Του Μέτοικου στη Νίσυρο
Ο θρίαμβος του Μάγκνους Κάρλσεν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Μπλιτς στη Μόσχα, τον προηγούμενο Νοέμβρη, δεν ήταν τόσο εύκολος όσο υποδηλώνεται από την τελική βαθμολογία. Μετά την πρώτη μέρα βρισκόταν 2 βαθμούς πίσω από τον Βισβανάθαν Ανάντ. Ένας από τους λόγους ήταν και η ήττα του από την Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Γυναικών Αλεξάνδρα Κόστενιουκ που ο νεαρός Νορβηγός δεν αντιμετώπισε ψύχραιμα. Η όμορφη Ρωσίδα που είναι πολύ δραστήρια στο διαδίκτυο, έδωσε στη δημοσιότητα αυτό το βίντεο από την παρτίδα που δεν κολακεύει καθόλου τον επικεφαλής της παγκόσμιας κατάταξης. Ενστικτώδης αντίδραση ή ανάρμοστη συμπεριφορά; Το βέβαιο είναι ότι οι χρήσεις του slow motion δεν έχουν διερευνηθεί πλήρως ακόμη.
Πηγή είδησης:
http://www.chessvibes.com/reports/the-chess-queens-tweets-and-videos/
Η συμπεριφορά του Carlsen ήταν σαφώς αντικανονική και υπέστη τις συνέπειες, δηλαδή αποδέχθηκε αμέσως την ήττα του. Βέβαια, η άμεση αντίδρασή του δείχνει δυσαρέσκεια προς τον εαυτό του και ταυτόχρονα έλλειψης σεβασμού στην αντίπαλό του. Προφανώς πρόκειται για συναισθηματική αντίδραση, η οποία αιτιολογείται (δεν δικαιολογείται) από την ένταση της στιγμής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που δεν φαίνεται στο βίντεο είναι η μετέπειτα συμπεριφορά του Carlsen, ώστε να γνωρίζουμε αν επέστρεψε και έδωσε το χέρι του ως ένδειξη συγχαρητηρίων, ίσως και ζητώντας συγγνώμη για την ξαφνική αποχώρησή του από την σκακιέρα. Με πληρέστερη πληροφόρηση θα μπορούσε κανείς να σχηματίσει πιο ολοκληρωμένη άποψη για το συμβάν στο σύνολό του.
Οταν ειχε γινει το επεισοδιο,καπου πηρε το ματι μου οτι ο πατερας του Καρλσεν ζητησε συγγνωμη απο την Κοστενιουκ η καποιο ατομο του περιβαλλοντος της(οι ρυθμοι στην Μοσχα ηταν καταιγιστικοι για να εχουν οι σκακιστες χρονο για διπλωματικες επαφες) και το επεισοδιο θεωρηθηκε οτι εληξε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχως δεν καταφερα να βρω το link και ετσι δεν συμπεριελαβα την πληροφορια στο κυριως κειμενο.
ο Καρλσεν παντως μεχρι τωρα εχει δειξει γενικα πως εχει ισορροπημενη και ευγενικη συμπεριφορα. Το οτι πηγε να παρει κινηση πισω ηταν μαλλον ακουσια συμπεριφορα της στιγμης κακως νομιζω τον κρινεις λιγο αυστηρα Μετοικε
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσπαθω να μην κρινω κατα το δυνατον κανενα,πραγμα που δεν σημαινει βεβαια οτι δεν εχω προσωπικη γνωμη.Αν αναφερεστε σστο "δεν κολακευει καθολου..",πιστευω οτι αποτελει αντικειμενικο γεγονος οτι η πολλαπλη επαναληψη της στιγμιαιας αντιδρασης του νεαρου βλαπτει σοβαρα την δημοσια εικονα του,εικονα που κατασκευαζεται με μεγαλη προσοχη τον τελευταιο καιρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήEίναι άξιος διάδοχος του Κασπάροβ σε όλα του:)Tα ίδια δεν έκανε και ο Γκάρυ στην παρτίδα με την Πόλγκαρ και μάλιστα κέρδισε στο τέλος;Η κάμερα τον έγραψε να παίρνει κίνηση πίσω με την οποία είχε κρεμάσει πύργο.Παιχταράς ο μικρός και οξύθυμος,ότι πρέπει για παγκόσμιος πρωταθλητής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ζήτημα της ανάκλησης κίνησης από τον Kasparov εναντίον της Judith Polgar είναι πολύ πιο περίπλοκο από όσο έχει παρουσιαστεί στα ΜΜΕ. Προσωπικά το έχω αναλύσει σε διαλέξεις μου σχετικά με την ψυχολογία του σκακιού, αλλά δυστυχώς ο χώρος δεν επαρκεί για να το παρουσιάσω εδώ και τώρα με ικανοποιητική ανάλυση. Ας μου επιτραπεί μόνο να περιοριστώ στην παρατήρηση ότι ο Kasparov έκανε ανάκληση χωρίς να κάνει ανάκληση και στην ακόλουθη συνοπτική εξήγηση:
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο χρονικό περιθώριο αντίληψης ερεθισμάτων από την όραση είναι πολύ μικρότερο από αυτό της αντίληψης ερεθισμάτων από την αφή. Η κάμερα κατέγραψε ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο Kasparov είχε αφήσει τον Ίππο σε τετράγωνο που πιθανότατα θα οδηγούσε σε ήττα, αλλά αυτό το χρονικό διάστημα ήταν πολύ μικρό για να σταλεί στον εγκέφαλό του το μήνυμα ότι η επαφή του χεριού του με τον Ίππο είχε διακοπεί. Δηλαδή, ο τότε παγκόσμιος πρωταθλητής δεν παραβίασε τους κανονισμούς σε επίπεδο συμπεριφοράς που μπορούσε να συνειδητοποιήσει.
Από κει και πέρα ήταν θέμα εφαρμογής κανόνων από τον διαιτητή. Η περίπτωση του Carlsen ήταν διαφορετική, μια και μπορούσε να συνειδητοποιήσει την ανάκληση που έκανε άθελά του, ώστε δεν είχε κανένα πρόβλημα να αποδεχτεί την ήττα.
Μα και γω νομίζω ότι εμφανίζει μια θυμωμένη, με τον εαυτό του πάντα, αντίδραση. Ανθρώπινο. Όποιος στήνει τα βάζει με τον εαυτό του (όπως μπορώ να σας βεβαιώσω με εγκυρότητα!). Αυτό που είναι unfair είναι το ότι δεν δίνει το χέρι του. Και η Κόστενιουκ από την άλλη εκμεταλλεύεται την ευκαιρία για να αναβιβάσει το δικό της ίματζ. Προσωπικά δε θα με πείραζε να στήσω με την εν λόγω σκακίστρια και μετά να της δώσω με χαρά και τα δυο μου χέρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως να μια καλή δικαιολογία για να κανουμε ανακλησεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν το είχα καταλάβει ότι το άφησα-ανθρώπινο :)
Πάντως εχω δει άπειρες φορες αντιπάλους να αφηνουν ενα κομμάτι και αμεσως να συνειδητοποιούν ότι ετσι χανουν και προφανως θα ήθελαν να παρουν πίσω την κίνηση.Τι γίνεται εδώ?Γιατι αραγε δεν το βλεπανε νωριτερα?
Πάντως πρέπει να συμφωνησουμε ότι το σκακι μαθαινει να παίρνουμε αποφασεις πολύ πριν "πιασουμε ενα κομμάτι"
http://www.youtube.com/watch?v=6rK57zdKuyA sto 9:33 :P
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνασκευάζοντας ένα παλαιότερο ρητό, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ένας σκακιστής θα πρέπει να ξέρει από πρίν που θα βάλει δύο πράγματα. Το ένα είναι τα κομμάτιἀ του, για μην τα χάσει. Και το άλλο η υπογραφή του, ειδικότερα στο παρτιδόφυλλο του αντιπάλου, όπου μερικές φορές το αποτέλεσμα αναγράφεται ανάποδα...
ΑπάντησηΔιαγραφήαντίστοιχη συμπεριφορά επέδειξε αν δεν απατώμαι και στην ήττα του στο ίδιο τουρνουά από τον Gashimov...
ΑπάντησηΔιαγραφήξερεις κανεις το βιντεο που ο Κασπαροβ κανει την ανακληση που λετε?
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.controltheweb.com/polgar/#controversy
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://anand.chess.com/forum/view/general/kasparov-vs-polgar?lc=1
Πάντως φαντάζομαι ότι στη "θεωρεία" που αναφέρει ο Ηλίας όλα γίνονται σε πολύ μικρα κλασματα του sec και μάλλον θα ήξερε τι εκανε ο Κασπάροβ
Ναι στην παρτίδα του με το Gashimov είχε χειρότερη συμπεριφορά μπροστά στα μάτια του διαιτητή αλλά και αρκετών θεατών που παρακολουθούσαν την παρτίδα. Είναι πολύ νέος όμως ακόμα και ως ένα βαθμό μπορεί να δικαιολογηθεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Βίντεο
http://www.youtube.com/watch?v=n5QnEfVfKxw
Ήρωνας
Συγνώμη αλλά αυτό που βλέπω στο πρόσωπο αυτού του παιδιού είναι κάτι που μόνο αξιοθαύμαστο δεν το λέει κανείς: κακή συμπεριφορά, εγωιστικός χαρακτήρας και αρκετά ακόμα αρνητικά στοιχεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι όλα αυτά για το σκάκι;!;
Όλα αυτά για να αναδειχθεί ή για να βγάλει χρήματα από ένα αγώνισμα στο οποίο έχει κλίση;
Και τη χαμένη παιδική του ηλικία ποιος θα την αναπληρώσει;
Όταν βγει από το χώρο κάποια στιγμή με τι εφόδια θα συνεχίσει τη ζωή του; (γιατί είναι προφανές πως με τόσες ώρες μελέτη την ημέρα και τόσα τουρνουά πού να βρεθεί χρόνος για άλλες δραστηριότητες;).
Δυστυχώς υπάρχει πληθώρα τέτοιων ατόμων στην ελίτ του χώρου και μάλιστα πολλά αποτελούν και πρότυπα για τις μικρότερες ηλικίες. Και ο κατήφορος συνεχίζεται με πλήθος νεαρών που μόνο όνειρο για τη μετέπειτα ζωή τους είναι να ανεβάσουν το έλο τους (αφήνοντας πίσω κάθε είδος μόρφωσης και βάζοντας στο κεφάλι τους μόνο σκάκι). Εντάξει, δε λέω, καλό το σκάκι, όμως τόση ένταση, τόσες ώρες αφιερωμένες αποκλειστικά σε αυτό, τόση πίεση που δημιουργείται και έχει αποτέλεσμα ακόμη και την αλλίωση στο χαρακτήρα, όλα αυτά αξίζει να χαραμιστούν για να διακριθεί κανείς και να φτάσει εκέι που είναι τώρα ο Κάρλσεν;
Συγγνώμη, γιατί ήταν χειρότερη η συμπεριφορά του στο ματς με τον Γκασίμοφ; Έκανε την πατάτα, του την είπανε, έδωσε το χέρι και τελείωσε. Έκανε λίγο τον ανήξερο στην αρχή, αλλά ίσως και να μην το κατάλαβε αμέσως, όταν έχει 3 δευτερόλεπτα στο ρολόι και το όνομά του ξεχνάει κανείς. Νομίζω καμμία σχέση με την αντίδρασή του στην άλλη παρτίδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕδώ κολλάει περισσότερο και η ανάλυση του Ηλία για την ανάκληση της κίνησης, αφού πήγε να κουνήσει το ίδιο κομμάτι σε άλλη θέση και όχι άλλο κομμάτι στην ίδια θέση.
Πολύ σωστά όσα λέει ο Η. Κουρκουνάκης. Αλλά κι όσα είπαν οι άλλοι, είναι άξια προσοχής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, μπορούμε να φανταστούμε τον Κάρλσεν να μεταμορφώνεται σ' εκείνον τον τύπο-αντιήρωα που ήταν ο κορυφαίος σκακιστής και έπαιζε σκάκι στο υπερωκεάνειο εναντίον όλων των συνεπιβατών, όπου εμφανίστηκε από το πουθενά ο πρώην φυλακισμένος που έπαιζε σκάκι με τον εαυτό του, και αποδείχτηκε ότι μπορούσε να συντρίψει αυτόν τον κορυφαίο πλην όμως άξεστο πρωταθλητή - όπως τον περιέγραψε ο Σ. Τσβάϊχ, στο βιβλίο του Ένα σκακιστικό μυθιστόρημα.
Πάντως, το επεισόδιο μεταξύ Κασπάροφ - Κορτσνόϊ είναι απείρως γνωστότερο και πολύ πιο βαρύνουσας σημασίας.
Η ανέκδοτη ιστορία μεταξύ Αλιέχιν και ενός αγνώστου είναι επίσης αξιοσημείωτη.
Η άλλη πάλι μεταξύ Φισερ και ενός επίσης αγνώστου αντιπάλου (κοινότατου παίχτη) είναι εκπληκτική και η πιο συμπαθητική από όλες: Ο Φισερ εχει κερδισει την Βασίλισσα, και σε μια στιγμή που κοιτάει αφηρημένος αλλού, ο αντίπαλος την ξαναβάζει στη σκακιέρα!!
Ο Φίσερ, το αφήνει ως έχει, ξανακερδίζει τη βασίλισσα για δεύτερη φορά, αυτή τη φορά, όμως, χωρίς να πει ούτε λέξη, την χώνει καλού κακού στην τσέπη του!!!
Κασπάροφ, ο πιο θρασύς ή έστω ο πιο κακομαθημένος - σε εκείνη την ηλικία...
Κορτσνόϊ, ο αρχοντικότερος όλων, μολονότι με τα χρόνια δύστροπος!
Αλιέχιν, ο άνθρωπος που ήταν σαν ηλεκτρονική κάμερα.
Φισερ, ευγενής.
Κάρλσεν, ο πιο δικαιολογημένος.
Συγγνώμη, αλλά τα περί "χαμένης παιδικής ηλικίας" και λοιπά αρνητικά που καταγράφει ένας από τους ανώνυμους, μάλλον φανερώνουν τη δικιά του πίκρα και κακία για τη... μαζετοσύνη του, παρά αντιπροσωπεύουν την αλήθεια για τον Κάρλσεν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως ξέρετε, "παιδική ηλικία" για το 95% των παιδιών σημαίνει πολλά και ανούσια πράγματα με τα οποία τα μικρά απλά χάνουν το χρόνο τους. Ευτυχώς, ο Κάρλσεν έκανε πολλά και πιο ενδιαφέροντα πράγματα. Γύρισε όλο τον κόσμο, για παράδειγμα.
Προς S:
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι εννοείς όταν λες "μαζετοσύνη"; Αναφέρεσαι στη σκακιστική μαζετοσύνη ή γενικότερα στη ζωή; Θεωρώ απαράδεκτο όταν δεν ξέρεις τον άλλο να μιλάς έτσι γι'αυτόν. Επίσης θεωρώ άσχημο τον απόλυτο τρόπο με τον οποίο μίλησες για τα παιδιά! Εσένα λοιπόν το σκάκι, που σου πρόσεφερε τόσα και δε σε έκανε "μαζέτα" (με όποια έννοια και αν το χρησιμοποίησες), δε σου δίδαξε βασικούς κανόνες συμπεριφοράς; Από αυτό το ευγενές άθλημα, αποκόμισες μερικές βαριάντες, 5-6 κύπελα και μερικά ταξίδια;
Όσον αφορά τα περισσότερα παιδιά, πρέπει να καταλάβεις ένα βασικό γεγονός: όταν πιάσεις ένα παιδί και το τοποθετήσεις δίπλα σε 10 προπονητές, του κλείσεις τηλεόραση, ηλεκτρονικά, άλλου είδους βιβλία πέρα από σκακιστικά, το αποκόψεις από τους φίλους του αλλά και από τη σχέση του με το άλλο φύλο (και δε μιλάω προφανώς για τη σεξουαλική σχέση, γιατί αναφέρομαι σε παιδιά, αλλά για τη γενικότερη συναναστροφή του), τότε πώς περιμένεις το παιδί σου να μεγαλώσει φυσιολογικά ώστε να πάρει τα κατάλληλα ερεθίσματα για να συνεχίσει τη ζωή του; Όταν πιάσεις ένα παιδάκι και το χρησιμοποιήσεις κανονικότατα -γιατί με συγχωρείτε αλλά δεν πιστεύω πως στα 10 του ο Κάρλσεν είχε ήδη ζήσει τη ζωή του και είχε αποφασίσει τι πορεία θα ακολουθήσει- για να προβληθείς μέσα από αυτό, για να βγάλεις λεφτά ή για να καλύψεις ίσως κάποια όνειρα και ανεκπλήρωτους προσωπικούς σου στόχους τότε μάλλον δε θες να λέγεσαι πατέρας!
Τέλος όσον αφορά τα ταξίδια, ο Κάρλσεν μάλλον δεν έκανε αυτά τα ταξίδια όπως τα εννοείς... Υπάρχουν ταξίδια αναψυχής, ταξίδια για επαγγελματικές υποχρεώσεις, ταξίδια με φίλους που θα αποκομίσεις ευχάριστες αναμνήσεις, ταξίδια με τους γονείς για να πας σε κάποια μέρη που δεν πρέπει να χάσεις και να δεις κάποια αξιοθέατα που θα σου μείνουν αξέχαστα και πολλών άλλων ειδών. Δεν πιστεύω πως τα ταξίδια του είχαν και άλλους ρόλους πέρα από τον επαγγελματικό.
Αυτές ήταν οι προσωπικές μου απόψεις και πιστεύω πως έδωσα αρκετή τροφή για σκέψη και συζήτηση.
Ευχαριστώ
Συμφωνω με τον προηγουμενο.Οπως ξερουμε κατι δινουμε κατι παιρνουμε.Ο Сarlsen πηρε πολλα αλλα το τι εχει δωσει ο πισινος του το ξερει!Αλλα δεν μπορω να καταλαβω γιατι αναφερεστε στον Сarlsen? Eνα σκακιστη με ελο 2 χιλιαρικα να συναντησεις θα καταλαβεις την καλοπεραση.Θα ηθελα να ειχα και 2200 προσωπικα δε λεω , αλλα υπαρχουν και αλλα ωραια πραγματα στη ζωη που θελουν χρονο ,ενεργεια , χρηματα.Βλεπε πολιτικη , γυναικες, επιστημες , αθλητισμο, της παναγιας τα ματια , οχι απαραιτητα με αυτη τη σειρα.Γι αυτα ενδιαφερονται οι καλοι σκακιστες η ειναι επικεντρωμενοι σε ενα μικροκοσμο ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να καταλάβω.Οσοι εχουν 2000 έλο (και διεθνες κι Ελληνικό) και πάνω πρέπει να μην εχουν ασχοληθεί με κατι άλλο στην ζωή τους?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελικά σε τι διαφέρει ενας επαγγελματίας Σκακιστής με εναν επιτυχημένο σε κάποιο άλλο τομέα.
Ας μας εξηγήσει ο Ηλίας σε τι διαφέρει η προσπάθεια... :)
@ ανώνυμος
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ στα περισσοτερα ,
αλλά αυτο με την τηλεοραση.. τι τοθελες ; Αν του την κλεισεις του παιδιου- τετοια που εχει καταντησει- ... μονο καλο του κανεις !
Είμαι ο ανώνυμος που έγραψε το προηγούμενο μήνυμα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος "μου αρέσει το σκάκι": Θα συμφωνήσω πως οτιδήποτε και αν κάνουμε στη ζωή μας απαιτεί τη δική του προσπάθεια. Όμως δεν πιστεύω πως το να φτάσει κανείς στο 2000 απαιτεί ίδιο μόχθο και προσπάθεια με το να φτάσει στην κορφή του κόσμου... Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, τότε το άτομο με τα 2000 πρέπει να σκεφτεί σοβαρά τα εξής: πως είτε αυτά που δουλεύει γύρω από το σκάκι είναι λάθος (δουλεύει δηλαδή με λάθος μέθοδο η οποία δεν του αποφέρει τα θεμιτά αποτελέσματα άρα πρέπει να ξεκινήσει την προσπάθεια πάνω σε άλλη βάση), είτε ίσως το σκάκι δεν είναι τελικά και το φόρτε του και υπάρχουν και άλλοι τρόποι να περάσει δημιουργικά την ώρα του...
Προς κύριο Μουτούση: θα συμφωνήσω για την τηλεόραση αν και υπάρχουν ακόμα και τώρα κάποιες εκπομπές που αξίζουν τον κόπο...
Προσ S.: Δεν έχετε να σχολιάσετε κάτι σε αυτά που είπα πριν;