Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

6ος Διαγωνισμός Λύσης Προβλημάτων Αττικής

Υπενθύμιση για τον 6ο Διαγωνισμό Λύσης Προβλημάτων για σκακιστές σωματείων της Αττικής, που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του ΣΟ Αμπελοκήπων, Μακρυνίτσας 12 (κοντά στο σταθμό μετρό «Αμπελόκηποι»), την Κυριακή 28 Μαρτίου, ώρα 17.45 – 20:00. Το διαγωνισμό διοργανώνουν η ΕΣΣΝΑ και τα σωματεία «ΣΟ Θωμάς Γεωργίου» και «ΑΟ Ζήνων Γλυφάδας».

Ο Παναγιώτης Κονιδάρης επέλεξε μερικά προβλήματα από παγκόσμια πρωταθλήματα (όχι ιδιαίτερα δύσκολα), για προθέρμανση:

Giegold Fritz Emil, Frankenpost 1950

Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε 2 κινήσεις (#2)

Matousek Frantisek, Ceskoslovensky sach, 1938

Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε 3 κινήσεις (#3)

Bent Charles Michael, 1996

Παίζουν τα λευκά και κερδίζουν (+-)

Jones Christopher, The Problemist, 2000

Βοηθητικό σε 2 κινήσεις, 2 λύσεις (παίζουν τα μαύρα και βοηθούν τα λευκά να τα κάνουν ματ σε 2 κινήσεις. h#2, 2 solutions).

18 σχόλια:

  1. Ανώνυμος24/3/10

    1.Ίππος ε6
    1. ---

    2. Βασίλισσα ε5 ματ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος25/3/10

    εγώ θέλω να γράψει και τίποτα ο Μούτου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μουτούσης Κωνσταντίνος25/3/10

    ποιος ειν'αυτος ; Ρουμανος μπαλαδορος; :)
    Ασε φιλε μου, οταν μαθαινεις τετοιες ειδησεις να φευγουν τετοια νεα και γλυκα κοριτσια σαν τα κρυα τα νερα ,πιστεψε με, δεν εχεις ορεξη να γραψεις τιποτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος25/3/10

    teliws asxeto....xerei kaneis giati h eso argei toso polu na anakinwsei pou tha ginoun neanika ke a ethiniki??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όλα καλά, αλλά το ματ σε 3 δεν είναι καθόλου εύκολο. Τουλάχιστον εμένα με δυσκόλεψε. Σίγουρα έχω δει και λύσει πολύ δυσκολότερα, αυτό πάντως δεν το έλυσα, αν και το έβαλα και στη σκακιέρα.

    Καλή διασκέδαση στο διαγωνισμό της Κυριακής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Κώστα
    Πάρτονε στο γάμο σου να σου πει και του χρόνου! Για καλό σε φωνάξαμε; Τρομοκράτησες τα πλήθη. Πάντως εμένα δε μου φάνηκε τόσο δύσκολο, οι άμυνες του μαύρου λίγες και εμφανείς.

    @Ανώνυμος 1
    Πολύ σωστά, το κλειδί είναι 1.Ιε6! Αυτό αρκεί για τη λύση ενός δυαριού. Η πιο όμορφη βαριάντα είναι αυτή που αναφέρατε με το τριπλό κάρφωμα. Φοβερός ο Γκίγκολντ!

    @Λοιποί
    Τί έγινε ρε παιδιά; Τόσο δύσκολα σας φαίνονται ή βαριέστε θανάσιμα; Ναι καλά, ξέρω, οι περισσότεροι είστε καλοί στους συνδυασμούς. Σε αυτή την περίπτωση όμως δε θα έπρεπε να έχετε λύσει την εύκολη σπουδούλα; Νύχτα το πήρατε το Έλο;

    Ας είναι, θα δώσω τη λύση του βοηθητικού που είναι και λίγο "εξωτική" κατηγορία προβλήματος.
    α)1.εδ5 Πδ6 2.Ρχδ4 Πε4#
    β)1.Ρχδ5 Ιβ5 2.Ρε5 Πζ5#

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος26/3/10

    kala ola ginontai se ayto to blog ektos apo skaki...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αρχιμαζέτας26/3/10

    Αφού ο Κονιδάρης μας έφερε στο φιλότιμο, ορίστε η λύση της σπουδής:
    1.Βα5+ Ργ6 (1...Ργ4 2.Ιε3+)
    2.Ιδ4+ Ρδ7
    3.Ββ5+ Ρε7 [3...Ργ8/γ7 4.Ββ7+ Ρδ8 5.Ιγ6+, 3...Ρδ8 4.Ιγ6+ Ρε8 (4...Ργ7/γ8 5.Ββ7#) 5.Ιε5+]
    4.Ιζ3+ Ρε6 [4...Ρζ8 5.Ββ8+. 4...Ρδ8 5.Ββ6+ Ρε8 (5...Ργ8 6.Ββ7+. 5...Ρδ7 6.Β:δ6+. 5...Ρε8 6.Βγ6+ Ρζ8 7.Β:δ6+ Ρη8 8.Βε6+)]
    5.Ιε3 απειλώντας ντάμα και 6.Βε8#

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Αρχιμαζέτας
    Άξιος! Είδες τι εύκολο που ήταν;

    Και τώρα σε περιμένουμε στο διαγωνισμό την Κυριακή. Τη σπουδή την έχεις σίγουρη, το δυάρι θα το λύσεις- του πούστη-, το τριάρι θα το πολεμήσεις κουτσά στραβά, άμα πιάσεις και λίγο από πολυκίνητο, μες στην τριάδα σε βλέπω.

    Απέμεινε το τριάρι, εν ανάγκη ας το δόσει ο Alotan, έχει ωραίο κλειδί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μουτούσης Κωνσταντίνος27/3/10

    Παναγιωτη αστεια αστεια λυθηκε το τριαρι 1.Αθ1 Πχα4
    2.Ιθ7! και 3 Βζ6#
    1..βχα4 2.Ιε4 (Σ'αυτη την απλη κεντροποιηση δυσκολευτηκα περισσοτερο)
    2..β5 για να δωθει το "οικονομικο" 3.Αγ3#
    1..η3 2.Αδ5! επιστροφη και 3.Ιζ3#
    Τωρα που ζεσταθηκα για πες μου, ποσα ορθοδοξα προβληματα μπαινουν σε εναν διαγωνισμο; - και με τι χρονο σκεψης;και μεχρι τι βαθος κινησεων; Τα βοηθητικα δεν μ'αρεσουν καθολου.
    Μπαινουν καθε φορα βοηθητικα;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Μούτου (?!)
    Μπράβο Κώστα! Υπάρχει και η άμυνα 1...Αγ7 (για να πάει μετά στο δ8)
    2.Αγ3+. Ας πούμε ότι θα έχανες έναν πόντο από τους πέντε, πολύ καλά δηλαδή.
    Τα προβλήματα που μπαίνουν εξαρτώνται από τον διαγωνισμό. Όλα όσα μπαίνουν είναι ορθόδοξα, δεδομένου ότι το μυθικό σκάκι δεν έχει εισαχθεί ακόμα στους αγώνες. Βέβαια, με τον όρο "ορθόδοξα", εμείς του καλλιτεχνικού, εννοούμε και τα βοηθητικά και τα αντίστροφα, που οι αγωνιστικοί σκακιστές τα βλέπουν με μισό μάτι. Η αλήθεια είναι ότι κι εγώ στην αρχή ξενιζόμουν, όμως μετά με απορρόφησε η ομορφιά τους περισσότερο από τα δυαροτριάρια.

    Για τον αριθμό τώρα, όπως είπα εξαρτάται. Οι κατηγορίες όμως είναι στάνταρ (δυάρια, τριάρια, σπουδές, πολυκίνητα, βοηθητικά και αντίστροφα). Στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα μπαίνουν τρία από κάθε κατηγορία με χρόνο σκέψης ανάλογα με τη δυσκολία (πχ για τα τρία δυάρια 20', για τα τρία τριάρια 60', για τις τρεις σπουδές 100' κοκ).

    Στους εγχώριους διαγωνισμούς τα πράγματα είναι πιο απλά. Στο Πρωτάθλημα Αττικής που θα γίνει την Κυριακή θα υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα από κάθε κατηγορία και συνολικός χρόνος σκέψης κάπου 2-2,5 ώρες. Θα χαρούμε να σε δούμε! Και μην ξεχνιόμαστε, μετά έχει πάντα ταβερνάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μουτούσης Κωνσταντίνος27/3/10

    @ Παναγιώτης

    thanks for the info...
    και τα βοηθητικα και τα αντιστροφα ορθοδοξα τα λετε;; τωρα μουκανες την καρδια περιβολι !
    Που να'ρθω ρε συ , αφου δεν εχω ψηθει καθολου σε βοηθητικα και αντιστροφα σου λεω, θα με φατε λαχανο !
    Αν ερθω Θα παραδωσω την υπολοιπη κολα λευκη και θα περιμενω την ταβερνα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Χαιρετώ όλους τους φίλους του ‘καλλιτεχνικού’ ζατρικίου. Εγώ προσωπικά δεν ανήκω στους Φάνς (αν και ποτέ δεν είναι αργά ίσως..:) αν και κάποιες σπουδές με ελκύουν μέχρι αποχαυνώσεως.(Μέχρι να μου φωνάξει δηλ. η γυναίκα μου ή ο καφετζής ‘Άντε παράτα αυτό το σκάκι επιτέλους, έχουμε και παιδιά !’). Αν κάποιος επαΐων είχε την καλοσύνη να αναλύσει λίγο περισσότερο τις ’συνθήκες’ για εμάς τους αδαείς…
    Μου έκανε εντύπωση π.χ. που ο Alotan (αν δε κάνω λάθος (αν κάνω ας με διορθώσει κάποιος)ο ισχυρότερος εν Ελλάδι και εκ των ισχυροτέρων λυτών παγκοσμίως) ανέφερε: …αυτό πάντως δεν το έλυσα, αν και το έβαλα και στη σκακιέρα.)
    Σίγουρα –σαν ενεργός(?!) σκακιστής κάποιου διαμετρήματος(μη γελάσει κανείς ..τον έφαγα) αντιλαμβάνομαι ότι το ‘feeling’ μιας θέσης που την έχεις ‘ζωντανή ‘ μπροστά σου πάνω στη σκακιέρα, είναι διαφορετικό .(για μένα προσωπικέ καλύτερο και για τον Alotan όπως προκύπτει από τα λεγόμενα του). Μου έχει τύχει π.χ στο παρελθόν θέση που την είχα ‘εκτιμήσει’ από ‘διάγραμμα’ ως ικανοποιητική να μου προκύψει στη σκακιέρα και να ‘μαι σαν ψάρι έξω από το νερό . Υποθέτω ότι αυτό έχει να κάνει με ψυχολογικούς μηχανισμούς και ‘έξεις’ αλλά ως μη ειδικός επιφυλάσσομαι. (Ίσως ο κος Κουρκουνάκης -αν το επιθυμεί -μπορεί να αναλύσει περαιτέρω).
    Για να επανέλθουμε στο προκείμενο, οι διαγωνισμοί γίνονται με ‘διαγράμματα’ τυπωμένα ή σε οθόνες Η.Υ ή με ‘κανονικές’ σκακιέρες? Επιτρέπετε το ‘κούνημα’ κομματιών –αν χρησιμοποιούνται σκακιέρες-? Ο διαθέσιμος χρόνος είναι ανά πρόβλημα ή συνολικός?
    Πως ακριβώς προκύπτει η βαθμολόγηση? Επίσης ενδιαφέρον ερώτημα νομίζω είναι και το τι είδους (σε γενικές γραμμές) προπόνηση κάνει κάποιος που προετοιμάζεται.
    Ξέρω λ.χ. ότι ο Κονιδάρης έχει ‘ξεσκισθεί’ στην προπόνηση για την Κυριακή.
    Τι –σε μέσες άκρες- σημαίνει αυτό? Αντιλαμβάνομαι ότι το είδος της προπόνησης είναι ‘ατομικο προιον’ και ίσως ‘μυστικό’ του καθενός, αλλά θα υπάρχουν κάποιες κοινοποιήσιμες σημαντικές αντιστοιχίες και διαφορές από τα λίγο πολύ γνωστά του ‘κανονικού’ αγωνιστικού σκακιού.
    Κάθε πληροφόρηση καλοδεχούμενη και καλή επιτυχία σε όλους την Κυριακή (με την έννοια της αισθητικής πληρότητας και ικανοποίησης ,μιας και η αγωνιστική δεν μπορεί εκ φύσεως φαντάζομαι να είναι για όλους).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Rizo
    Τα προβλήματα δίνονται σε διαγράμματα, αλλά έχεις στη διάθεσή σου και σκακιέρα, όπου μπορείς να κουνάς κατά βούληση. Οι του καλλιτεχνικού συνήθως κουβαλάνε 2-3 μικρές μαγνητικές ώστε να μπορούν να αφήνουν τη μια θέση όταν κολλήσουν και να έχουν την άλλη έτοιμη. Ο χρόνος είναι αυτός που περιέγραψα στον Κώστα τον Μουτούση, και παίζει ανά διαγωνισμό. Συνήθως είναι ενιαίος (για όλα τα προβλήματα), μπορεί όμως να είναι και διαμερισμένος ανά κατηγορία προβλημάτων.Κάθε πρόβλημα που λύνεται πλήρως δίνει 5 βαθμούς. Για 12 πχ προβλήματα το μάξιμουμ είναι 60 πόντοι.Μερική λύση δίνει και μερική βαθμολόγηση. Σε περίπτωση ισοβαθμίας μετράει η ταχύτητα λύσης. Η προετοιμασία είναι θέμα του καθενός, αλλά οπωσδήποτε περιλαμβάνει λύση ενός μεγάλου αριθμού προβλημάτων, υπό συνθήκες αγώνων (χρόνος κτλ). Το καλύτερο θεωρούν κάποιοι πως είναι να λύνουν σετάκια (απ' όλες τις κατηγορίες). Κάποιοι άλλοι δίνουν βάρος στην κατηγορία που έχουν αδυναμίες. Ο Μούρτζια μου έλεγε πως όταν ετοιμάζεται για αγώνες διαβάζει έως και 10 ώρες τη μέρα. Αυτός έριχνε βάρος σε συγκεκριμένες κατηγορίες προβλημάτων μελετώντας εξονυχιστικά κάποιους SOS συνθέτες (π.χ. Gamnitzer ή Petkov) ή κάποια πολύ ειδικά μοτίβα. Εγώ πάλι είχα ρίξει κάποια στιγμή βάρος στις σπουδές και είχα διαβάσει κάπου 2000 σε ένα μήνα (διαβάσει, όχι λύσει, να ξηγιώμαστε). Αυτό σε βοηθάει να αναγνωρίζεις παρόμοιους μηχανισμούς, ακόμα κι αν η σπουδή είναι παντελώς άγνωστη. Τώρα γι' αυτό που είπε ο Κώστας, η αλήθεια είναι πώς ένας έμπειρος λύτης δεν χρειάζεται σκακιέρα για να λύσει ένα δυάρι. Ακόμα κι εγώ τα καταφέρνω μια χαρά από το διάγραμμα. Ο Κώστας ασφαλώς λύνει και άλλα πράγματα από το διάγραμμα, όπως το τριάρι που προσπάθησε. Γενικά όμως είναι καλό να μπαίνει σκακιέρα γιατί καραδοκούν πάντα ύπουλες δοκιμές.

    Ο καλύτερος τρόπος πάντως να δεις τι παίζεται στο καλλιτεχνικό είναι να λάβεις μέρος σε ένα διαγωνισμό. Έτσι ξεκίνησα κι εγώ, για πλάκα, και έλυσα 40% στην πρώτη μου εμφάνιση. Μετά γλυκάθηκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δημήτρης Σκυριανόγλου27/3/10

    Ο φίλος μου ο Παναγιώτης είναι λίγο υπερβολικός όταν λέει ότι ακόμη και τα βοηθητικά και τα αντίστροφα ονομάζονται "ορθόδοξα". Ο όρος "ορθόδοξα" χρησιμοποιείται παραδοσιακά για να περιγράψει τα προβλήματα όπου η μία πλευρά (τα λευκά) κάνει ματ τον αντίπαλό της σε ένα ορισμένο αριθμό κινήσεων όσο καλά και αν αμυνθεί αυτός. Μεταξύ των λυτών, σε μια ιδιότυπη αργκό, τα βοηθητικά και τα αντίστροφα μπορεί να αναφέρονται και αυτά ως "ορθόδοξα" με την έννοια ότι ακόμη και αν ο ο στόχος του προβλήματος διαφέρει από το κλασσικό σκάκι (δηλ. να κάνει ματ τον αντίπαλο) εντούτοις τα προβλήματα αυτά υπακούν στους κανόνες του κλασσικού σκακιού (δηλ. τα κομμάτια κινούνται με τον ίδιο τρόπο, ο βασιλιάς δε μπορεί να εκτεθεί σε σαχ κτλ.)
    η κατηγορία "ορθόδοξα προβλήματα" έρχεται σε αντιδιαστολή με την κατηγορία των προβλημάτων "μυθικού σκακιού" (fairy chess) όπου εκτός από τα γνωστά, χρησιμοποιούνται πολλά άλλα κομμάτια με διαφορετικές ιδιότητες και τρόπο κίνησης ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και οι κανόνες κίνησης για τα γνωστά κομμάτια διαφέρουν από αυτές του κλασσικού σκακιού (π.χ. στην κατηγορία maximummer) κάθε κομμάτι είναι υποχρεωμένο αν κινηθεί να εκτελέσει την πιο μακριά (με τη γεωμετρική έννοια του όσου) κίνηση που έχει διαθέσιμη). Αλλά επειδή δεν κατέχω και πολλά από μυθικό σκάκι το αφήνω στον Κώστα τον Πρέντο (aka Alotan) που έχει ασχοληθεί (και) με αυτό :-)

    Για να γυρίσω λίγο στα βοηθητικά και τα αντίστροφα να πω ότι τα βοηθητικά είναι προβλήματα συνεργασίας. Εκεί παίζουν πρώτα τα μαύρα (!) και βοηθούν τα λευκά να τα κάνουν ματ.Κάτι σαν να παίζουν τα μαύρα τις χειρότερες κινήσεις και τα λευκά τις καλύτερες. Ακούγεται εύκολο αλλά πολλές φορές δεν είναι καθώς το ματ πρέπει να επιτευχθεί σε συγκεκριμένο αριθμό κινήσεων.
    Τα αντίστροφα είναι προβλήματα άμυνας και σε αυτό μοιάζουν με τα κλασσικά ορθόδοξα.Η διαφορά είναι στο στόχο κάθε πλευράς.Εδώ τα λευκά προσπαθούν να εξαναγκάσουν τα μαύρα να τα κάνουν ματ σε ένα συγκεκριμένο αριθμό κινήσεων ενώ τα μαύρα προσπαθούν να αποφύγουν να συμβεί αυτό (δηλ. προσπαθούν να ΜΗΝ κάνουν ματ στα λευκά). Πως επιτυγχάνουν τα λευκά το στόχο τους σε ένα αντίστροφο; Βασικά με το μηχανισμό του zugzwang, δηλ. είτε φέρνουν μια θέση όπου τα μαύρα δεν έχουν διαθέσιμες κινήσεις και οι μόνες επιτρεπτές οδηγούν στο να γίνουν ματ τα λευκά είτε, συχνότερα, τα λευκά δίνουν κάποιο σαχ το οποίο τα μαύρα είναι φυσικά υποχρεωμένα να αντιμετωπίσουν αλλά αντιμετωπίζοντας το σαχ (π.χ. κόβοντας το κομμάτι που το δίνει) κάνουν ταυτόχρονα ματ στα λευκά.

    Κι εγώ θα προέτρεπα όποιον έχει έστω και αμυδρό ενδιαφέρον να έρθει αύριο στους Αμπελόκηπους να δοκιμάσει. Τρώγοντας έρχεται η όρεξη! Όσο για τα αντίστροφα και τα βοηθητικά αφενός θα αντιπροσωπεύουν μόνο το 33% των προβλημάτων (τα 4 από τα 6 θα έχουν ορθόδοξο περιεχόμενο με την κλασσική έννοια του όρου :-)) αφετέρου δεν είναι τόσο δύσκολα όσο φαίνονται. Κι εμένα στην αρχή μου φαίνονταν από άλλο πλανήτη αλλά τώρα μπορώ να πω ότι μου κεντρίζουν περισσότερο το ενδιαφέρον από τα ορθόδοξα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Φυσικά ο Δημήτρης έχει δίκιο, αφού η τυπική ονομασία των βοηθητικών και των αντίστροφων είναι "ετερόδοξα" προβλήματα. Εντούτοις το γεγονός που ανέφερε και μόνο, ότι δηλαδή τα κομμάτια κινούνται όπως στο συμβατικό σκάκι, τα κατηγοριοποιεί σε αυτό που λέμε ορθόδοξα. Απλά δεν ήθελα να μπλέξω τα νοήματα σε όσους φαντάζουν ήδη εξωτικά.

    Απ'όσο τυχαίνει να γνωρίζω σήμερα θα έχουμε μια αυξημένη προσέλευση, ακόμα και από αρχάριους, οπότε ο καθένας μπορεί να έρθει να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και να απομυθοποιήσει το καλλιτεχνικό. Η πλάκα είναι πάντως εξασφαλισμένη (δεσμεύομαι προσωπικά, ενώ και μόνο η παρουσία του Σκυριανόγλου αποτελεί εγγύηση για κάτι τέτοιο). Να μην ξεχάσουμε την αλλαγή της ώρας και -κυρίως- το ταβερνείο που έπεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δημήτρης Σκυριανόγλου28/3/10

    Ό,τι πεις εσύ Ελενίτσα, ε, συγνώμη, Παναγιώτη ήθελα να πω... :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Μετοικος στην Νισυρο9/4/10

    Ξεκινα σημερα τ'απογεμα ο Ευρωπαϊκος διαγωνισμος λυσης προβληματων,με την συναντηση των αρχηγων των ομαδων.Την Ελλαδα εκπροσωπουν οι Κωστας Πρεντος, Νικος Μενδρινος, Παναγιωτης Κονιδαρης, Χαρης Φουγιαξης.Αναμεσα στους διαγωνιζομενους στο Sunningdale της Αγγλιας,οι Αγγλοι Mestel,Νunn και ο Πολωνος Murdzia.

    Επισημος ιστοτοπος ο http://www.bstephen.me.uk/ecsc2010/

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.