http://skakistiko.blogspot.com -Σκακι
Ελληνικο Σκακιστικο Ιστολογιο - Greek Chess Blog
Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010
Πρωτάθλημα Ελλάδας 1953
Από την ίδια ιντερνετική πηγή, ταξιδεύουμε στο μακρινό 1953 και βλέπουμε στα κινηματογραφικά «επίκαιρα» πως σε Σκακιστικό Κέντρο στην Κυψέλη κηρύσσεται η έναρξη του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Σκακιού. Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας Λύκος προσφωνεί τους επισήμους και ευχαριστεί τον Υπουργό Προεδρίας της Κυβερνήσεως Παναγιώτη Σιφναίο για το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης. Μεταξύ των παρισταμένων διακρίνεται επίσης η εκδότρια Ελένη Βλάχου. Ο Π. Σιφναίος απευθύνει χαιρετισμό και κηρύσσει την επίσημη έναρξη του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Σκακιού πραγματοποιώντας την πρώτη κίνηση στη σκακιέρα του πρωταθλητή Ελλάδας Γαϊτανάρου.
Το βίντεο εδώ:
http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2633&thid=14952
Στο 4.55 βλέπουμε το σπάνιο 4.Βη4 απέναντι στην Γαλλική προώθησης! Ο ψύχραιμος παίκτης με τα μαύρα όμως δεν πανικοβάλλεται, και αμέσως απαντά 4... Ιγ6!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔείτε και εδω:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=1096&thid=1655
Εικόνα μιας άλλης εποχής πλέον τα τσιγάρα στο χέρι κατά τη διάρκεια επίσημης παρτίδας!
Ωραίος ο Γαϊτανάρος, τον είχα γνωρίσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε για την πηγή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρήκα εκεί φωτογραφίες των αείμνηστων σκακιστών μας Τριαντάφυλλου Σιαπέρα και Σταύρου Ιατρίδη.
Ψάχνοντας όλα τα παραπάνω, πέτυχα κι εγώ το http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B1:Tyxeri_skakiera_1.gif
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλην των παρουσιαστών ξέρει κάποιος ποιοί απεικονίζονται;
Την είχα ανακαλύψει κι εγώ αυτή τη φωτογραφία όταν αναζητούσα κάποιες πληροφορίες για την "Τυχερή Σκακιέρα" (δυστυχώς δε βρήκα κάτι περισσότερο ενδιαφέρον).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτη σκακιέρα αριστερά νομίζω ότι είναι ο Ηλίας Κουρκουνάκης (τότε με μούσι) και δεξιά ο Άρης Δανιηλίδης (από το κούρεμα :-)). Όρθιος δίπλα στη σκακιέρα τοίχου πρέπει να είναι ο Βασίλης Βλαχόπουλος.
Επιστροφή στις ρίζες του ελληνικού σκακιού έχει όλους συγκινήσει το τελευταίο διάστημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίες εποχές όταν τις κοιτάει κανείς από μακριά.
Και ήρωες οι σκακιστές - πρωταγωνιστές .
Για τον αριστερό δεν θάπαιρνα όρκο ότι είναι ο Ηλίας, αλλά ο αντίπαλός του είναι ασφαλέστατα ο Άρης Δανιηλίδης, ενώ στην μαγνητική ο Βασίλης Βλαχόπουλος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ παρουσιαστής της εκπομπής Ανδρέας Φιλιππίδης δεν ήταν ισχυρός σκακιστής, αλλά είχε γνήσιο πάθος με το παιχνίδι.
Ναι είναι ο Ηλίας (με διαφορετικό χρώμα μαλλιών!)
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Τα επιχειρήματα του σκακιστιού.blogspot ->
ΑπάντησηΔιαγραφήσας τα σβήνω!!!
Μια ανοικτή ερώτηση προς όλους: Είδαμε στο ντοκουμέντο "Έναρξη του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Σκακιού" να παρίστανται επίσημοι κατά τους αγώνες, είδαμε το δημοσιογράφο να αναφέρει το "ωραίο παιχνίδι" όταν αναφέρεται στο σκάκι, είδαμε τον υπουργό παρα τω πρωθυπουργό να εκπροσωπεί και να υπογραμμίζει "το ενδιαφέρον της κυβερνήσεως για το ωραίο πνευματικό άθλημα" εκτελώντας μάλιστα την πρώτη κίνηση στη σκακιέρα του πρωταθλητή Ελλάδος και τέλος είδαμε να υπάρχει "ζωηρό ενδιαφέρον όλων των παρισταμένων". Και όλα αυτά το 1953(!) δηλαδή πάνω απο μισό αιώνα πριν, σε μια εποχή όπου η Ελλάδα προσπαθούσε να επουλώσει τις πληγές του Β' Παγκοσμίου και του εμφυλίου πολέμου, σε μια εποχή όπου η ενημέρωση ήταν αποκλειστικά κρατική υπόθεση, χωρίς εναλλακτικες πηγές, internet, ιδιωτικά κανάλια ή σκακιστικά ιστολόγια που σημαίνει ότι για να βρίσκει το σκάκι τη θέση του στο δελτίο ειδήσεων αποτελούσε από τότε σοβαρή υπόθεση. Και ερωτώ: Γιατί στη σημερινή εποχή του πλουραλισμού της πληροφόρησης, σε μια εποχή όπου αποθεώνεται το ανθρώπινο πνεύμα μέσω της τεχνολογικής ανάπτυξης, δεν ακούμε τίποτα στον τύπο για το παιχνίδι που αγνοεί την τύχη και το κέρδος και επιβραβεύει την ικανότητα (πχ διακοπή έκδοσης σκακιστικών στηλών απο εφημερίδες και παντελής απουσία του απο τα ΜΜΕ), γιατί κανένας πολιτικός παράγοντας της κυβέρνησης δεν παρίσταται σε παρόμοιες εκδηλώσεις (εκτός απο τοπικούς άρχοντες των διοργανώτριων περιοχών στις οποίες πραγματοποιούνται οι σκακιστικές εκδηλώσεις), γιατί οι δημοσιογράφοι ή οι συντάκτες δεν μιλάνε πια με τέτοιο ενθουσιασμό για το σπουδαίο αυτό πνευματικό παιχνίδι ενώ παράλληλα βλέπουμε μια άνευ προηγουμένου προβολή άλλων αθλητικών θεαμάτων (πχ ποδόσφαιρο σχεδόν σε καθημερινή βάση)και οι μη σκακιστές θεατές εμφανίζουν από χλιαρό έως μηδαμινό ενδιαφέρον για το σκάκι? Η ερώτηση αυτή θα πρέπει να απαντηθεί λαμβάνοντας υπόψη τις σκακιστικές επιτυχίες άλλων χωρών στις οποίες το σκάκι στη χώρα τους ήταν ακόμα σε εμβρυϊκή μορφή το 1953 και σήμερα έχουν αθλητές που ακούγονται σε όλα τα μήκη και πλάτη του σύγχρονου κόσμου. Θα ήθελα μια απάντηση από όποιον έχει κάτι τεκμηριωμένο να πει ή να προτείνει αν και κατά βάθος μέσα μας την απάντηση στα παραπάνω "γιατί", λίγο-πολύ την υποψιαζόμαστε όλοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι παλιότεροι θαμώνες του "Πανελλήνιου" ασφαλώς θα θυμούνται πολύ καλά τον κύριο Τάκη (Γαϊτανάρο), έναν ευφυέστατο και πολύ πνευματώδη άνθρωπο. Μαζί με τον άλλο "κύριο Τάκη" του Πειραιά (τον Δημήτρη Παρλιάρο) μονοπώλησαν τα πρωταθλήματα Ελλάδας εκεί γύρω στο '50.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι αν το υποκοριστικό κόλλαγε στην περίπτωση του Παρλιάρου, ποτέ δεν κατάλαβα πως προέκυψε για τον Γαϊτανάρο, που ο Παπάς τον είχε βαφτίσει Γιώργο...
Ο όρθιος δίπλα στη μαγνητική νομίζω είναι ο Παπαδάτος του ΠΑΝΙΩΝΙΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉρωνας
Κύριε Παπαστρουμφ, δώστε μας παρακαλώ και την δική σας απάντηση που τοσο επίμονα ζητάτε. Η δική μου απάντηση είναι οτι έχει αποδείχθή ότι δυστυχώς το σκάκι δεν είναι παιχνίδι ευφυιας αλλα δύσκολο παιχνίδι τεχνικής και γνώσης άρα ελάχιστα ενδιαφέρον για τους μή παίκτες. Για να μην πούμε φυσικά οτι τα άτομα που το πρεσβεύουν σήμερα, είναι στην μεγάλη πλειοψηφία τους προβληματικά, μονόχνωτα άτομα, φτωχής προσωπικότητας και χαμηλής κοινωνικής εμβέλειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απάντηση που θέλετε να ακούσετε περί ελάχιστου χρηματικού κόστους για να ασχοληθή κανείς και άρα μδενικού κέρδους για τους επιχειρηματίες είναι σωστή αλλά ελάσσονος ουσιώδους σημασίας.
Ακραία πολιτική παρέµβαση µε επιθέσεις στην πολιτική ηγεσία της χώρας και κριτική στους πολίτες κάνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας µε ενηµερωτικό φυλλάδιο που αναµένεται να διανείµει µεθαύριο στους πιστούς κατά την κυριακάτικη Λειτουργία. Τοεκτενές κείµενο που παρουσιάζει τις θέσεις της Ιεραρχίας για την οικονοµική κρίση τιτλοφορείται «Προς το Λαό» καιη ύπαρξή του αποκαλύφθηκε από την ηλεκτρονικήεφηµερίδα «tovima.gr». Η Ιεραρχία αναφέρει, µεταξύ άλλων, ότι η χώρα µας δεν είναιπλέον ελεύθερη αλλά βρίσκεται «υπό κατοχή» και οι πολίτες της «εκτελούµε εντολές των κυρίαρχων - δανειστών µας».
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Εκκλησία χαρακτηρίζει τηνκατάσταση πρωτόγνωρηκαι συνταρακτική αφού επιχειρείται «ηεκρίζωση και εκθεµελίωση πολλών παραδεδοµένων». Σηµειώνει τον βίαιο τρόπο µε τον οποίο γίνεται η προσπάθεια ν’ αλλάξουν οι παθογένειες της κοινωνίας και της οικονοµίας και αναρωτιέται «γιατί δεν τις αλλάξαµε στην ώρα τους;». Ουσιαστικά η ίδια δίνει, µε τη µορφή ερώτησης, και την απάντηση αφού τονίζει ότι «τα πρόσωπα στην πολιτική σκηνή του τόπου µας είναι εδώ και δεκαετίες τα ίδια». Και καταλήγει, αναφέροντας ότι παλιότερα νοιάζονταν για το πολιτικό κόστος των αποφάσεών τους και οδηγούσαντη χώρα στην καταστροφή και τώρα«αισθάνονται ασφαλείς, γιατί ενεργούν ως εντολοδόχοι».
Επίσης, διαπιστώνει πωςγίνονται σήµερα ριζικές ανατροπές για τιςοποίες «άλλοτε θα αναστατωνόταν όλη η Ελλάδα και σήµερα επιβάλλονται χωρίς σχεδόν αντιδράσεις». Η Ιεραρχία κατηγορεί την ηγεσία της χώρας «που δεν µπόρεσε να σταθείυπεύθυνα απέναντι στον λαό, που δεν µπόρεσε ή δεν ήθελε να µιλήσει τη γλώσσα της αλήθειας, που πρόβαλε λαθεµένα πρότυπα, που καλλιέργησε τις πελατειακές σχέσεις, µόνο και µόνο γιατί είχε ως στόχο την κατοχή και τη νοµή της εξουσίας». Στη συνέχεια, κατηγορεί αυτή την ηγεσία για υπονόµευση των πραγµατικών συµφερόντων της χώρας και του λαού. Ωστόσο, ασκεί κριτική και στον λαό επειδή προτίµησετην ευµάρεια και την καλοπέραση και δενπροβληµατίστηκε για τηναλήθεια των πραγµάτων. «Διαλέξαµε µια πλαστή ευµάρεια και χάσαµε την ελευθερία του προσώπου µας, χάσαµε την ελευθερία της χώρας µας», καταλήγει.
Ακραία πολιτική παρέµβαση µε επιθέσεις στην πολιτική ηγεσία της χώρας και κριτική στους πολίτες κάνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας µε ενηµερωτικό φυλλάδιο που αναµένεται να διανείµει µεθαύριο στους πιστούς κατά την κυριακάτικη Λειτουργία. Τοεκτενές κείµενο που παρουσιάζει τις θέσεις της Ιεραρχίας για την οικονοµική κρίση τιτλοφορείται «Προς το Λαό» καιη ύπαρξή του αποκαλύφθηκε από την ηλεκτρονικήεφηµερίδα «tovima.gr». Η Ιεραρχία αναφέρει, µεταξύ άλλων, ότι η χώρα µας δεν είναιπλέον ελεύθερη αλλά βρίσκεται «υπό κατοχή» και οι πολίτες της «εκτελούµε εντολές των κυρίαρχων - δανειστών µας».
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Εκκλησία χαρακτηρίζει τηνκατάσταση πρωτόγνωρηκαι συνταρακτική αφού επιχειρείται «ηεκρίζωση και εκθεµελίωση πολλών παραδεδοµένων». Σηµειώνει τον βίαιο τρόπο µε τον οποίο γίνεται η πΚαι καταλήγει, αναφέροντας ότι παλιότερα νοιάζονταν για το πολιτικό κόστος των αποφάσεών τους και οδηγούσαντη χώρα στην καταστροφή και τώρα«αισθάνονται ασφαλείς, γιατί ενεργούν ως εντολοδόχοι».
Επίσης, διαπιστώνει πωςγίνονται σήµερα ριζικές ανατροπές για τιςοποίες «άλλοτε θα αναστατωνόταν όλη η Ελλάδα και σήµερα επιβάλλονται χωρίς σχεδόν αντιδράσεις». Η Ιεραρχία κατηγορεί την ηγεσία της χώρας «που δεν µπόρεσε να σταθείυπεύθυνα απέναντι στον λαό, που δεν µπόρεσε ή δεν ήθελε να µιλήσει τη γλώσσα της αλήθειας, που πρόβαλε λαθεµένα πρότυπα, που καλλιέργησε τις πελατειακές σχέσεις, µόνο και µόνο γιατί είχε ως στόχο την κατοχή και τη νοµή της εξουσίας». Στη συνέχεια, κατηγορεί αυτή την ηγεσία για υπονόµευση των πραγµατικών συµφερόντων της χώρας και του λαού. Ωστόσο, οσώπου µας, χάσαµε την ελευθερία της χώρας µας», καταλήγει.
@ Ανώνυμος #1:
ΑπάντησηΔιαγραφήΠώς έχουν "αποδειχτεί" αυτά που λέτε; Γιατί εγώ σήμερα βλέπω πως μόνο τα παιδιά που κάνουν Σκάκι έχουν μια στοιχειώδη δυνατότητα αυτοσυγκέντρωσης, κριτικής και δημιουργικής σκέψης σε αντίθεση με τα περισσότερα παιδιά σήμερα που το μυαλό τους (δυστυχώς!) έχει γίνει σούπα από το ίντερνετ και τα σίριαλ στυλ "Πάτυ";
Γιατί συνεχώς πρέπει να υποβαθμίζουμε ένα παιχνίδι στο οποίο εμείς δεν είχαμε ποτέ την δυνατότητα να διαπρέψουμε; Γιατί αποκλείεται να είστε κάποιος ισχυρός παίχτης αγαπητέ μου (ούτε εγώ είμαι, να μην παρεξηγηθώ). Αλλά φυσικά, εκεί που εμείς δεν τα καταφέρνουμε είναι γιατί φταίει το παιχνίδι και είναι προβληματικοί αυτοί που διαπρέπεουν!
Και για να απαντήσω στον Παπαστρούμφ, θα επαναλάβω την άποψη που έχω ξαναγράψει σε αυτό το μπλόγκ. Ουδεμία προσπάθεια γίνεται από την ΕΣΟ εδώ και δεκαετίες ίσως για την προβολή του αθλήματος στο ευρύ κοινό. Πριν από λίγο καιρό έμαθα πως οι παίχτες που πληρώνονται από την ΕΣΟ έχουν και κάποιοες υποχρεώσεις, μία από αυτές είναι να δίνουν κάποια σιμουλτανέ κάθε χρόνο σε δημόσιους χώρους. Είναι γνωστό πως εκδηλώσεις όπως τα σιμουλτανέ, αν γίνονται κάποια ηλιόλουστη μέρα σε ένα δημόσιο χώρο προξενούν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για το κοινό που μαζεύονται για να το δούν. Έχετε δει να γίνονται τέτοια; Έχετε δει να υπάρχουν σε πλατείες μεγάλες ζωγραφιστές σκακιέρες με μεγάλα πιόνια για να παίζει ο κόσμος όπως γίνεται σε όλες μεγάλες χώρες της Ευρώπης;
Παλιότερα στην Πάτρα είχε γίνει το "24ωρο Μπλίτς", μια εκπληκτική ιδέα που συζητιόταν για πολλές μέρες σε όλη την πόλη από μη-σκακιστές. Σε ένα χώρο σε κεντρικό σημείο της πόλης (φανταστείτε μια βιβτρίνα καταστήματος, αν θυμάμαι καλά) υπήρχαν 3-4 τραπέζια και επί 24 ώρες συνεχόμενα στα τραπέζια, ασταμάτητα, παίζονταν παρτίδες μπλίτζ από σκακιστές της περιοχής ή οποιονδήποτε περαστικό ήθελε να συμμετέχει. Φανταστείτε ότι γινόταν αυτό και όλο το βράδυ μέχρι τα ξημερώματα! Γιατί δεν έχει επαναληφθεί αυτή η ιδέα παρ' όλη την τεράστια επιτυχία της τότε, δεν μπορώ να το εξηγήσω.
@ Ανώνυμος #2:
Η Εκκλησία πλέον έχει πέσει τόσο πολύ στην υπόληψη του κόσμου που τέτοιου είδους ενέργειες μπορούν να χαρακτηριστούν το ελάχιστο γραφικές. Πόσα νοσοκομεία έχει χτίσει η εκκλησία; Πόσα σχολεία; Πόσα λεφτά νοικιάζει τα κτήρια που στεγάζονται τα υπουργεία που είναι δικά της; Γιατί οι ιεράρχες της έχουν μερσεντές για να κυκλοφορούν, σεκιούριτι στις υπερπολυτελείς τους κατοικίες και ιδιωτικές παραλίες στα θερινά τους σπίτια για να κάνουν μπάνιο; Έλεος! Με πιο δικαίωμα λοιπόν να εκφράζονται τέτοιου είδους απόψεις από κυρίους που δεν έχουν το παραμικρό είδους ταπεινότητας όταν απαιτούν να τους αποκαλούν "Παναγιώτατους"; Αν είναι δυνατόν! Όχι απλά "Αγίους" αλλά "Παν-αγι-ώτατους!" Οι κοιλαράδες! Πραγματικοί Άγιοι στο παρελθόν τρέφονταν με ακρίδες (όχι τα έντομα προφανώς!) και μοίραζαν την περιουσία τους σε αυτούς που την είχαν ανάγκη και αυτοί που κυκλοφορούν με χρυσούς σταυρούς θα μιλήσουν για "λαθμένα πρότυπα" και "πελατειακές αντιλήψεις"; Ντροπή! Λυπάμαι που το λέω (γιατί είμαι πιστός Χριστιανός αλλά όχι εκκλησιαζόμενος, δυστυχώς εδώ και πολλά χρόνια) αλλά οι άνρωποι αυτοί έχουν χάσει κάθε είδος αξιοπρέπειας.
Ακούω να πλησιάζουν τα βήματα του Λασκαράτου. Δεν έλειωσαν τα παπούτσια του.
ΑπάντησηΔιαγραφή@ Ανώνυμο #1: Καταρχάς η δική σας απάντηση ότι "δυστυχώς το σκάκι δεν είναι παιχνίδι ευφυΐας αλλά δύσκολο παιχνίδι τεχνικής και γνώσης άρα ελάχιστα ενδιαφέρον για τους μη παίκτες" δεν δικαιολογεί την δημοτικότητα του παιχνιδιού στην Ελλάδα του 1953. Εδώ και αιώνες οι κανονισμοί του σκακιού δεν έχουν αλλάξει και δεν καταλαβαίνω γιατί τότε το σκάκι ήταν ενδιαφέρον και σήμερα όχι. Συνεπώς έχουν αλλάξει οι άνθρωποι και τα πράγματα τα οποία βρίσκουν ενδιαφέροντα, οπότε μην κατηγορείτε το σκάκι για τις αλλαγές στη στάση της κοινωνίας. Επίσης η άποψή σας ότι "τα άτομα που το πρεσβεύουν σήμερα, είναι στην μεγάλη πλειοψηφία τους προβληματικά, μονόχνοτα άτομα, φτωχής προσωπικότητας και χαμηλής κοινωνικής εμβέλειας" πιστεύω στερείται σοβαρότητας. Όλοι οι άνθρωποι που έχουν διακριθεί σε κάτι, έχουν αφοσιωθεί σε αυτό προκειμένου να ξεχωρίσουν από τους υπόλοιπους παραμελώντας πολλές φορές άλλες δραστηριότητές τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι άτομα προβληματικά ή διαταραγμένα αλλά άτομα με διαφορετική ιεραρχία αξιών από το μέσο όρο. Πράγματι, οι περισσότεροι από αυτούς διατηρούν φιλικές σχέσεις μεταξύ τους και άλλοι έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τις σπουδές τους με ακαδημαϊκές διακρίσεις και μεταπτυχιακά-διδακτορικά διπλώματα. Το επιχείρημα του αμετανόητου σπάει κόκκαλα: "Γιατί συνεχώς πρέπει να υποβαθμίζουμε ένα παιχνίδι στο οποίο εμείς δεν είχαμε ποτέ την δυνατότητα να διαπρέψουμε; Αλλά φυσικά, εκεί που εμείς δεν τα καταφέρνουμε είναι γιατί φταίει το παιχνίδι και είναι προβληματικοί αυτοί που διαπρέπουν!". Βλέπετε ότι τα επιχειρήματά σας καταρρίπτονται εύκολα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος χάριν πληρότητας θα επιχειρήσω και τη δική μου απάντηση στα ερωτήματα που έθεσα. Ας αναρωτηθούμε όμως πρώτα τι είναι το σκάκι. Μήπως είναι ένα δύσκολο παιχνίδι τεχνικής και γνώσης? Όχι. Το σκάκι είναι κάτι πέρα και πάνω από αυτό. Είναι ένα πεδίο στο οποίο ο καθένας μπορεί συνεχώς να εξελίσσεται και εκεί έγκειται η τεράστια παιδαγωγική του αξία. Αν βάζαμε έναν περιγραφικό τίτλο στο σκάκι δεν θα ήταν "Χίλιοι και ένας τρόποι να κάνετε ματ τον αντίπαλο βασιλιά" αλλά "Πώς να μάθετε να εξελίσσετε συνεχώς τη διαδικασία κριτικής, αναλυτικής και δημιουργικής σκέψης σας, οδηγούμενοι σε ορθότερη λήψη αποφάσεων". Το σκάκι συνεπώς δεν είναι ένα παιχνίδι που το παίζουμε για την ψυχαγωγία μας και μόνο ή για να περάσει απλά η ώρα πιο ευχάριστα. Αν επιθυμήσουμε μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο γνώσης των δυνάμεων και αδυναμιών μας και παρέμβασης στη διαδικασία σκέψης που κάνουμε. Τις ίδιες δάφνες θα μπορούσαν να διεκδικήσουν εκτός από το σκάκι και αρκετές επιστήμες: από τη γεωμετρία και τα μαθηματικά μέχρι τη φιλοσοφία. Το σημαντικό είναι να καταλάβουμε ότι υπάρχει κάτι πέρα από την απόδειξη του πυθαγορείου θεωρήματος και την κλασσική θυσία αξιωματικού, και αυτό είναι η αποθέωση της λογικής. Αν δεν το κατανοήσουμε αυτό θα νομίζουμε ότι τα μαθηματικά μας χρησιμεύουν για να μη μας κλέβει στα ρέστα ο μπακάλης και το σκάκι είναι στην ουσία διάφορα τεχνάσματα για να κάνουμε ματ. Η παιδαγωγική αξία του σκακιού και της γεωμετρίας ή της φυσικής είναι ουσιαστικά ότι μας βοηθάει να αντιλαμβανόμαστε διάφορες έννοιες, τις οποίες ενσωματώνουμε στη διαδικασία του στοχασμού για να καταλήξουμε σε πολύπλοκα συμπεράσματα από τη σύνθεση απλούστερων δεδομένων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα γιατί στη σημερινή εποχή το σκάκι έχει πέσει σε ανυποληψία η απάντηση είναι μία: Οι άνθρωποι που κυβερνάνε στην εποχή μας (πολιτικές κυβερνήσεις, ΜΜΕ, νομοθέτες, και κυρίως πολυεθνικές) δεν επιθυμούν τον άνθρωπο να είναι σκεπτόμενος. Προτιμούν έναν άνθρωπο-υποχείριο, τον οποίον να μπορούν να ελέγχουν από το τι θα ψωνίζει μέχρι το τι θα ψηφίζει. Να γιατί η τηλεόραση είναι γεμάτη σαχλά παιδικά σήριαλ τύπου Πάτυ, κοινωνικά σήριαλ για μεγαλύτερους τύπου Σεχραζάτ και Λάμψη παλιότερα (για να βλέπουν οι φτωχοί πως και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν δράματα και να χαίρονται λιγάκι σκεπτόμενοι «Δεν φέρνει το χρήμα την ευτυχία»), εκπομπές lifestyle τύπου Τατιάνα-Λαμπίρη (μη τυχόν και χάσουμε τι δήλωσε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο STAR η Τζούλια Αλεξανδράτου), reality τύπου Αννίτα-Μικρούτσικος (να βλέπουμε πως τα περνάνε και οι πιο φτωχοί από μας και να μας πλημμυρίζει ευτυχία που δεν ζούμε μες τη μιζέρια σκεπτόμενοι «Δόξα το Θεό, υπάρχουν και χειρότερα»), reality τύπου Big Brother (για τους κουτσομπόληδες που θέλουν να ξέρουν τα πάντα για τους αυριανούς celebrities), reality τύπου Master Chef (για τους «δημιουργικούς» τηλεθεατές), διαφημίσεις τύπου Vodaphone (αγόρασε το καινούριο κινητό που συνδέεται με την τουαλέτα και τραβάει μόνο του το καζανάκι αν το ξεχάσεις), διακοποδάνεια από την Εθνική (θα σου πάρω το εξοχικό στη Λούτσα αλλά οι διακοπές στη Μαλαισία θα σου μείνουν αξέχαστες!) και φυσικά μπάλα, πολύ μπάλα για πραγματική διασκέδαση, εκτόνωση (βλέπε βία στα γήπεδα) και υγεία (αθλητισμός = βλέπω και μιλάω για μπάλα όχι παίζω μπάλα, άλλωστε πρέπει να είσαι καθιστός για να απολαύσεις τη γερμανική μπύρα Heineken που διαφημίζεται). Ένα μάτσο ανούσιες πληροφορίες από ζώδια, reality, διαφημίσεις άχρηστων προϊόντων/υπηρεσιών, μαγειρική, lifestyle, σήριαλ, θεάματα, όλα αρωματισμένα με τον φτηνό και χυδαίο ερωτισμό της κάθε χθεσινής τηλεπαρουσιάστριας ή ηθοποιού. Θα σκεφτεί κανείς «ποιο είναι το όφελος από όλα αυτά»? Μα φυσικά το τεράστιο κέρδος του να κρατάς ένα λαό σκλαβωμένο και αδρανή στην οθόνη του ενώ το κράτος του ανακοινώνει στο δελτίο ειδήσεων πόσα θα του κλέψει την καινούρια χρονιά, ανίκανο να σκεφτεί κριτικά, αναλυτικά και δημιουργικά και φυσικά να επαναστατήσει για τις ολοένα και χειρότερες συνθήκες διαβίωσής του, αφού μετά έχει Champions League! Θυμίζει το τσαντίρι Λαζόπουλου μετά την «πολιτική ανάλυση» (με παρεμβάσεις Άντζελας, Γαλάτη και γιατρού Φικιώρη!), ωραία σας τα είπα ακούστε και ένα τραγουδάκι και φύγετε για το σπίτι χαμογελαστοί, και από αύριο πάλι στη βιοπάλη. Ο αποπροσανατολισμός σε όλο του το μεγαλείο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα γιατί το σκάκι δεν έχει θέση στη σύγχρονη κοινωνία, γιατί ο σκεπτόμενος άνθρωπος έχει γίνει ο εχθρός του σημερινού συστήματος, και η έκφραση μιας πρωτότυπης τεκμηριωμένης σκέψης συνιστά παρέκκλιση από την «περπατημένη», ίσως και απειλή (βλέπε τρομοκρατία). Προσωπικά πιστεύω ότι και οι κορυφαίοι σκακιστικοί παράγοντες της ΕΣΟ και της FIDE είναι συνένοχοι για την παντελή απουσία του αθλήματος από τα ΜΜΕ και την απαξίωσή του στα μάτια του κοινού ως ένα επιτραπέζιο παιχνίδι όπως τα υπόλοιπα, γεγονός που μαρτυρά η αδιαφάνεια στη διαχείριση των υπέρογκων κονδυλίων, είτε από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, είτε από όλα τα αξιολογημένα τουρνουά του κόσμου, και η αδιαφορία τους σε ζητήματα ύψιστης σημασίας για το σκάκι πχ. καθορισμός σταθερών διαδικασιών για την ανάδειξη του παγκόσμιου πρωταθλητή και για τη σύνθεση των ομάδων στα διασυλλογικά πρωταθλήματα. Για μένα προβολή του αθλήματος δεν είναι μόνο οι επιδείξεις simultane ή blitz όπως γίνονται στο εξωτερικό, αλλά ακόμα περισσότερο η προσπάθεια για την αναγνώριση της παιδαγωγικής αξίας του σκακιού από την πολιτεία και το ευρύ κοινό και η εισαγωγή του στα σχολεία είτε ως υποχρεωτικό είτε ως προαιρετικό μάθημα. Κοντολογίς θλίβομαι επειδή, το αν πηγαίνει μπροστά το σκάκι ή άλλα πράγματα στην Ελλάδα του σήμερα σχετίζεται κυρίως με τον προσωπικό μόχθο ορισμένων ανθρώπων που, παρά τις αντίξοες πολιτισμικές συνθήκες που επιβάλλει η τηλεοπτική Ελλάδα, συνεχίζουν να πράττουν το ορθό και το δύσκολο και όχι τόσο με κάποιο οργανωμένο σχέδιο της ΕΣΟ/FIDE, οι οποίες επικεντρώνονται στην αποτίμηση του οικονομικού οφέλους που το σκάκι αποφέρει στις τσέπες των αξιωματούχων τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον λάθος εικόνα έχετε για το σκάκι εν Ελλάδι την δεκαετία του '50. Εδώ άνθρωποι είχαν οδηγηθεί στο αυτόφωρο, διότι είχαν συλληφθεί να παίζουν σε κεντρικό καφενείο το περί ου ο λόγος τυχηρόν παίγνιον!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα μου πεις τώρα, υπάρχει μεγάλη διαφορά από την πρόσφατη αποστροφή του τέως ΓΓΑ Ξανθο-γιάννη Ιωαννίδη (αυτού με τα ρώσικα νερά ντε...) που παραλλήλιζε αγωνιστικά το σκάκι με την μπιρίμπα;
Ο λόγος που το άθλημα είναι σήμερα τόσο απαξιωμένο, είναι απλούστατος: Δεν είναι τηλεοπτικό άθλημα, και οτιδήποτε μη τηλεοπτικό σήμερα δεν "αξίζει". Δεν είναι "θεαματικό", έχει μηδαμινή εμπορική αξία, ακόμη και οι πρωταθλητές στο σκάκι βγάζουν σε δέκα χρόνια όσα βγάζει ένας σέντερ μπακ Β' Εθνικής σε τρία δευτερόλεπτα όταν (καταλάθος φυσικά, μην πάει ο νους σας στο πονηρό...) στείλει την μπάλα στα δίχτυα της δικής του ομάδας.
Εσείς, έχετε δει πολλά σκακιστικά ματς να παίζονται από τους μπούκηδες;
"Οι άνθρωποι που κυβερνάνε στην εποχή μας (πολιτικές κυβερνήσεις, ΜΜΕ, νομοθέτες, και κυρίως πολυεθνικές) δεν επιθυμούν τον άνθρωπο να είναι σκεπτόμενος, κλπ, κλπ"
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ, έτσι εξηγείται η σκακιστική πολιτική της σταλινικής Ρωσίας (και διάφορων άλλων)!
@ Mετοικος στο Ιονιο
ΑπάντησηΔιαγραφήΕφτασε τελικα ο Λασκαρατος:
http://roides.wordpress.com/2010/12/22/22dec10/
Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος
Κύριε Ροΐδη,
Η Ι. Σύνοδος των καλοζωισμένων χρυσοκάνθαρων κηφήνων, νιώθοντας πως τελειώνουν τα ψέματα και πως πλησιάζει η ώρα να ψαλιδιστούν κάποια ιερά εισοδήματα αλλά και πιεζόμενη από την πιο εκλεκτή μερίδας του ποιμνίου της, τους πολύτεκνους που θα πρέπει από εδώ και πέρα να τρέφουν αυτοί, και όχι η κοινωνία, τα παιδιά τους, επιτέθηκε στον πολιτικό κόσμο, που σύσσωμος την προστατεύει στον ένα ή στον άλλο βαθμό, μπουκώνοντας την με προνόμια οι κυβερνώντες και κάνοντας τα στραβά μάτια στα αίσχη της η Αριστερά. Έτσι με ανακοίνωσή της μίλησε για «πρόσωπα στην πολιτική σκηνή του τόπου μας που είναι, εδώ και δεκαετίες, τα ίδια» που κυβερνούσαν «γνωρίζοντας οτι οδηγούν τη χώρα στη καταστροφή». Ενοχλείται τάχα η Σύνοδος του Παλατιού και της Χούντας: «Δηλώνουμε, δηλαδή, ότι είμαστε μια χώρα υπό κατοχή και εκτελούμε εντολές των κυρίαρχων – δανειστών μας» και κάνει και ανέξοδη, μέσα στην αοριστία της, αυτοκριτική: «Στην Σύνοδο της Ιεραρχίας εμείς, οι πνευματικοί σας πατέρες, κάναμε την αυτοκριτική μας, θελήσαμε να αναμετρηθούμε με τις ευθύνες μας και να αναζητήσουμε με τόλμη το μερίδιο της ενδεχόμενης δική μας υπαιτιότητας στην παρούσα κρίση. Ξέρουμε ότι κάποιες φορές σας πικράναμε, σας σκανδαλίσαμε ίσως. Δεν αντιδράσαμε άμεσα και καίρια σε συμπεριφορές που σας πλήγωσαν. ……». Τέλος η προκλητική ανακοίνωση καταλήγει με ένα θρασύτατο ψέμα: «η Εκκλησία «είναι ο μόνος οργανισμός που μπορεί να σταθεί άμεσα δίπλα στον άνθρωπο και να τον στηρίξει»
Από πότε η Σύνοδος ενοχλείται από την όποια ξένη Κατοχή; Μίσθαρνο όργανο διαδοχικών ξένων Κατοχών, η ελλαδική φορομπηχτική Ιεραρχία προϊόν των σουλτανικών Αλλαξοπατριαχιών, με εργαλείο της δουλειάς της την πιο ωμή βία, με τα πογκρόμ του Νίκωνα, με τους βανδαλισμούς των «τα φαιά φερόντων» του Αλάριχου, σπέρνοντας το σκοτάδι του Ιουστινιανού, του Κοσμά του Αιτωλού και του Γεννάδιου, κραδαίνοντας το αιματοβαμμένο σπαθί των Μεγάλων Κωνσταντίνου και Θεοδόσιου, όταν δεν καρτερούσε τις στρατιές του «Κόκκινου Γένους» των Ρως, ήταν πάντα εντολοδόχος και στήριγμα του Ισπανού, Δαλματού, Ιλλυριού, Αρμένη, Παφλαγόνα ή και Χάζαρου αυτοκράτορα της Νέας Ρώμης, του Οθωμανού Σουλτάνου της Ισταμπούλ, του κάθε ξενόφερτου βασιλιά Γλύξμπουργκ, του φασίστα και ναζιστή κατακτητή και του Νεοέλληνα Δικτάτορα.
(συνεχιζεται)
Εφτασε τελικα ο Λασκαρατος(2):
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://roides.wordpress.com/2010/12/22/22dec10/
Από πότε νοιάζεται για το ψωμί, για τη δουλειά, για την υγεία, για τις ελευθερίες ή για την Παιδεία του λαού; Μιλούν οι σεσημασμένοι φοροκλέφτες, οι λήσταρχοι και οι ιεροπώλες αγύρτες έμποροι του Ναού για ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ (!) δική τους υπαιτιότητα, μιλούν οι αρχισκανδαλοποιοί για ΙΣΩΣ σκανδαλισμό; Η Εκκλησία που καταλήστεψε το Δημόσιο με χίλιους τρόπους όπως με τα ατιμώρητα καμώματα της «Αλληλεγγύης», αυτή που ακονίζει τις μασέλες της για να φάει ότι απόμεινε τολμά να δηλώνει πως είναι η μόνη που μπορεί να στηρίξει το άνθρωπο;
Δεν μας έφτανε η υποκρισία του δήθεν αντιμνημονιακού κ.Σαμαρά, προστέθηκε τώρα και το σούργελο της «πονόψυχης» και «πατριωτικής» «Ιεράς» Συνόδου, που έρχεται να συμπληρώσει την αποκρυφιστική δημαγωγική πραμάτεια των Εφραίμ Βατοπεδινού, Σεραφείμ Πειραιώς κλπ, για χάραγμα του Αντίχριστου, για 666, για σιωνιστικές συνωμοσίες, για μασονικές επιβουλές, για Δυτικές μηχανορραφίες. Πρόκειται για απύθμενο θράσος.
Όσο γίνεται ξεκάθαρο πως ο Στοχαστής ΓΑΠ θα ρίξει το καράβι της Οικονομίας στις ξέρες, κάποια ποντίκια ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν το σκάφος. Ενώ η «Δη.Αρ.» και η Ντόρα επιμένουν με συγκινητική συνέπεια να ελπίζουν σε μια ευπρόσωπη συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ που θα τους εξασφαλίσει παρουσία και στην επόμενη Βουλή, ενώ ακόμη κι ο δίγλωσσος Σαμαράς βάζει νερό στη δήθεν αντιμνημονιακή του πολιτική, οι πιό ανεύθυνοι συνέταιροι, δηλαδή ο Καρατζαφέρης, και η Εκκλησία, κάνουν στροφή 180 μοιρών και στρέφονται κατά του Μνημονίου. Η Εκκλησία μέχρι τώρα είναι η μόνη ΔΕΚΟ, η οποία όχι μόνο δεν κλήθηκε να κάνει την παραμικρή οικονομική θυσία, αλλά πριμοδοτείται προκλητικά από την Κυβέρνηση και με συγκάλυψη οικονομικών σκανδάλων και με προκλητική χρηματοδότηση και με φορολογική ασυδοσία, και με ενέσεις κύρους όπως η συγκάλυψη πολυάριθμων ηθικής φύσεως σκανδάλων και η τιμητική συμμετοχή του προέδρου του Δ.Σ. της κ. Γιάννη Λιάπη στο υπουργικό συμβούλιο (!). Κι όμως η Σύνοδος ρίχνει το σύνθημα «Ο σώζων εαυτόν σωθήτω» και ρίχνει τη ναυαγοσωστική βάρκα της λιποταξίας και της αχαριστίας στο φουρτουνιασμένο πέλαγος, τη στιγμή που ο ανάξιος καπετάνιος του πλοίου προσπαθεί με συγκινητική προθυμία να ολοκληρώσει το καταστροφικό έργο εφ ώ ετάχθη, και δεν έχει ακόμη ανάψει τις μηχανές του ελικόπτερου.
Ας καταλάβει επιτέλους ο άχρηστος καραβοκύρης πως η Εκκλησία ΑΕ δε δίστασε να προδώσει ακόμη και τον μέγιστο των ευεργετών της το Σουλτάνο της Ισταμπούλ, όταν η Ελλάδα έγινε Κράτος και πως διαχρονικά μοναδικό της κριτήριο είναι το οικονομικό συμφέρον των μεγαλομετόχων της. Ας κάνει λοιπόν πριν τη νυκτερινή του απόδραση ο Μαραθωνοδρόμος Στοχαστης, μερικές ώριμες φιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις (Χωρισμός Κράτους-Εκκλησίας, ανεξιθρησκεία, κατάργηση προσηλυτισμού στα σχολεία, κατάργηση μαθητικών παρελάσεων, συμβίωση ομοφυλόφιλων, κατάργηση όρκου, καύση νεκρών, ευθανασία κλπ), ώστε να μη μείνει στην πολιτική ιστορία μόνο ως ο δεξιός καταστροφέας της Οικονομίας, αλλά και ως Μεταρρυθμιστής. Τις κρύες νύχτες του ελβετικού χειμώνα και τα καλοκαιρινά πρωϊνά στη Φλώριδα θα είναι αυτό η μόνη πολιτική του παρηγοριά την ώρα που θα μπαίνει στο face book και θα αλείφει το energy κέϊκ του με power butter.
@ παπαστρουμφ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολυ ενδιαφερον ο προβληματισμος σας, θα προσυπεγραφα πολλα απο τα σημεια του, και νομιζω πως αδικειται απο τις μαλλον αρνητικες συντομες απαντησεις που ελαβε.
Για να δουμε μηπως μπορουμε να κανουμε μια συνθεση..
Συμφωνω πως οδευουμε προς μια εποχη
που, απ' οτι φαινεται, οι κρατουντες εχουν στα σχεδια τους να παρεχουν μεσω της υποχρεωτικης εκπαιδευσης, ελαχιστες δεξιοτητες στους ανθρωπους, και μεσα σ' αυτες σιγουρα δεν συγκαταλεγεται η ικανοτητα να σκεφτονται και ν' αποφασιζουν απο μονοι τους για την ζωη τους, ενω για να βρεις σημερα το πρωταρχικο υλικο (δηλ. τις πληροφοριες) που θα σε οδηγησουν στο να βγαλεις τα δικα σου συμπερασματα θα πρεπει να προσπαθησεις αρκετα, και να ξεπερασεις πολλα εμποδια. Θα τολμουσα να πω οτι στα πλαισια της γενικοτερης αλλαγης εχουμε και ριζικη μετατροπη του "εκπαιδευτικου μοντελου". Η παιδεια δεν θα ειναι πια μια κοινωνικη διαδικασια μεσα απο την οποια οι νεοι πολιτες θα ειχαν μια ευκαιρια να πραγματωσουν τις δυνατοτητες τους (φυσικα στην πραξη αυτο εχει καταστρατηγηθει απο καιρο, η ρητορικη ωστσο παρεμενε) αλλα ενας τροπος να δωθει στην μεγαλη πλειοψηφια η ελαχιστη δυνατη πληροφορηση για να λειτουργησει στον νεο (και πολυ φτωχικο) ρολο για τον οποιο την προοριζουν.
Απο εκει και περα ωστοσο, δεν ειμαι τοσο σιγουρος για το ποσο η σκακιστικη εκπαιδευση βοηθαει α priori. Κατα την γνωμη μου, πολλα εξαρτωνται απο το περιβαλλον μεσα στο οποιο θα ερθει σε επαφη ο νεος σκακιστης με το παιχνιδι.
Συμφωνα με μια προσεγγιση, θα μπορουσαμε να διακρινουμε την ανθρωπινη ευφυϊα στους παρακατω τομεις:
1. Γλωσσικολεκτική.
2. Λογικομαθηματική
3. Μουσική
4. Σωματική ή Κιναισθητική.
5. Χωρική
6. Ενδοπροσωπική
7. Διαπροσωπική ή κοινωνική.
(περισσοτερα εδω: http://www.fa3.gr/arthra/16_Intelligence.htm)
Το σκακι σιγουρα αναπτυσσει την Λογικομαθηματικη, και πιθανοτατα καποιους τομεις στην Χωρικη, και αναμφιβολα δεν θα γινεις κορυφαιος σκακιστης αν δεν αναπτυξεις την Ενδοπροσωπικη και την Διαπροσωπικη, αλλα νομιζω οτι στα πρωτα βηματα των νεων σκακιστων πολυ λιγη σημασια δινεται στις δυο τελευταιες με αποτελεσμα στα δικα μου χρονια τουλαχιστον αρκετοι σκακιστες να δυσκολευονταν να λειτουργησουν στην κοινωνια. Ετσι δεν θεωρω οτι η παροχη σκακιστικης εκπαιδευσης ειναι απο μονη της αρκετη για να δημιουργησει ολοκληρωμενα ατομα. Βοηθαει αλλα χρειαζονται κι αλλα στοιχεια..
Ετσι βλεπουμε καθεστωτα που δεν φημιζονται για την δημοκρατικοτητα τους να μην εχουν προβλημα να ενταξουν το σκακι σαν υποχρεωτικο μαθημα στα σχολεια. Σημασια εχει ο τροπος που το κανουν και σε τι αποσκοπουν..