Οι σημερινοί προβληματιστές έχουν πολύ υψηλές απαιτήσεις για παρτίδες-συνθέσεις που μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Η σειρά των κινήσεων πρέπει να είναι μοναδική.
Ο Κώστας Πρέντος έχει συνθέσει την παρακάτω παρτίδα που είναι η πιο γρήγορη που οδηγεί σε πατ και με τα 16 κομμάτια του μαύρου στη σκακιέρα:
Kostas Prentos (StrateGems, 2002)
1 e4 Nf6 2 Ba6 bxa6 3 g4 Bb7 4 g5 Qc8 5 g6 hxg6 6 c4 Rxh2 7 c5 Rxf2 8 c6 Rxd2 9 Ne2 dxc6 10 O-O Rd8 11 Nd2 Kd7 12 Rf5 Re8 13 Ra5 Kd8 14 Nf3+ Nfd7 15 Bg5 f5 16 Rc1 f4 17 Rcc5 πατ.
Auto pisteuo oti einai pio grigoro pat
ΑπάντησηΔιαγραφή1. e3 a5 2. Qh5 Ra6 3. Qxa5 h5 4. h4 Rah6 5. Qxc7 f6 6. Qxd7+ Kf7 7. Qxb7 Qd3 8. Qxb8 Qh7 9. Qxc8 Kg6 10. Qe6 1/2-1/2
Είναι η πιο γρήγορη παρτίδα που έχει και τα 16 κομμάτια του μαύρου μέσα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο διάγραμμα είναι λάθος. Τελευταία κίνηση του λευκού είναι Rcc5 και όχι Rac5. Στη θέση του διαγράμματος τα μαύρα μπορούν να παίξουν α6-α5.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίχα δει κάποτε παλιά ένα πατ σε 18νομίζω και με τα 32(!!) κομμάτια μέσα στη σκακίερα. Δεν έχω καταφέρει να το βρω όμως όταν έψαξα.
@sirjohn Thanks!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Στράτος Γρίβας μας έστειλε ένα χιουμοριστικό κείμενο που είχε γράψει το 2000, πατ σε 12 κινήσεις με όλα τα κομμάτια μέσα:)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκετές φορές έχω ακούσει την κατηγορία για προσυμφωνημένες ισοπαλίες σε παρτίδες μου με τον IGM Σπύρο Σκέμπρη. Αποφάσισα λοιπόν να αντικρούσω τις κατηγορίες, αναλύοντας μερικές από αυτές. Είναι προφανές ότι ο πλούτος των ιδεών και καινοτομιών που έχουν αναπτυχθεί στις μεταξύ μας παρτίδες, δεν είναι δυνατό να γίνει κατανοητός από το ευρύ κοινό. Γι αυτό προσπαθήστε να εμβαθύνετε στα σχόλια και θα ανακαλύψετε την άγρια ομορφιά της τέλειας παρτίδας και ανάλυσης!
□ Γρίβας Ευστράτιος
■ Σκέμπρης Σπύρος
Αθήνα 2000
1.δ4
Εδώ και 150 χρόνια η κίνηση αυτή είναι γνωστή ως «άνοιγμα του μέλλοντος.
1...ε5
Το γκαμπί Κερκυροβουδαπέστης. Τα μαύρα προτιμούν να αναπτυχθούν σύμφωνα με όλες τις κλασικές αρχές και να καταλάβουν το μερίδιό τους στο κέντρο.
2.Βδ2
Απειλώντας να επιτεθεί (στο μέλλον) με Βθ6. Επίσης αποτρέπει την ιδέα …Ιζ6, …η6 και …Αθ6!?
2...ε4
Κερδίζει χώρο και ετοιμάζει επίθεση στην πτέρυγα του Βασιλιά.
3.Βζ4
Πρωτοπαίχθηκε στην παρτίδα Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½, Κέρκυρα 1988 και από τότε έχει κερδίσει την καθολική εκτίμηση.
3...ζ5
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόταση του Σκέμπρη 3...β5!?.
4.θ3
Οι υπόλοιπες κινήσεις δεν παρουσιάζουν προβλήματα για την άμυνα.
4...Αβ4+
Έχει δοκιμαστεί και το γκαμπί 4...η5!? 5.Βε5+ με ασάφεια, Γρίβας Ε. – Σκέμπρης Σ. ½:½, Γκάουσνταλ 1991.
5.Ιδ2
Κατώτερο φάνηκε το 5.Ρδ1 στην παρτίδα Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½, Ρόδος 1992.
5...δ6
Η στρατηγική των μαύρων στο άνοιγμα, γίνεται επιτέλους σαφής.
6.Βθ2
Σύμφωνα με τις αρχές του Ααρών Νίμτζοβιτς. Το 6.Βη3 αποδείχθηκε κατώτερο των περιστάσεων στην παρτίδα Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½ , Ρέϊκιαβικ 1994.
6...Αε6
Αυτή τη θέση είχαν προβλέψει σίγουρα και οι δύο αντίπαλοι. Προσέξτε τον ψυχολογικό πόλεμο που αναπτύσσεται!
7.α4
Το ξεκίνημα ισχυρής πρωτοβουλίας στην πτέρυγα της Βασίλισσας. Το κτύπημα στο κέντρο με 7.ζ3!? δοκιμάστηκε στην παρτίδα Γρίβας Ε. – Σκέμπρης Σ. ½:½, Ρώμη 1997.
7...Βθ4
Επιθετική κίνηση που αποτρέπει το 8.ζ3 και απειλεί …Ιθ6 και …α5 με πρωτοβουλία.
8.Πα3
Πρωτοπαίχθηκε στην παρτίδα Γρίβας Ε. – Σκέμπρης Σ. ½:½, Αθήνα 1993, με στόχο να κερδίσει την κυριαρχία των μαύρων τετραγώνων.
8...γ5
Αυτή η κίνηση όχι μόνο απειλεί στο μέλλον …β5!?, αλλά προσφέρει κι ένα ασφαλές τετράγωνο για τη μαύρη βασίλισσα στο γ7.
9.Πη3
Αντιμετωπίζοντας τον θανάσιμο κίνδυνο της απώλειας των μαύρων τετραγώνων στο κέντρο, τα λευκά προσπαθούν να διεκδικήσουν τη μερίδα τους στη ζωτική αυτή ζώνη. Το 9.Πγ3 δεν ικανοποίησε στην παρτίδα Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½, Κομοτηνή 1992.
9...ζ4
Δυστυχώς για τον μαύρο, δεν υπάρχει καλύτερη επιλογή.
10.ζ3
Επιτέλους, ο λευκός κατάφερε να πραγματοποιήσει το σχέδιό του. Κατώτερο των προσδοκιών αποδείχθηκε το 10.α5 στην παρτίδα Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½, Ξάνθη 1990.
10...Αβ3
Κίνηση ακριβείας. Τα μαύρα ξεκινούν αντεπίθεση στην πτέρυγα της βασίλισσας.
11.δ5
Μειώνοντας στο ελάχιστο τις επιθετικές δυνατότητες των μαύρων στα μαύρα τετράγωνα. Στην παρτίδα Γρίβας Ε. – Σκέμπρης Σ. ½:½, Αίγινα 1998, δοκιμάστηκε το 11.γ4!?.
11...Αα5
Ετοιμάζει την πίεση στη διαγώνιο θ2-β8, με το μελλοντικό …Αγ7.
12.γ4!
Τα λευκά απαντούν με μία αμυντική κίνηση, που δένει τη θέση τους και ετοιμάζει τα μελλοντικά τους σχέδια.
12...ε3!?
Εδώ φανερώθηκε ο φυγόμαχος χαρακτήρας του αντιπάλου μου, όπως ακριβώς στις παρτίδες Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½, Θεσσαλονίκη 1999, Γρίβας Ε. – Σκέμπρης Σ. ½:½, Ηράκλειο 1996, Γρίβας Ε. – Σκέμπρης Σ. ½:½, Άμστερνταμ 1994 και Σκέμπρης Σ. – Γρίβας Ε. ½:½, Ντόρτμουντ 1993.
Οι δύο αντίπαλοι, αφού εξάντλησαν τις δυνατότητες της θέσης και αφού έδειξαν βαθιά κατανόηση των προβλημάτων του ανοίγματος, αποφάσισαν σιωπηρά να αποδεχθούν το αναπόφευκτο.
:):)
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Κώστας είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο ταλέντο που έχει αναδείξει η Ελλάδα στη λύση προβλημάτων. Γνωρίζοντας πόση δουλειά τραβάει (και μάλιστα σε ένα χώρο που δε δίνει καταξίωση ούτε καν ανάμεσα στους σκακιστές) του βγάζω το καπέλο. Βέβαια, κατά την ταπεινή μου άποψη, το ταλέντο γίνεται περισσότερο εμφανές όταν ένας λύτης αρχίζει να συνθέτει(γενικά, σπάνια περίπτωση). Και η περίπτωση του Κώστα είναι χαρακτηριστική καθώς στα ρετρό προβλήματα είναι από τους καλύτερους συνθέτες στον κόσμο. Να παρατηρήσω εδώ ότι η κατασκευή μιας θέσης ρετροανάλυσης είναι τρομερά δύσκολο πράγμα και πάντως για να έχει καλλιτεχνικό νόημα θα πρέπει να "αποδεικνύεται" το πως φτάσαμε ως εκεί μέσα από μια μοναδική αλληλουχία κινήσεων και όχι απλά να "τα κουνάμε" μέχρι να φτάσουμε π.χ. σε ένα πατ. Αυτό, για να διαχωρίσουμε ένα καλλιτεχνικό από ένα "αγωνιστικό" επίτευγμα. Και για αλατοπίπερο: στο τελευταίο Παγκόσμιο λύσης-σύνθεσης θυμάμαι το Ρώσο που τελικά πήρε το πρώτο βραβείο στα ρετρό να έχει καβαντζάρει τον Πρέντο ολημερίς για να τον βοηθήσει στην κατασκευή (δίνεται λίγος χρόνος για να κατασκευαστεί ένα θέμα). Ο εν λόγω Ρώσος είχε μια καλή ιδέα, αλλά μου φαίνεται ότι όλη τη δουλεία την έκανε ο Κώστας. Αφού δεν κρατήθηκα και τον ρώτησα γιατί δεν το "έφτιαχνε" μόνος του. Η απάντησή του ήταν ανάλογη με το απαράμιλλο ήθος του: "Δεν ήταν δική μου ιδέα, απλά τον βοηθάω", είπε και κατέβασε το βλέμμα με συστολή. Και όταν η σεμνότητα πάει μαζί με το ταλέντο και τη δουλειά, τότε καλό είναι να υποκλινόμαστε. Εγώ το έκανα ήδη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΓ. Προσπάθησε να με βοηθήσει και μένα ο άνθρωπος στην κατασκευή ενός βοηθητικού αλλά, παρά την ενδιαφέρουσα ιδέα, το πρόβλημά μου είχε τόσες "τρύπες" (κυριολεκτικά προβληματικό!), που για να τον βγάλω από τη δύσκολη θέση, τα παράτησα σύντομα. Δε μου έφταιγε σε τίποτα ο άνθρωπος. Άσε που δε διαθέτω και το παροιμιώδες ρωσικό πείσμα. Κώστα, άντε και Γκρανμέτρ! (έχει ήδη μια νόρμα).
Όσοι ενδιαφέρονται να διαβάσουν περισσότερα για τα ρετρό, ας δουν την Retrograde Analysis Corner στο πολύ ενδιαφέρον site
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.janko.at/Retros/