Η τοποθέτηση της σκακιέρας με τρόπο ασύμφωνο προς την καθιερωμένη σύμβαση που έχει κωδικοποιηθεί εδώ και αιώνες (δηλαδή η λανθασμένη εμφάνιση του κάτω δεξιά τετραγώνου ως μαύρου) απαντάται με τόση συχνότητα στην τέχνη, σε διαφημίσεις -γενικότερα σε πεδία που γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι που τοποθέτησαν τη σκακιέρα είναι πιθανόν να μην είχαν γνώση ορισμένων βασικών κανόνων του παιχνιδιού- που η καταγραφή των περιπτώσεων δεν έχει τελειωμό, είναι το βιβλίο της άμμου.
Αντίθετα, έκπληξη προκαλεί η καταγραφή του ίδιου λάθους σε σκακιστικά βιβλία και συνήθως προέρχεται από αβλεψία του σχεδιαστή του εξωφύλλου:
¿Quiere usted aprender á jugar al ajedrez?, αγνώστου συγγραφέα. Εκδόθηκε στη Βαρκελώνη τη δεκαετία του 1940, ως μέρος της σειράς Colección Willemans.
H.E. Bird , The Chess Openings, Considered Critically and Practically (Λονδίνο, 1878). Το λάθος δεν διορθώθηκε στην επανεκτύπωση του 1985 από τον οίκο Batsford.
George H. Selkirk, The Book of Chess (Λονδίνο, 1868).
Genna Sosonko, Smart Chip from St. Petersburg (New In Chess 2006). Θεωρώ πιθανότερο ο Ταλ και ο Σπάσκι να είχαν ξεχάσει τα μικρά τους ονόματα και σε ποιον πλανήτη κατοικούν παρά να έπαιζαν σε σκακιέρα τοποθετημένη με κάτω δεξιά τετράγωνο μαύρο. Προφανώς το λάθος έχει αποτυπωθεί λόγω κάποιου image mirroring που επιχείρησε ο γραφίστας, όμως είναι πολύ παράξενο που «πέρασε» τελικά σε έκδοση του New In Chess.
(πρώτη δημοσίευση: 3/11/2007)
Η σκακιέρα ( στην πρώτη εικόνα ) είναι μιά χαρά. Τα κομμάτια είναι τοποθετημένα λάθος!
ΑπάντησηΔιαγραφή@ανώνυμος: νομίζω πως κάνεις λάθος, το θ1 μού φαίνεται μαύρο, έκανα και κλικ στην φωτό για μεγέθυνση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοίτα πράγματα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ να εξηγώ τι συμβαίνει, και να μην γίνομαι κατανοητός!
Τελευταία φορά - παγκόσμια ανακοίνωση :
Μια σκακιέρα ποτέ δεν θα μπορέσει να είναι λάθος!
Λάθος μπορεί να είναι μόνο η πλευρά στην οποία θα τοποθετηθεί ο παίκτης, και συνεπώς και τα κομμάτια!
Ας πούμε ότι ένας παίκτης μπαίνει στο μαγαζί που ξέρει ότι μαζεύονται παίκτες.
Τυχαίνει να είναι ο πρώτος.
Σε λίγο μπαίνει και ένα φιλαράκι του, και κατευθυνόμενος προς το μπαρ, τού λέει " στήσ' τα κι έρχομαι".
Η σκακιέρα είναι πάνω στο τραπέζι φαρδειά πλατειά. Το τραπέζι είναι τετράγωνο και σε κάθε του πλευρά στέκονται 4 καρέκλες.
Αν έχει διάθεση να βλέπει το πλήθος που περνά απ' έξω, θα κάτσει στην από κει μεριά.
Αν μέσα στο μαγαζί υπάρχει ενδιαφέρουσα θηλυκή συντροφιά, θα κάτσει μάλλον έτσι ώστε να τον βολεύει να χαζεύει - οπότε θα κάτσει στην από δω καρέκλα...
και αφηρημένος μπορεί να στήσει τα κομμάτια στη λάθος πλευρά.
Στην πραγματικότητα, λάθος μπορεί να είναι μόνο η θέση / η καρέκλα που διάλεξε!
Β.
Πάμε τώρα στους φωτογράφους, που ενώ είναι κι αυτοί καλλιτέχνες όπως η πλειονότητα των σκακιστών, ωστόσο είναι ανίδεοι με τα τεχνικά μυστικά.
Καθοδηγούν λοιπόν τον σκακιστή να κάτσει σύμφωνα α) με καλλιτεχνικά κριτήρια, β) με το πού πέφτει καλύτερα το φως.
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΙΚΑ ο βοηθός του ( αν πρόκειται για μεγαλοφωτογράφιση από έναν μεγαλοφωτογράφο για ένα μεγαλοπεριοδικό ) έχει στήσει ήδη τη σκακιέρα σε μιά συγκεκριμένη θέση.
Δεν τους περνά καν απ' το μυαλό στις δοκιμές, να μετακινούν καρέκλες και σκακιέρα. Ο νους τους είναι στον σκακιστή. Το πού είναι τα κομμάτια σε σχέση μ' αυτόν, είναι ΑΔΙΑΦΟΡΟ!
Αν λοιπόν τα κομμάτια στηθούν ΣΤΗΝ λάθος πλευρά, έχουμε σαν αποτέλεσμα αυτή την αστειότητα.
Μπορεί επίσης να συμβεί, πρώτα να επιλεγεί η καρέκλα, και μετά να στηθούν τα κομμάτια. Αλλά δεν θα προσέξουν να αλλάξουν και την πλευρά από την σκακιέρα, αφού δεν είναι στο πρόγραμμα κάποια αληθινή αναμέτρηση.
Συμπέρασμα :
Πίσω από κάθε "λάθος Θ1" κρύβεται μιά στημένη ΕΠΙ-κοινωνιακής φύσεως φωτογράφιση.*
Ανθυποσυμπέρασμα:
Μαύρο Θ1, είναι κάτι το ανύπαρκτο.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για το Α1 που ο παίκτης έκατσε στα δεξιά του αντί να το έχει στ' αριστερά του.
----
Να μην ξεχάσω να πω ότι η συλλογή αυτή με τις λάθος πλευρές είναι απλούστατα εντυπωσιακή.
* Άρα και ο Ταλ (?), ο αντίπαλός του(?) και οι παρευρισκόμενοι, πήραν μέρος φανερά ευχαριστημένοι σε μιά μικρή και στιγμιαία, φωτογραφική θεατρική παράσταση!
Δεν έπαιζαν, "έπαιξαν"!
Έτσι κάνουν οι καλλιτέχνες!
αε