Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

Πανελλήνια Νεανικά 2010


Με τετρακόσιες και πλέον συμμετοχές (συμμετοχές 2009, 412) από όλες τις γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας θα πραγματοποιηθούν τα Πανελλήνια πρωταθλήματα παίδων – κορασίδων 2010 στην Καλλιθέα Χαλκιδικής – ξενοδοχείο Άθως (25 Ιουνίου - 2 Ιουλίου). Τις περισσότερες συμμετοχές έχουν η ΕΣΣΝΑ (121) και η ΕΣΣΝΘΧ (108) ενώ τη μεγαλύτερη αύξηση καταγράφει η Κρήτη με 51 συμμετοχές (20% αύξηση σε σχέση με πέρσι). Οι ονομαστικές λίστες συμμετοχών βρίσκονται σε επεξεργασία και θα ανακοινωθούν σε λίγες ημέρες.

Όλες οι πληροφορίες, ζωντανές παρτίδες και αποτελέσματα θα δημοσιεύονται στην επίσημη σελίδα των αγώνων: http://www.chessfed.gr/Tournaments/neanika2010/default.asp που ήδη βρίσκεται σε λειτουργία. Λίστες συμμετοχών, αποτελέσματα, κληρώσεις και βαθμολογίες θα δημοσιεύονται και στο http://www.chess-results.com/ .


ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ένα μεγάλο πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθεί φέτος κατά τη διάρκεια των Πανελληνίων Νεανικων Πρωταθλημάτων Σκάκι.

1. Σεμινάριο Προπονητών FIDE – Εισηγητής Στράτος Γρίβας. Περισσότερες πληροφορίες εδώ: http://www.chessfed.gr/Tournaments/neanika2010/FTS-KAL2010-Prospectus-Greek.pdf

Επίσης οι παρακάτω εκδηλώσεις με δωρεάν συμμετοχή για τους γονείς- συνοδούς των αγώνων.

2. Σιμουλτανέ Σκάκι από κορυφαίους σκακιστές
3. Σεμινάριο Διαιτησίας - Οργάνωση ΚΕΔ
4. Διαγωνισμός Καλλιτεχνικού Σκακιού – Οργάνωση Κώστας Πρέντος
5. Eκθέσεις Σκακιστικού Βιβλίου

Επίσης κατά τη διάρκεια του πρωταθλήματος θα λειτουργήσουν εκθέσεις μικρογλυπτκής και φωτογραφίας στους χώρους των ξενοδοχείων.

Διοργανωτές των αγώνων είναι η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία, η Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης Χαλκιδικής και η Σ.Α. Γαλαξία Θεσσαλονίκης που θα έχει και την οργανωτική ευθύνη ως προς τα τεχνικά θέματα.
Διευθυντής Αγώνων είναι ο Κώστας Αλεξίου.

Ο Ιλιουμζίνοβ κάνει αγωγή στον Κάρποβ


Ο πρόεδρος της FIDE Κιρσάν Ιλιουμζίνοβ ενάγει τον πρώην παγκόσμιο πρωταθλητή Ανατόλι Κάρποβ (και συνυποψήφιό του για την προεδρία) για συκοφαντική δυσφήμηση, γράφει η Moscow's Gazeta.

«Στην 20χρονη καριέρα μου ως παράγοντας και πολιτικός είναι η πρώτη φορά που οδηγώ κάποιον στα δικαστήρια. Απευθύνθηκα στην επιτροπή δεοντολογίας της FIDE και κατέθεσα αγωγή σε δικαστήριο της Μόσχας» λέει ο Κιρσάν Ιλιουμζίνοβ.

Ο Ανατόλι Κάρποβ είχε κατηγορήσει τη FIDE για διαφθορά.

Πηγή: http://english.peopledaily.com.cn

Η βία είναι ανίσχυρη



Κείμενο του Άμος Οζ (*) στον Γκάρντιαν

*Ο Αμος Οζ είναι πολυβραβευμένος Ισραηλινός συγγραφέας και ιδρυτής του κινήματος «Ειρήνη τώρα».

Μετά τον πόλεμο των 6 ημερών το Ισραήλ έχει αποκτήσει εμμονή σχετικά με την χρήση στρατιωτικής βίας. Αλλά η Χαμάς είναι πρώτα απ'όλα μια ιδέα, και καμιά ιδέα δεν ηττήθηκε στο πεδίο της μάχης.

Για 2000 χρόνια οι Εβραίοι αντιλαμβάνομασταν την αποτελεσματικότητα της χρήσης βίας μέσω των μαστιγωμάτων στην πλάτη μας. Εδώ και μερικές δεκαετίες είμαστε ικανοί να εξασκούμε και εμείς τη δύναμή μας στους άλλους. Ωστόσο αυτή η ικανότητα, πολλές φορές μας μέθυσε. Ξανά και ξανά φανταζόμαστε οτι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με τη βία. Όπως λέει και η παροιμία, όποιος διαθέτει ένα μεγάλο σφυρί, βλέπει τα προβλήματα σαν καρφιά.

Τα χρόνια πριν απά την ίδρυση του Ισραηλινού κράτους ένα μεγάλο μέρος του Εβραϊκού πληθυσμού της Παλαιστίνης δεν κατανοούσε τα όρια στην αποτελεσματικότητα της βίας και πίστευε πως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την επίτευξη οποιουδήποτε στόχου. Ευτυχώς, τα πρώτα χρόνια της ζωής του Ισραήλ ηγέτες όπως ο Νταβίντ Μπεν Γκουριόν και ο Λεβί Εσκόλ αντιλαμβάνονταν αυτούς τους περιορισμούς και πρόσεχαν να μην τους υπερβαίνουν. Αλλά μετά τον πόλεμο των 6 ημερών του 1967, το Ισραήλ απέκτησε εμμονή με την βία. Το κυρίαρχο μότο είναι: ό,τι δεν μπορεί να το καταφέρει η βία, θα το καταφέρει η ακόμα μεγαλύτερη βία.

Ο Ισραηλινός αποκλεισμός της λωρίδας της Γάζας είναι ένα από τα προϊόντα αυτής της αντιμετώπισης. Πηγάζει από την λανθασμένη υπόθεση ότι η Χαμάς μπορεί να ηττηθεί στρατιωτικά, ή, πιο γενικά, το Παλαιστινιακό πρόβλημα, μπορεί να συντριβεί αντί να επιλυθεί.

Αλλά η Χαμάς δεν είναι τρομοκρατική οργάνωση. Η Χαμάς είναι μια ιδέα. Μια απελπισμένη και φανατική ιδέα που βλάστησε πάνω στην ερήμωση και την απόγνωση πολλών Παλαιστινίων. Καμιά ιδέα δεν ηττήθηκε ποτέ από την βία-ο αποκλεισμός, ο βομβαρδισμός, η ισοπέδωση απο τις ερπύστριες των τανκς, οι θαλάσσιοι κομμάντος είναι ανίσχυροι. Για να νικήσεις μια ιδέα, θα πρέπει να προσφέρεις μια άλλη καλύτερη, κάποια που θα είναι πιο ελκυστική και πιο αποδεκτή. Για το Ισραήλ,ο μόνος τρόπος να παραγκωνίσει την Χαμάς θα ήταν να έρθει σύντομα σε συμφωνία με τους Παλαιστινίους, για την εγκαθίδρυση ανεξάρτητου κράτους στην Δυτική Οχθη και την λωρίδα της Γάζας, στα σύνορα του 1967 και με πρωτεύουσα την Ανατολική Ιερουσαλήμ.

Το Ισραήλ θα πρέπει να υπογράψει συμφωνία ειρήνης με τον Mαχμούτ Αμπάς και την κυβέρνηση του, ούτως ώστε να περιορίσει την διαμάχη με τους Παλαιστινίους στο πρόβλημα της Γάζας. Κι αυτό θα επιλυθεί στο τέλος μόνο με την διαπραγμάτευση με την Χαμάς, ή, πιο λογικά, με το μόρφωμα που θα προκύψει από τη συγχώνευση της Χαμάς με την Φατάχ του Αμπάς. Ακόμη κι αν καταλάβουμε άλλα εκατό πλοία στην πορεία τους προς τη Γάζα, ακόμα κι αν στείλουμε άλλες εκατό φορές τον στρατό μας εκεί, όσες φορές και να χρησιμοποιήσουμε τον στρατό μας, την αστυνομία μας, τις μυστικές μας δυνάμεις, δεν θα λύσουμε το πρόβλημα.

Το πρόβλημα είναι ότι και εμείς, και οι Παλαιστίνιοι δεν ζούμε μόνοι σ' αυτόν τον τόπο. Δεν είμαστε μόνοι μας στην Ιερουσαλήμ, το ίδιο και οι Παλαιστίνιοι. Μέχρι όλοι μας, Ισραηλινοί και Παλαιστίνιοι, ν'αποδεχτούμε τις λογικές σύνέπειες αυτού του απλού γεγονότος,θα ζόυμε σ' ένα καθεστώς διαρκούς απομόνωσης, η Γάζα αποκλεισμένη απο τους Ισραηλινούς, το Ισραήλ να βιώνει την Αραβική πολιορκία.

Δεν παραγνωρίζω τη σημασία της ισχύος. Η στρατιωτική δύναμη είναι ζωτικής σημασίας για το Ισραήλ. Χωρίς αυτήν δεν θα επιβιώναμε μια μέρα. Αλίμονο στην χώρα που αψηφά την αποτελεσματικότητα της βίας. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε, έστω και μια στιγμή ότι η ισχύς μας είναι αποτελεσματική μόνο προληπτικά, για να εμποδίσει την καταστροφή και την κατάκτηση του Ισραήλ και να προστατέψει την ζωή και την ελευθερία μας. Κάθε προσπάθεια να χρησιμοποιήσουμε βία, όχι προληπτικά, σε αυτοάμυνα, αλλά σαν ένα μέσο για να συνθλίψουμε προβλήματα και να εξαφανίσουμε ιδέες, θα οδηγήσει και σε άλλες καταστροφές σαν αυτή που καταφέραμε απέναντι απο τις ακτές της Γάζας σε διεθνή ύδατα, μόνοι μας.

Μετάφραση: Μέτοικος στη Νίσυρο

Τετάρτη 2 Ιουνίου 2010

Maia Chiburdanidze Cup


Συνεχίζεται στην Τυφλίδα το διεθνές τουρνουά γυναικών "Κύπελλο Μάγια Τσιμπουρντανίτζε" το οποίο, όπως αποκαλύπτει το όνομά του, διεξάγεται προς τιμήν της Γεωργιανής πρώην παγκόσμιας πρωταθλήτριας που ήταν μια από τις μεγαλύτερες αθλητικές προσωπικότητες που ανέδειξε η πρώην σοβιετική δημοκρατία και μετέχει ακόμη ενεργά σε αγώνες. Συμμετέχουν 58 σκακίστριες. Μετά τους 5 πρώτους στην κορυφή της βαθμολογίας βρίσκεται η Σλοβένα Άννα Μούζιτσουκ (φωτογραφία, έλο 2529) με 5 νίκες. Ακολουθούν με 4 βαθμούς οι Γεωργιανές Μπατσιασβίλι (2325) και Χουρτζίτζε (2450). Οι παρτίδες αναμεταδίδονται ζωντανά στο δικτυακό τόπο http://gcf.org.ge/index.php?lang=2 και ολοκληρώνονται αύριο. Δυστυχώς, η ιστοσελίδα δεν παρέχει λεπτομερή ενημέρωση, αρκείται στην αναμετάδοση των παρτίδων. Τα τελικά αποτέλεσματα θα δημοσιευτούν σε σχόλιο αυτής της ανάρτησης.

Εικόνες


Σκακιστική φωτογραφία του Ντένις Χόπερ. Το τέλος της διαδρομής για τον "Ξένοιαστο καβαλάρη", γράφτηκε το Σάββατο 29 Μαΐου. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης ήταν 74 ετών. Βουτηγμένος στο αλκοόλ και στα κάθε λογής ναρκωτικά, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '80, όπως ισχυριζόταν ο ίδιος, ερωτοτροπούσε με μια αλλοπρόσαλλη δημόσια συμπεριφορά και ταυτόχρονα ήταν πολύ συντηρητικός στις πολιτικές του απόψεις.

400 εύκολες μινιατούρες σε pdf


Ο καλός φίλος του ιστολογίου καλοπροαίρετος, που επιμελήθηκε τη σειρά 15 αναρτήσεων "Ο Σαμουήλ-Ερρίκος Νυκτοπάτης επιλέγει", παραχωρεί στους επισκέπτες του ιστολογίου μια σχετική εργασία του με 400 μινιατούρες όλων των γενών. Τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα!

Αντιγράφω την τελευταία παράγραφο του προλόγου του:

Έχω την ελπίδα ότι κάποιος, ιδανικά μια ομάδα, από τον ολιγάριθμο (20-25) πυρήνα των συστηματικών λυτών θα «εκνευριστεί» από τις ελλείψεις, ατέλειες και λάθη αυτής της εργασίας, και θα παρακινηθεί να συγγράψει κάτι πληρέστερο, που να απευθύνεται όμως στους αρχάριους και όχι στους ομοίους του, και που θα περιλαμβάνει παραδείγματα, παραδείγματα, παραδείγματα, και ασκήσεις, ασκήσεις, ασκήσεις.

***Κατεβάστε το αρχείο pdf
http://www.mediafire.com/?l42hnniwzmh
(έκδοση 1.2)

Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

«Πορτραίτο»


4 και 5 Ιουνίου στον ΠΥΡΗΝΑ.
Μιχαλακοπούλου & Διοχάρους 11 - Τηλέφωνο: 210 7237150
Έναρξη : 22:00 Είσοδος:10 ευρώ

Μια ακόμη σκηνοθετική δουλειά του γνωστού σκακιστή Ελισσαίου Βλάχου.

Η παράσταση αποτελείται από καινούργια τραγούδια του Νίκου Κολάρου καθώς και πολλά άλλα γνωστά τραγούδια τα οποία συνδέονται πάνω σε έναν κοινό άξονα. Ερμηνεύτρια των τραγουδιών είναι η Σάσα Παπαλάμπρου που πλαισιώνεται από τρεις μουσικούς, τους Κώστα Κοράκη, Γιάννη Μουτσάκη και Αποστόλη Παπαπέτρου

Μια κορνίζα με μια νέα γυναίκα, τη μορφή της, ό,τι νιώθει και ό,τι της συμβαίνει. Τραγουδάει αστικά τραγούδια και ονειρεύεται την εξοχή. Μας κοιτά από την κορνίζα-παράθυρο και μας μιλά, βγαίνει και έρχεται προς εμάς. Απλώνει τα ρούχα της, χορεύει και θυμώνει. Μια συνειδητή προσωπογραφία, ενός ανθρώπου τωρινού, που ζει. Η εικόνα του πίνακα θα μεγαλώσει και θα γεράσει μαζί της.

Ιβανόης


Σκάκι στον Ιβανόη (1952). Πρόκειται για μεταφορά στη μεγάλη οθόνη της περίφημης κλασικής νουβέλας του Σερ Γουόλτερ Σκοτ. Ένα θεαματικό ιπποτικό έπος από τον αείμνηστο Ρίτσαρντ Θορπ. Πολυδάπανη χολιγουντιανή παραγωγή με εντυπωσιακά σκηνικά, φανταχτερά κοστούμια και πληθωρική αναπαράσταση της εποχής, ο «Ιβανόης» διατηρεί ακόμη περίοπτη θέση στο πάνθεον των ταινιών που εξυμνούσαν τους κώδικες τιμής των ιπποτών και περιλάμβαναν θεαματικές ξιφομαχίες, εντυπωσιακές μάχες σώμα με σώμα, αλλά και φλογερά ειδύλλια. Επικεφαλής του λαμπρού καστ, ο Ρόμπερτ Τέιλορ και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ. (δ.τ.)

8ο Φυσιολατρικό Όπεν

Ο Ε.Ο.Α.Ο. Φυσιολάτρης Νίκαιας διοργανώνει το 8ο Φυσιολατρικό σκακιστικό τουρνουά όπεν από 17/6 ως 24/6/2010. Στον Α΄ όμιλο του τουρνουά ενσωματώνονται, μετά από απόφαση του Δ.Σ. της Ε.Σ.Σ.Ν.Α., το Ανοιχτό Πρωτάθλημα Αττικής 2010 και το Ανοιχτό Πρωτάθλημα Γυναικών Αττικής 2010. Οι αγώνες θα διεξαχθούν με ελβετικό σύστημα 9 γύρων, σε 2 ομίλους, στον πολιτιστικό πολυχώρο του Δήμου Νίκαιας "Μάνος Λοΐζος" επί της οδού Θηβών 245. Α΄ όμιλος: παίκτες με διεθνές ή ελληνικό ΕΛΟ μεγαλύτερο του 1600, Β΄ όμιλος: παίκτες με διεθνές ή ελληνικό ΕΛΟ μικρότερο του 1600.

Το παράβολο συμμετοχής είναι €25 (και €15 για νέους -20 ετών). Εξαιρούνται του παράβολου παίκτες με διεθνές ή ελληνικό EΛO μεγαλύτερο του 2200 (και γυναίκες με ΕΛΟ μεγαλύτερο του 1900), καθώς και οι πρωταθλητές-τριες των νεανικών πρωταθλημάτων Αττικής 2010.

Χρηματικά έπαθλα Α΄ όμιλος: 1ος €600, 2ος €300, 3ος €150 , 4ος €100, 5ος €100, 1η Γυναίκα €150, 1ος βετεράνος €100.

Θα γίνει ειδική κατάταξη του Ανοιχτού Ατομικού Πρωταθλήματος Αττικής 2010 και του Ανοιχτού Γυναικείου Πρωταθλήματος Αττικής 2010 από τους/τις Έλληνες/Ελληνίδες σκακιστές/σκακίστριες των σωματείων του νομού Αττικής.
Ο Πρωταθλητής και η Πρωταθλήτρια Αττικής θα φιλοξενηθούν στα Ανοιχτά Πρωταθλήματα Ελλάδος, ανεξάρτητα από την κατάταξή τους στο 8ο φυσιολατρικό open (Προκρίσεις Ενώσεων).
Χρηματικά έπαθλα (ανεξάρτητα από την κατάταξη στο 8ο φυσιολατρικό open):
Πρωταθλητής Αττικής €200, 2ος €100, 3ος €50
Πρωταθλήτρια Αττικής €100, 2η €100, 3η €50

ΕΓΓΡΑΦΕΣ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Ν. Ορνιθόπουλος τηλ. 210-4930470, 210-4940395, 6979285543 ή στο e-mail: fysiolatris@yahoo.com ή στο χώρο των αγώνων μέχρι 60 λεπτά πριν την έναρξη. Το τουρνουά θα καλυφθεί από το διαδικτυακό τόπο http://www.fysiolatris.net/

Κυριακή 30 Μαΐου 2010

Κίνηση ματ από δύο γκρανμέτρ


Πώς βλέπει την αναμέτρηση Ιλιουμζίνοβ - Κάρποβ για την προεδρία της FIDE ο συντάκτης της εφημερίδας ΝΕΑ Περικλής Δημητρηλόπουλος στο φύλλο της Παρασκευής 28 Μαΐου 2010 (αποσπάσματα):

Κάποτε έδιναν επικές µάχες σκυµµένοι πάνω από µια σκακιέρα. Σήµερα, ο Ανατόλι Κάρποφ και ο Γκάρι Κασπάροφ ενώνουν τις δυνάµεις τους απέναντι στον (τουλάχιστον) εκκεντρικό πρόεδρο της Παγκόσµιας Οµοσπονδίας Σκακιού και στο Κρεµλίνο για να αποκαταστήσουν τη χαµένη τιµή του αγαπηµένου τους αθλήµατος.

Οι δύο ζωντανοί µύθοι του σκακιού δεν ήταν αντίπαλοι µόνο στα τουρνουά. Ο Κασπάροφ, ο οποίος εγκατέλειψε το επαγγελµατικό σκάκι πριν από πέντε χρόνια, δεν ήταν ποτέ συµπαθής στο σοβιετικό καθεστώς και σήµερα είναι ένας από τους σφοδρότερους επικριτές του Βλαντίµιρ Πούτιν. Αντίθετα, ο Κάρποφ ήταν ένα από τα αγαπηµένα παιδιά του Κρεµλίνου επί σοβιετικής εποχής και σήµερα οι σχέσεις του µε την πολιτική είναι ανύπαρκτες. Αυτό που τους ενώνει, όµως, είναι η αγάπη τους για το άθληµα που τους χάρισε παγκόσµια φήµη και η πεποίθηση ότι στα χέρια του σηµερινού προέδρου της Παγκόσµιας Οµοσπονδίας, γνωστής µε το γαλλικό ακρωνύµιο FΙDΕ, το σκάκι έχει χάσει τη λάµψη που γνώρισε στις δεκαετίες του 1970 και του 1980.

Ολόκληρο το άρθρο:
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=4576778

Ξαναδιαβάζοντας το Αλεξανδρινό Κουαρτέτο


Ήταν ένα από τα πιο αγαπημένα λογοτεχνικά έργα των είκοσί μου χρόνων. Είχα λιώσει τους τέσσερεις τόμους του Αλεξανδρινού Κουαρτέτου (Ιουστίνη, Μπαλτάζαρ, Μαουντόλιβ, Κλέα) στη θαυμάσια μετάφραση του Αιμίλιου Χουρμούζιου. Και παντού σημειώσεις που μου έρχονταν στο μυαλό: στα περιθώρια των σελίδων, στο οπισθόφυλλο. Μετά από τόσο καιρό, οι σημειώσεις εκείνες δείχνουν αστείες. Ωστόσο, λένε πως κάθε εποχή θέλει τη δική της μετάφραση. Με ξενίζει που η Ιουστίνη του Χουρμούζιου έγινε από τη μεταφράστρια Μαριάννα Παπουτσοπούλου, Τζαστίν. Όμως με απόσταση 25 ετών από τότε που πρωτοδιάβασα το έργο, θαρρώ, έχοντας φτάσει στα μισά του πρώτου τόμου, πως η σύγχρονη μετάφραση του αριστουργήματος του Λόρενς Ντάρελ είναι εξαιρετική, σε τούτο το σχεδόν παραληρηματικό κείμενο. Η παρακμή του Μεσοπολέμου, που θα ξεσπάσει σαν κακό απόστημα στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο, είναι το ιστορικό πλαίσιο του έργου. Ένας κόσμος ολόκληρος αναστρέφεται ενάντια στον ίδιο του τον εαυτό. Οι ήρωες του έχουν το ίδιο τραγικό χαρακτηριστικό, είναι πιασμένοι στο δίχτυ.
Όπως γράφει η Μ.Π. στο εισαγωγικό της σημείωμα, το Αλεξανδρινό Κουαρτέτο είναι μείζον μυθιστόρημα. Περιγράφει την απώλεια και υμνεί το αιώνιο, όμως πάντοτε με χιούμορ —συχνά ανατρεπτικό— κι απόλυτη αίσθηση των περιορισμών της ανθρώπινης φύσης. Ο συγγραφέας του, δεσμώτης μιας εποχής και μιας δραστηριότητας για τις οποίες δεν συντηρεί αυταπάτες, κρατά τη γραφίδα του σαν νυστέρι.


Οι πρώτες σελίδες από το πρώτο βιβλίο («Τζαστίν»):

Σηκώθηκε η θάλασσα πάλι σήμερα, καθώς τη συνταράζουν οι ριπές του ανέμου. Είμαστε στην καρδιά του χειμώνα, κι ωστόσο γίνονται κιόλας αισθητά τα καμώματα της άνοιξης. Ένας ουρανός ίδιο γυμνό ζεστό μαργαριτάρι ως το μεσημέρι, γρύλοι που φωλιάζουν σε σκιερές γωνιές και τώρα ο άνεμος που απογυμνώνει τα μεγάλα πλατάνια, λεηλατεί τα μεγάλα πλατάνια.

Δραπέτευσα σε τούτο το νησί, με λίγα βιβλία και το παιδί — το παιδί της Μελίσα. Δεν ξέρω γιατί χρησιμοποιώ αυτή τη λέξη, «δραπέτευσα». Οι χωριάτες αστειεύονται και λένε πως μόνο ένας άρρωστος άνθρωπος θα μπορούσε να διαλέξει τέτοιον απόμερο τόπο για να χτίσει απ' την αρχή τον εαυτό του. Εντάξει λοιπόν, ήρθα εδώ για να γιατρευτώ — αν θέλετε να το πούμε κι έτσι...

Τη νύχτα, όταν ο άνεμος μουγκρίζει και το παιδί κοιμάται ήσυχο στο ξύλινο λίκνο του κοντά στο παραγώνι που βουίζει, ανάβω μια λάμπα και βηματίζω πάνω κάτω, σκέφτομαι τους φίλους μου — την Τζαστίν και τον Νεσίμ, τη Μελίσα και τον Μπαλτάζαρ. Γυρίζω και ξαναγυρίζω τη σιδερένια αλυσίδα της μνήμης, κρίκο τον κρίκο, στην πόλη όπου ζήσαμε για τόσο λίγο μαζί: την πόλη που μας μεταχειρίστηκε σαν να 'μασταν φύτρα της, μας φόρτωσε τις συγκρούσεις της κι εμείς τις περάσαμε για δικές μας, αγαπημένη Αλεξάνδρεια!

Έπρεπε να φτάσω κάπου τόσο μακριά απ' όλα τούτα για να μπορέσω όλα να τα καταλάβω! Έτσι που ζω σ' αυτό τον απογυμνωμένο βράχο, όπου κάθε βράδυ μ' αρπάζει και με σώζει απ' τα σκοτάδια μόνον ο Αρκτούρος, μακριά από την κίτρινη σκόνη εκείνων των καλοκαιρινών απομεσήμερων, βλέπω επιτέλους ότι κανένας από μας δεν πρόκειται να κριθεί στα σωστά για ό,τι συνέβη στο παρελθόν. Η πόλη θα έπρεπε να κριθεί, παρόλο που εμείς, τα παιδιά της, θα πληρώσουμε το τίμημα.

Κεφαλαιώδες ζήτημα, ποία είν' αυτή η πόλη η δική μας; Τι τάχα συμπυκνώνεται σ' αυτή τη λέξη, Αλεξάνδρεια; Ο φακός της μνήμης αιχμαλωτίζει σε μια λάμψη χίλιους σκονισμένους τυραννισμένους δρόμους. Μύγες και ζητιάνοι την κατέχουν τώρα πια — και όσοι απολαμβάνουν μιαν ύπαρξη ανάμεσα σ' αυτά τα δυο.

Πέντε ράτσες, πέντε γλώσσες, μια ντουζίνα θρησκείες και δοξασίες: πέντε στόλοι που κάνουν μανούβρες ανάμεσα στις ανταύγειες από τα ορυκτέλαια τους, πίσω απ' τον λιμενοβραχίονα. Όμως υπάρχουν πάνω από πέντε φύλα, και μόνο η δημοτική γλώσσα των Ελλήνων φαίνεται πως μπορεί να τα διακρίνει. Όσα προσφέρονται στο πεδίο της ερωτικής ζωοτροφίας δείχνουν να παραπατούν μέσα στην ποικιλία και στη διάχυση. Κανείς δεν θα μπορούσε να ξεγελαστεί πως τάχα βρίσκεται ο' έναν ευτυχισμένο τόπο. Οι συμβολικοί εραστές του ελεύθερου ελληνικού κόσμου έχουν εδώ αντικατασταθεί από κάτι διαφορετικό, κάτι ανεπαισθήτως ανδρογυνικό που αναστρέφεται στον εαυτό του.

Η Ανατολή δεν γιορτάζει στη γλυκιά αναρχία του σώματος, γιατί έχει ολότελα ξεγυμνώσει το σώμα. Θυμάμαι κάποτε τον Νεσίμ να λέει —θαρρώ εμνημόνευε— πως η Αλεξάνδρεια είναι το μεγάλο πατητήρι για το κρασί του έρωτα, ό,τι απορρέει είναι οι άρρωστοι άνθρωποι, οι μοναχικοί, οι προφήτες — εννοώ όλους όσοι έχουν βαθιά πληγωθεί ως προς το φύλο τους.

Σημειώσεις για τις αποχρώσεις των τοπίων... Μακρές διαδοχικές ακουαρέλες. Φως που διυλίζει το άρωμα της λεμονιάς. Ατμόσφαιρα πυκνής, ευωδιαστής πλίνθινης σκόνης και μυρωδιά που αχνίζει απ' τα ζεστά ρείθρα που μόλις τα 'χουν καταβρέξει με νερό. Φωτεινά υγρά σύννεφα χαμηλά γειωμένα, ωστόσο σπάνια φέρνουν καμιά βροχή. Πάνω από τούτο το σπαρασσόμενο κόκκινο της σκόνης, το πράσινο της σκόνης, το μαβί της κιμωλίας και το ξεπλυμένο κρεμεζί της λίμνης. Το καλοκαίρι η θάλασσα σμαλτώνει με την υγρασία της τον αιθέρα. Όλα ξαπλώνουν κάτω από ένα κολλώδες επίστρωμα.

Κι ύστερα το φθινόπωρο, ο ξερός, παλλόμενος άνεμος, ανταριασμένος από φορτία στατικού ηλεκτρισμού, φλογίζει το σώμα κάτω απ' τον ελαφρύ ρουχισμό. Η σάρκα ζωντανεύει και δοκιμάζει τα κάγκελα της φυλακής της. Μια μεθυσμένη πόρνη περπατά στα σκοτεινά τη νύχτα, σκορπίζοντας κομμάτια απ' το τραγούδι της σαν πέταλα στον δρόμο. Άραγε να 'ταν κάπως έτσι όταν ο Αντώνιος άκουσε τους ήχους της εξαίσιας μουσικής που βύθιζε την ψυχή του και τον έπειθε να υποκύψει για πάντα στην πόλη που αγαπούσε;

Νεανικά κορμιά κινούν μες στη δυσφορία ν' αναζητήσουν μια συντροφική γύμνια, και σ' εκείνα τα μικρά καφενεία που πήγαινε τόσο συχνά ο Μπαλτάζαρ με τον γέρο ποιητή της πόλης τ' αγόρια στριφογυρίζουν άβολα μπροστά στο ανοιγμένο τάβλι, κάτω από τις λάμπες πετρελαίου: ενοχλημένα απ' τον ξερό άνεμο της ερήμου —τόσο ελάχιστα ρομαντικό, τόσο ελάχιστα υποσχόμενο— αναδεύονται στο κάθισμα τους και γυρνούν να κοιτάξουν τον κάθε περαστικό ξένο. Αγωνίζονται για μιαν ανάσα κι ανακαλύπτουν σε κάθε καλοκαιρινό φιλί τη γεύση του ασβέστη...

Έπρεπε νά 'ρθω εδώ για να ξαναχτίσω την πόλη στις σκέψεις μου — τις μελαγχολικές αυτές επαρχίες, που θεωρούσε ο γέροντας πλήρεις από τα «μαύρα ερείπια» της ζωής του. Το κουδούνισμα των τραμ που τρίζουν στις μεταλλικές τους ράγες καθώς εισβάλλουν στο μεϊντάνι της Μαζαρίτα, όλο λουσμένο στο χρώμα του ιωδίου. Χρυσό, φωσφορικό, χαρτί μαγνησίου. Εδώ βρισκόμασταν πολύ τακτικά. Ένας υπαίθριος πάγκος στηνόταν τα καλοκαίρια, με φετούλες καρπουζιού και τις γρανίτες που της άρεσε να τρώει. Πάντα έφτανε λίγο αργοπορημένη, φυσικά, σαν να 'χε μόλις βγει από κάποιο αγκάλιασμα σε σκιερό δωμάτιο, ίσως, δεν θέλω ούτε να το σκέφτομαι, όμως τόσο δροσερή, τόσο νέα, το μισάνοιχτο χείλος, σαν πέταλο, έπεφτε κι άγγιζε σαν ένα σφριγηλό ακόμη καλοκαίρι.

Ο άντρας που θα 'χε μόλις αφήσει ίσως γύριζε και ξαναγύριζε την ανάμνηση της, κι εκείνη έμοιαζε ακόμη ραντισμένη από τη γύρη των φιλιών του. Μελίσα! Κι ωστόσο είχε τόσο λίγη σημασία, εφόσον μπορούσα ακόμη να νιώθω το εύκαμπτο βάρος της ύπαρξης της, καθώς ακουμπούσε στο μπράτσο μου, χαμογελώντας με κείνη την ανέγνοιαστη καλοσύνη των ανθρώπων που δεν έχουν να κρύψουν πια τίποτα. Ήταν καλά να στέκουμε εκεί, αδέξιοι και κάπως ντροπαλοί, με ταραγμένη ανάσα, γιατί γνωρίζαμε τι επιθυμούσαμε ο ένας από τον άλλο. Τα μηνύματα να περνούν ασυνείδητα και να βρίσκουν τον δρόμο τους, ανάμεσα από δροσερά χείλη, μάτια, γρανίτες, τον πολύχρωμο πάγκο. Να στεκόμαστε εκεί ανάλαφρα, με τα μικρά μας δάχτυλα πλεγμένα, ρουφώντας μέσα στο βαθύ απόγευμα που ευώδιαζε καμφορά, ένα κομμάτι της πόλης...

Κοίταζα ξανά τα χαρτιά μου απόψε. Ορισμένα κατέληξαν χαρτιά για την κουζίνα κι άλλα τα κατέστρεψε το παιδί. Ετούτη η όψη της «λογοκρισίας» με διασκεδάζει γιατί προδίδει την αδιαφορία του φυσικού κόσμου για τα κατασκευάσματα της τέχνης — μιαν αδιαφορία που αρχίζω να συμμερίζομαι. Και, τελικά, τι το ωραίον σε μια εκλεπτυσμένη μεταφορά για τη Μελίσα όταν εκείνη κείτεται βαθιά θαμμένη —όπως κάθε άλλο πτώμα— στη ρηχή χλιαρή αμμουδιά, στη μαύρη εκβολή;

Όμως συντηρώ με φροντίδα τους τρεις τόμους όπου κρατούσε το ημερολόγιο της η Τζαστίν, όσο και τον φάκελο όπου καταγράφεται η τρέλα του Νεσίμ. Ο Νεοίμ μου τα υπέδειξε όταν έφευγα και μου είπε κατανεύοντας:

«Πάρ' τα αυτά, ναι, διάβασε τα. Υπάρχουν πολλά εδώ για μας όλους. Θα σε βοηθήσουν να υποστηρίξεις τη θέση της Τζαστίν, χωρίς ταλαντεύσεις, όπως έπρεπε να είχα κάνει κι εγώ». Αυτό συνέβη στο Θερινό Ανάκτορο μετά τον θάνατο της Μελίσα, όταν ακόμη πίστευε πως η Τζαστίν θα γυρνούσε κοντά του. Σκέφτομαι συχνά —κι όχι χωρίς κάποιον φόβο— τον έρωτα του Νεσίμ για την Τζαστίν. Τι θα μπορούσε να είναι πιο περιεκτικό, πιο σίγουρα θεμελιωμένο καθαυτό; Χρωμάτιζε τη δυστυχία του μ' ένα είδος έκστασης, χαρμόσυνες πληγές που θα περίμενε κανείς να συναντήσει στους αγίους κι όχι σε κοινούς εραστές. Κι ωστόσο, λίγο χιούμορ θα τον είχε γλιτώσει απ' αυτό το φρικαλέο καθολικό μαρτύριο. Είν' εύκολη η κριτική, το ξέρω. Το ξέρω.

Αυτά τα χειμωνιάτικα βράδια, την υπέροχη γαλήνη τους τη μετρά ένα μοναδικό ρολόι: η θάλασσα. Το θαμπό μέτρημα της στον νου μου είναι το στημόνι όπου πάνω του υφαίνω τούτο το γραπτό. Ο κούφιος κυματισμός του θαλασσινού νερού που γλείφει τις πληγές του, δύσθυμο, στα στόμια του δέλτα, βράζοντας πάνω σε τούτες τις έρημες αμμουδιές — γυμνές, για πάντα γυμνές κάτω απ' τους γλάρους: λευκές καλλιγραφίες στο γκρίζο, που δαγκώνουν τα σύννεφα. Κι αν κάποτε φανεί πανί εδώ, σβήνει πριν το κρύψει η στεριά. Ναυάγια ξεβράζονται στις ξέρες των νησιών, το τελικό κουφάρι που διαβρώνει ο καιρός, σφηνωμένο στα γαλανά έγκατα της θάλασσας.

Ο Γρίβας στον τουρκικό τύπο


Κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση. Απόκομμα από το χτεσινό φύλλο της μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδας Haber Turk. Καλύπτεται δημοσιογραφικά το σιμουλτανέ που έδωσε την Πέμπτη σε πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης ο Στράτος Γρίβας με αποτέλεσμα +14 =1 -1. Ο Έλληνας GM είναι προπονητής της εθνικής ομάδας ανδρών της γειτονικής χώρας και συνεντεύξεις του φιλοξενούνται πολύ συχνά στον τύπο της Τουρκίας. Δεν παραλείπει κάθε φορά -ανάμεσα στα αμιγώς σκακιστικά θέματα- να αναφέρει ότι αυτά που ενώνουν τους δυο λαούς είναι πολύ περισσότερα από αυτά που τους χώριζαν στο παρελθόν.

Εικόνες


Οι χειριστές των προγραμμάτων στα πρωταθλήματα σκακιστικών υπολογιστών που διεξάγονται ανά τον κόσμο βιώνουν με ένταση τις παρτίδες. Σήμερα παίζονται οι τελευταίοι γύροι στο 10ο ICT, στην Ολλανδία, όπου προηγείται η Rybka 3.2 με 6 βαθμούς σε 7 αγώνες. Απουσιάζουν Stockfish, Firebird και άλλα ισχυρά προγράμματα. Σχετικός σύνδεσμος για αποτελέσματα, παρτίδες, φωτογραφίες και άλλο υλικό http://www.csvn.nl/

Σάββατο 29 Μαΐου 2010

Ματαιώνεται το τουρνουά της Μυτιλήνης


Το διεθνές τουρνουά της Μυτιλήνης, στο οποίο είχαν ενταχθεί τα Ανοιχτά Πρωταθλήματα Ελλάδας Ανδρών & Γυναικών 2010 και ήταν προγραμματισμένο για το χρονικό διάστημα 2-9 Σεπτεμβρίου, αναστέλλεται λόγω αδυναμίας εύρεσης πόρων. Απομένει να ληφθεί απόφαση από την ΕΣΟ για το νέο τόπο διεξαγωγής των ανοικτών πρωταθλημάτων. Η επιστολή του ΣΟ Μυτιλήνης προς το Δ.Σ. της ΕΣΟ:

Αγαπητοί σύμβουλοι,
Με το παρόν έγγραφό μας θέλουμε κατ΄αρχήν να σας ευχαριστήσουμε για την εμπιστοσύνη που δείξατε και στηρίξατε την ανάληψη των ανοικτών πρωταθλημάτων ανδρών – γυναικών Ελλάδος που θεωρούμε μεγάλη εξαιρετική τιμή για τον όμιλό μας.
Πιστέψαμε ειλικρινά ότι τη φετινή χρονιά θα ανοίγονταν καλύτερες προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του αθλήματός μας στην ακριτική Λέσβο. Δυστυχώς όμως οι εξελίξεις από κυβερνητικής πλευράς με τις τρομακτικές περικοπές προς κάθε κατεύθυνση και κυρίως στην Τοπική Αυτοδιοίκηση από την οποία εμείς αντλούμε τα κύρια έσοδά μας για την αντίστοιχη διοργάνωση δεν μας αφήνει περιθώρια γιά την προώθηση της διοργάνωσης αυτής.
Η στάση μέχρι σήμερα των τοπικών αρχόντων είναι αρνητική εκτός του υπουργείου Αιγαίου του οποίου έχουμε την προφορική διαβεβαίωση του Γενικού του Γραμματέα για μια γενναία επιχορήγηση μέχρι το πολύ 6.000 ευρώ και του Δημάρχου Μυτιλήνης για 1.500 ευρώ.
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου δεν ανταποκρίθηκε μέχρι σήμερα κι αποφεύγει συστηματικά συνάντηση μαζί μας (ούτε τηλεφωνικά) και μας παραπέμπουν στους αντίστοιχους αντινομάρχες Πολιτισμού – Αθλητισμού. Γίνεται αντιληπτό ότι δεν θέλουν να χρηματοδοτήσουν το τουρνουά μας...
Να ζητήσουμε ταπεινά συγγνώμη για την υπεραισιόδοξη αρχική εκτίμησή μας...

Rapid Chess World Cup


Αποκλείστηκε από τη συνέχεια των αγώνων ο πάντα αγαπητός Βασίλι Ιβαντσούκ.

Για τέταρτη συνεχή χρονιά το παγκόσμιο κύπελλο ράπιντ της ACP διοργανώνεται στην Οδησσό της Ουκρανίας με κύριο χορηγό την Pivdenny Bank. Ο μοναδικός σκακιστής που συμμετείχε και στα 3 προηγούμενα τουρνουά (και νικητής το 2009), ο Ισραηλινός Μπόρις Γκέλφαντ, δεν αγωνίζεται αυτή τη φορά. Δεν αγωνίζονται ακόμη ο Πίτερ Λέκο και ο Τεϊμούρ Ρατζάμποβ, νικητές το 2007 και το 2008 αντίστοιχα. Ωστόσο το τουρνουά είναι πολύ ισχυρό. Η μόνη έκπληξη της πρώτης ημέρας ήταν ο αποκλεισμός του Βασίλι Ιβαντσούκ από τον Γκούρεβιτς. Το πιο ενδιαφέρον ματς ήταν αυτό ανάμεσα στον Σίροβ και τον Μπακρό και η παρτίδα Γιακοβένκο - Ιναρκίεβ ήταν αναμφισβήτητα η καλύτερη της αγωνιστικής. Σύμφωνα με τον Μιχαήλ Γκολούμπεβ, του Chess Today, η πρώτη μονάχα μέρα του τουρνουά της Οδησσού παρήγαγε πιο ενδιαφέρον σκάκι από όλες τις παρτίδες του γκραν πρι του Αστραχάν.
Τα αποτελέσματα του 1ου γύρου:
Grischuk - Motylev 1-0, 1-0
Movsesian - Naiditsch 1-0, ½-½
Shirov - Bacrot ½-½, ½-½, 0-1, 1-0, 1-0
Karjakin - Drozdovskij 1-0, 0-1, 1-0, 1-0
Eljanov - Moiseenko 1-0, ½-½
Ivanchuk - M.Gurevich 0-1, ½-½
Jakovenko - Inarkiev 1-0, 1-0
Gashimov - Tregubov ½-½, ½-½, 1-0, 0-1, 1-0

Επίσημο site: http://worldcup.pivdenny.com/ru/index.php

Ο Σαμουήλ-Ερρίκος Νυκτοπάτης επιλέγει

Αυτή είναι η τελευταία ανάρτηση της σειράς "Ο Σαμουήλ-Ερρίκος Νυκτοπάτης επιλέγει", που απευθυνόταν σε αρχάριους λύτες.

Τα 150 περίπου προβλήματα όλων των γενών που παρουσιάζονται στα παραδείγματα, στις ασκήσεις και στα σχόλια των δεκαπέντε αναρτήσεων της σειράς είναι, λογικά, υπεραρκετά για πρώτη γνωριμία με το καλλιτεχνικό σκάκι.

Οι λύσεις των προβλημάτων που ακολουθούν θα αναρτηθούν σε αυτό το νήμα την Τετάρτη. Την Τετάρτη, ελπιζόντως, θα υπάρχει και μια σχετική, τρόπον τινά, προσφορά.

Θα χαρώ να μάθω ότι η σειρά συνετέλεσε ώστε να μειωθούν οι παίκτες του αγωνιστικού σκακιού που προσπερνούν τα προβλήματα στις σκακιστικές στήλες των εφημερίδων και τις προκηρύξεις των διαγωνισμών λύσης.

Σαμουήλ-Ερρίκος Νυκτοπάτης
aka καλοπροαίρετος

85. Bettmann Η, Gazette Times, 1915

Ματ σε 2 κινήσεις (#2)

86. Petrovic N, Schachmaty w SSSR, 1959, 2nd Pr.

Ματ σε 4 κινήσεις (#4)

87. Kardos T, Comité des sports de Budapest, 1956

Βοηθητικό σε 7 κινήσεις (h#7)

88. Bonavoglia M, 1987

Madrasi. Ποια ήταν η τελευταία κίνηση;

(α) διάγραμμα
(β) Αα1 -> β2 διάγραμμα
(γ) Αα1 -> η1 διάγραμμα

Στη μυθική συνθήκη Μαντράσι (*), αν δύο ετερόχρωμα κομμάτια ίδιου τύπου (πχ. λΠ και μΠ) απειλούνται αμοιβαία, τότε χάνουν όλες τους τις ιδιότητες και η μόνη δύναμη που τους απομένει, όσο διατηρείται η αμοιβαία απειλή, είναι το ένα να ακινητοποιεί (παραλύει) το άλλο.
Κάθε κομμάτι ξανακερδίζει όλες του τις ιδιότητες τη στιγμή που διακόπτεται η απειλή, π.χ. επειδή τρίτο, μη ακινητοποιημένο, κομμάτι παίρνει ένα από τα αλληλοακινητοποιούμενα κομμάτια, ή (στην περίπτωση των γραμμικών κομματιών) επειδή τρίτο κομμάτι παρεμβάλλεται μεταξύ τους.

Το ανπασάν από παράλυτο πιόνι επιτρέπεται. Το ροκέ με παράλυτο Πύργο επιτρέπεται.

Στο κανονικό Μαντράσι ο βασιλιάς δεν περιλαμβάνεται στην συνθήκη. Υπάρχει άλλη συνθήκη που τον περιλαμβάνει, το Βασιλικό Μαντράσι ή Μαντράσι που συμπεριλαμβάνει τον Βασιλιά (Madrasi Rex Inclusiv).

Υπάρχει και η συνθήκη Ισάρνταμ (Μαντράσι γραμμένο ανάποδα), όπου νόμιμες είναι μόνο οι κινήσεις που δεν οδηγούν σε αλληλοακινητοποίηση Μαντράσι.

(*) Η συνθήκη πήρε το όνομά της από την πόλη Μαδράς (σήμερα Τσεννάι) της Ινδίας, από την οποία κατάγεται ο συνθέτης Abdul Jabbar Karwatkar, που επινόησε τη συνθήκη το 1979.

Παράδειγμα: Steudel+Gruber 1987 ser-h#13 Madrasi διάγραμμα

Ο μαύρος παίζει 13 διαδοχικές νόμιμες κινήσεις χωρίς ο λευκός να απαντά, και μετά ο λευκός παίζει και κάνει ματ σε μία.

Λύση: 1.Ρζ7 2.η5 6.η1Β 7.Βγ1 8.Βγ7 9.Ρε8 12.Ρβ7 13.Ρα8 Ρ:γ7#.

Για τους... μερακλήδες, ένα πρόβλημα στο οποίο ισχύουν και οι δύο μυθικές συνθήκες Κίρκη και Μαντράσι ταυτόχρονα.

Πρόβλημα 88α. Laitinen, 1990 ser#23 Circe Madrasi διάγραμμα

Ο λευκός παίζει 23 διαδοχικές νόμιμες κινήσεις χωρίς ο μαύρος να απαντά, και στη 23η κάνει ματ τον μαύρο. Δεν επιτρέπεται να δοθεί σαχ παρά μόνο στην τελευταία κίνηση της σειράς.

89. Kakovin Α, 4th pr. Duras MT UV CSTV, 1959

Παίζουν τα λευκά και κερδίζουν (+-)

90. Hoch Υ, 2 Comm., L' Italia Scacchistica, 1977

Παίζουν τα λευκά και κερδίζουν (+-)

Οι λύσεις της προηγούμενης ανάρτησης

Πρόβλημα 79 (Locker 1970, #2)

(α) 1.Αζ8 (i) 1...Ρ:ε5 2.Βη5#, (ii) 1...Ρζ6 2.Βζ4#.
(β) 1.Αθ6 (i) 1...Ρ:ε5 2.Βζ4#, (ii) 1...Ρζ6 2.Βη5#.

Πρόβλημα 80 (Skuja 1940, #3): 1.Βγ7+! (α) 1...Ρ:γ7 2.δ8Β+ (α1)
2...Ρ:δ8 3.Αβ6#, (α2) 2...Ργ6 3.Βδ7#, (α3) 2...Ρβ7 3.Βγ8#, (β) 1...Ρβ5
2.Βγ5+ (β1) 2...Ρα4 3.Αδ1#, (β2) 2...Ρα6 3.Ββ6#, (γ) 1...Ρδ5 2.δ8Β+
Ρε4 3.Βζ4#.

Πρόβλημα 81 (Janevski 1979, h#2)

(α) 1.Ρε4 Ιδγ3+ 2.Ρε5 Πζ5#.
(β) 1.Ρε5 Πζ5+ 2.Ρδ4 Πδ6#.
(γ) 1.Ρδ4 Πδ6+ 2.Ρε4 Ιγ3#.

Πρόβλημα 82 (Jonsson 1985, h#2. Circe)

(α) 1.δ1Β Β:δ1[+μΒδ8] 2.Ββ6 Βα4#.
(β) 1.δ1Π Β:δ1[+μΠα8] 2.Πβ8 Βδ7#.
(γ) 1.δ1Α Β:δ1[+μΑγ8] 2.Αζ5 Βδ4#.
(δ) 1.δ1Ι Ρζ3 2.Ιγ3 Βδ5#.
Τετράδυμο με θέμα Παμπροαγωγή (Allumwandlung).

Πρόβλημα 83 (Husserl 1986)

(α) Ρθ6, Βθ8, Πη6 - λευκά, Ρη8 - μαύρο. Τελευταία κίνηση: -1.η7:θ8Β+.
Στο θ8 μπορούσε να είναι μΑ ή μΙ.
(β) Ρη8, Βθ8, Πη7 - λευκά, Ρθ6 - μαύρο. Τελευταία κίνηση: -1.θ7-θ8Β+.

Πρόβλημα 84 ( Dolgov + Maksimovskikh 1977,+-): 1.Πγ6+ Ρε5 2.Πε7+ Ρδ4
3.Πδ7+ Ρε5 4.Πδ5+ Ρζ4 5.Πζ6+ Ρε3 6.Πε6+ Ρζ4 7.Πε4+ Ρη3 8.Πη5+ Ρζ2
9.Πζ5+ Ρη3 10.Πζ3+ Ρθ2 11.Πθ4+ Ρη1 12.Πζ6 Πα7+ 13.Ρη6 Πβ8 14.Αδ5 +-

Παρασκευή 28 Μαΐου 2010

Hamlet Liikemaailmassa


Το σκάκι στην ταινία του Φινλανδού Άκι Καουρισμάκι «Ο Άμλετ κάνει μπίζνες». Θα περίμενε κανείς από ένα σκηνοθέτη του βορρά να δημιουργεί σκοτεινές ταινίες, ωστόσο η βαθιά πίστη του στην αγαθή φύση των απλών ανθρώπων διαχέεται στο έργο του.

Χαρακτηριστικά αποσπάσματα από συνεντεύξεις του σκηνοθέτη στον ημερήσιο Ελληνικό τύπο:

(...) για την άνοδο του ρατσισμού: «Aποδεικνύει ότι το ανθρώπινο είδος δεν έμαθε τίποτα σε 2.000 χρόνια. Eίναι ζήτημα χρόνου πότε ο πλανήτης θα μας πετάξει έξω. Θα είμαι αισιόδοξος όμως όσο υπάρχουν μπαρ».

(...) για το ότι οι ταινίες του είναι μάλλον αισιόδοξες: «Στις ταινίες μου αγαπώ τους χαρακτήρες και θέλω να τους δίνω ελπίδα διαφυγής».

(...) για τον αγαπημένο του σκηνοθέτη: «Eίμαι "φαν" του Σαμπρόλ. Eίναι από τους ελάχιστους που διατήρησαν το στιλ τους».

(...) για τον Aγγελόπουλο: «Eίναι αδύνατο να μιλήσω για τις ταινίες του, γιατί ξέρω μόνο τους φινλανδικούς τίτλους. Eίχα δει μία με τον Mαστρογιάνι να περιπλανιέται... Ο Aγγελόπουλος είναι πολύ καλός σκηνοθέτης, λίγο χιούμορ όμως δεν βλάπτει».

(...) γιατί όταν έμαθε ότι το «Mακριά πετούν τα σύννεφα» είχε προταθεί για Οσκαρ καλύτερης ταινίας, το απέσυρε: «Ο διαγωνισμός των Οσκαρ είναι παιχνίδι σε νηπιαγωγεία για τα πρωινά της Kυριακής. Tο 1962 κάτι γινόταν. Tώρα πρέπει να δεις 99 ταινίες για να είναι μία καλή. Aν το σινεμά ήταν καλό, δεν θα ήμουν εγώ εδώ».

(...) για το όνειρό του: «Nα κάνω ταινίες χαμηλότερου προϋπολογιαμού και πιο ασκητικές. Θα μου πάρει 5 χρόνια, αλλά ελπίζω να φτάσω στο σημείο να κάνω μία ταινία χωρίς εικόνα και ήχο».

Φωτοκουίζ


Ένα σχετικά δύσκολο ιστορικό κουίζ. Μπορείτε να βρείτε τους δυο αντιπάλους και τους δυο θεατές, στη φωτογραφία;

Πέμπτη 27 Μαΐου 2010

Εικόνες

Στη φωτογραφία μια ξεχασμένη γυναίκα των γαλλικών γραμμάτων, η Lucie Delarue-Mardrus (1874-1945). Στο τεύχος 9 (1927) του περιοδικού Les Cahiers de l’Echiquier Français αναφέρεται το ενδιαφέρον της για το σκάκι. «Παίζω σκάκι μόλις βρίσκω έστω και μια στιγμή στην κατάκοπη ζωή μου». Στις ίδιες σελίδες μαθαίνουμε πως είχε γνωρίσει το παιχνίδι μόλις ένα χρόνο πριν και βρίσκουμε το σονέτο του σκακιού, που είχε γράψει η ίδια και ήταν ως τότε αδημοσίευτο. Η Delarue-Mardrus εκμυστηρεύεται στο περιοδικό πως θέλει να κάνει ραδιοφωνική εκπομπή για το σκάκι και να αφιερώσει αρκετές σελίδες για το παιχνίδι, στο επόμενο μυθιστόρημά της. Την επόμενη χρονιά, το τεύχος 14 των Cahiers αναδημοσιεύει συνέντευξή της σε εφημερίδα όπου δεν παραλείπει να υπενθυμίσει πως είναι ένθερμη παίκτρια. Στο πρωτάθλημα Γαλλίας γυναικών του 1928, το όνομά της παρουσιαζόταν μεταξύ των παικτριών που είχαν δηλώσει συμμετοχή, όμως φαίνεται πως τελικά δεν αγωνίστηκε, όπως επιβεβαιώνουν άλλωστε τα ιστορικά αρχεία με τη βαθμολογία. Πιθανολογείται πως το ενδιαφέρον της για το σκάκι ήταν εφήμερο, αφού δεν υπάρχουν ανάλογες αναφορές μετά το 1928 (στοιχεία από το http://www.chesshistory.com/)

Αρχαιρεσίες ΕΣΣΝΑ


Την Κυριακή 30/5 διεξάγονται οι αρχαιρεσίες για την εκλογή νέου Δ.Σ. στην Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Αττικής. Οι συνδυασμοί:

Ανανεωτική Συνεργασία
Για το ΔΣ: Βλαστός Αλέξανδρος, Γαλάνης Ιωάννης, Καραουλάνης Ιωάννης, Κεφάλας Δημήτριος, Μουρτζούνη Μαρία, Παγκαλή Μαριάννα, Σπυρακόπουλος Ιωάννης, Χωματίδης Θεολόγος.
Για την Ε.Ε.: Αγγελάκης Λιμβέριος, Κορρές Ευάγγελος, Λιάσκος Δημήτριος
Κείμενο θέσεων

Αττική Σκακιστική Πρωτοβουλία
Για το ΔΣ: Βλάχος Ελισσαίος, Διάκος Ηλίας, Δρεπανιώτης Παναγιώτης, Κεφαλής Χρήστος, Μουρούτη Μαριέττα, Πρεβενιός Μιχάλης, Σκλαβούνος Παναγής
Για την Ε.Ε.: Κουκίδης Νικόλαος, Σκυριανόγλου Δημήτρης
Προγραμματική διακήρυξη

Νέα Σκακιστική Κίνηση
Για το ΔΣ: Βαζελάκης Οδυσσέας, Γεωργιλάκης Κωνσταντίνος, Ηλιάδης-Μπλανογιάννης Μάρκος-Δημήτρης, Κοκόλιας Κωνσταντίνος, Μαυρουδής Διονύσιος, Μπλάζος Βασίλειος, Σερετάκη Κωνσταντίνα, Τόλης Βαγγέλης, Τσουκαράκης Γιάννης
Για την Ε.Ε: Γερούκαλης Αθανάσιος
Προγραμματικές θέσεις

Σκακιστική Ενότητα
Για το ΔΣ: Γκορίτσας Χρήστος, Δαλιάνης Ηλίας, Παπαδημητρίου Δημήτριος, Σκαπέρδας Κωνσταντίνος, Σκλαβούνος Γ. Παναγιώτης, Σταυρουλάκη Μαρίνα-Αναστασία, Στεργίου Ευάγγελος, Τόλιας Ιωάννης, Φίλιος Θεόδωρος, Χαρισιάδης Αρχιμήδης, Χατόγλου Νίκος
Για την Ε.Ε.: Βλάχος Γεώργιος, Περτζινίδης Ηλίας, Τσίχλης Γεώργιος
Προγραμματικές δεσμεύσεις