http://skakistiko.blogspot.com -Σκακι
Ελληνικο Σκακιστικο Ιστολογιο - Greek Chess Blog
Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009
Αποχώρησε ο Mamedyarov από το Aeroflot Open
Ο Shakhriyar Mamedyarov είναι ο σκακιστής με τον υψηλότερο βαθμό αξιολόγησης στο ισχυρότατο Aeroflot Open που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στη Μόσχα. Μετά τον 5ο γύρο μοιραζόταν την πρώτη θέση του τουρνουά με τους Moiseenko και Kurnosov. Στον 6ο γύρο, ηττήθηκε, ως λευκός, από τον Kurnosov σε 21 κινήσεις. Ο Mamedyarov κατέθεσε επίσημη διαμαρτυρία προς τους οργανωτές, κατηγορώντας ανοιχτά τον αντίπαλο του για λήψη βοήθειας από πρόγραμμα Η/Υ και αποχώρησε από το τουρνουά.
Mamedyarov 2724 - Kurnosov 2602, Moscow 2009 (Grunfeld, D70)
1. d4 Nf6 2. c4 g6 3. f3 d5 4. cxd5 Nxd5 5. e4 Nb6 6. Nc3 Bg7 7. Be3 O-O 8.Qd2 Nc6 9. O-O-O f5 10. h4 fxe4 11. h5 gxh5 12. d5 Ne5 13. Bh6 Nec4 14. Qg5 Rf7 15. Bxc4 Nxc4 16. Rd4 Qd6 17. Bxg7 Rxg7 18. Qxh5 Qf4+ 19. Kb1 Bf5 20.fxe4 Bg4 21. Nge2 Qd2 0-1.
Ο Mamedyarov λέει πως ο αντίπαλός του φορούσε το παλτό του και έφευγε από το τραπέζι πηγαίνοντας στην τουαλέτα μετά από κάθε κίνηση. Ο γνωστός διαιτητής Gijssen καταθέτει πως ο Mamedyarov είχε διαμαρτυρηθεί για αυτόν ακριβώς το λόγο κατά την διάρκεια της παρτίδας και είχε ζητήσει από τους οργανωτές να διακόψουν τη ζωντανή μετάδοση των κινήσεων από το site καθώς και κάποιος διατητής να «παρακολουθεί» τον Kurnosov. Επιπροσθέτως, ο Mamedyarov ισχυρίζεται πως στη συνέχεια ανέλυσε την ήττα του με τη Rybka και βρήκε στενή συσχέτιση των κινήσεων της μηχανής και του Kurnosov. Όμως, μέχρι την 16η κίνηση οι παίκτες ακολούθησαν τα μονοπάτια της θεωρίας και δεν είναι κανένα μυθικό κατόρθωμα για σκακιστή επιπέδου 2600 να βρει τις υπόλοιπες «καλύτερες» 5 κινήσεις. Οι κατηγορίες είναι αναπόδεικτες και με πρώτη ματιά φαίνεται απλώς ο Mamedyarov να αναζητά δικαιολογίες για μια οδυνηρή ήττα σε μινιατούρα...
Το πλήρες κείμενο της διαμαρτυρίας του GM από το Αζερμπαϊτζάν:
Στις 22.2.2008 έπαιξα εναντίον του Igor Kurnosov.
Κατά τη διάρκεια της παρτίδας ο αντίπαλός μου έφευγε από την αίθουσα αγώνων μετά από κάθε κίνηση, φορούσε το παλτό του και αποσυρόταν στην τουαλέτα. Υποψιάστηκα αθέμιτο παιχνίδι και έτσι πρότεινα ισοπαλία στην 14η κίνηση, η οποία δεν έγινε αποδεκτή. Είχαμε παίξει γρήγορα τις 11 πρώτες κινήσεις, στην 12 κίνηση έπαιξα κάτι που έβαλε σε σκέψεις τον αντίπαλο. Όλες οι επόμενες κινήσεις του αντιπάλου μου είναι οι πρώτες επιλογές της Rybka.
Λόγω της σειράς από υποψίες που γεννιούνται από την ασυνήθιστη συμπεριφορά του αντιπάλου μου, του Igor Kurnosov, καταθέτω την παρούσα διαμαρτυρία και αρνούμαι να συνεχίσω τους αγώνες μου στο τουρνουά.
Ελπίζω πως τέτοιες καταστάσεις δεν θα επαναληφθούν στο μέλλον.
Με τιμή,
GM Shakhriyar Mamedyarov
Δείτε: http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=5232
Δείτε επίσης (παλαιότερες δημοσιεύσεις για περιστατικά εξαπάτησης ή για αναπόδεικτες κατηγορίες για εξαπάτηση):
http://skakistiko.blogspot.com/2007/07/chess-cheating.html
http://skakistiko.blogspot.com/2007/11/chess-cheating-2.html
http://skakistiko.blogspot.com/2008/01/anna-rudolf.html
Ανοησίες. Οι πιο πολλές κινήσεις του μαύρου είναι φορσέ. Το Qd6 είναι η πιο λογική κίνηση στην θέση, και μετά τα άλλα πάνω κάτω είναι τελείως νορμάλ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑσε που έκανε διαμαρτυρία όσο παίζανε ακόμη θεωρία.
Εχει τσεκάρει κανένας αλλος?
ΑπάντησηΔιαγραφήΕμένα η Rybka δίνει 16...Nxb2 (-1.07)depth=15
H rybka tou mamedyarov dinei Qd6 :P
ΑπάντησηΔιαγραφήDn xero pragmatika ti egine...kai ean ontos..exei dikio o mamedyarov....
Παραθέτω μερικές σκέψεις:
ΑπάντησηΔιαγραφή1)Όταν λέτε θεωρία τι ακριβώς εννοείτε; Πως έχει παιχτεί η συνέχεια σε μια μόνο παρτίδα: Rodshtein Maxim(2377) - Margvelashvili Giorgi(2349), 2003;;;
2)Είναι όντως δύσκολες οι κινήσεις που παίχτηκαν από τον Kurnosov, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως τις είδε από κάπου. Από τα τελευταία τουρνουά του δείχνει μεγάλη άνοδο και είναι σίγουρα ένας από εκείνους που θα περάσουν γρήγορα το φράγμα του 2650...
3) Προσωπικά μου κάνει εντύπωση πώς γίνεται να μην παραξένεψε κανέναν άλλο η συμπεριφορά του σκακιστή με την καλύτερη επίδοση στο τουρνουά(πέρα από 1 μονο)!!! Δεν υπήρχε κανείς θεατής, διαιτητής, παίκτης πάνω από την πρώτη σκακιέρα του ισχυρότερου όπεν στον κόσμο;;;;
4) Θα έπρεπε σίγουρα σε τουρνουά τέτοιου βεληνεκούς να μπαίνουν ξένοι διαιτητές, τα πράγματα θα ήταν πιο αντικειμενικά και ξεκάθαρα.
Η Rybka 3 πρότεινε ύστερα από λίγη σκέψη Qd6!(-1,01)και δεύτερο το Nb2(-0,71)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς δε θα πήγαινε να πετάξει κάτι ανυπόστατο ο Mamedyarov και να φύγει...
(είμαι ο προηγούμενος ανώνυμος)
Δηλαδή είναι λογικές οι κινήσεις για ένα παίκτη 2350.. και όχι για κάποιον 2600?
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχει λογικότερη κίνηση στην σκακιέρα από το Βδ6?
Παίζει μια βαριάντα ο λευκός που δεν είναι έχει και τόση πολύ θεωρία και παίζει τέτοιες ******?? Δηλαδή πριν την παρτίδα δεν έχει ελέγξει τίποτα?
Η συγκεκριμένη βαριάντα έχει παιχθεί αρκετά τον τελευταίο καιρό και είναι λογικό ο Κουρνόσοβ να την έχει αναλύσει πρόσφατα. Συμφωνώ με τον Κώστα ότι το ...Βδ6 είναι η πλέον λογική κίνηση, ενώ και οι υπόλοιπες μοιάζουν αρκετά εύκολες. Πραγματικά δεν καταλαβαίνω γιατί κλαίγεται ο Μαμεντιάροβ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως, χωρίς να ξέρω βέβαια τη διαρρύθμιση του χώρου στο τουρνουά, σας ενημερώνω ότι ο Κουρνόσοβ καπνίζει σαν φουγάρο. Αν δεν υπήρχε ειδικός χώρος καπνιστών εκεί δίπλα, μου φαίνεται απόλυτα λογικό να έπαιρνε το παλτό του και να έβγαινε έξω να καπνίσει, ακόμη και τόσο συχνά αν όντως τα είχε προετοιμάσει αυτά και είχε άγχος.
Ο Kurnosov μετά τη χθεσινή μινιατούρα, έκανε ισοπαλία σε 12 σήμερα, χωρίς να προσπαθήσει καν για πλεονέκτημα με τα λευκά και μάλιστα με παίκτη στο επίπεδο του... Απ'όσο γνωρίζω ένας GM θα κάνει ισοπαλία είτε αν έχει παίξει προηγουμένως 6ωρη παρτίδα είτε ο αντίπαλος είναι φίλος του, είτε για να εξασφαλίσει πρωτιά και χρήματα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι συνέβη εδώ; Μήπως άρχισε ο έλεγχος και φοβηθήκαμε να παίξουμε;;;
Ενδιαφέρον είναι ότι στην κίνηση 14 που ο Μαμεντιάροβ πρότεινε την ισοπαλία, το πρόγραμμα Rybka δίνει μικρό πλεονέκτημα στο λευκό. Αν ο Κουρνόσοβ έβλεπε τις κινήσεις από το πρόγραμμα, θα έπρεπε να δεχτεί την ισοπαλία, αντικειμενικά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρόκειται για πολύ ωραία παρτίδα, και πολύ ωραίο το τελικό χτύπημα 21...Βδ2!. Όταν είσαι παίκτης που έχεις μπει αρκετές φορές στην δεκάδα του κόσμου, όπως ο Μαμεντιάροβ, δύσκολα δέχεσαι να χάσεις από θεωρητικά κατώτερο παίκτη σε 21 κινήσεις και μάλιστα με τα λευκά!
Με τα στοιχεία που διαβάζω σε διάφορα σάιτ, θεωρώ απίθανο να έκανε cheating o μαύρος.
Αλλά το πρόβλημα του cheating, άσχετα αν μάλλον δεν ισχύει εδώ, θα το συναντήσουμε στο μέλλον...
Το μικρό πλεονέκτημα σε μια τέτοια θέση δεν είναι και τόσο αντικειμενικό... Και ακριβώς ο Kurnosov αν είχε ένα πρόγραμμα για βοήθεια προφανώς και δε θα δεχόταν ισοπαλία σε μια τέτοια θέση που τα λάθη είναι πολύ εύκολο να γίνουν... Συμφωνώ με τον chess4poker στο ότι στο μέλλον θα μας απασχολήσει αρκετά το θέμα αυτό... Πάντως η συνέχεια του τουρνουά θα δείξει όλη την αλήθεια, μιας και ένας παίκτης που έχει παίξει θαυμάσια για 6 γύρους είναι λίγο περίεργο το αν θα καταφύγει σε γρήγορες νούλες... (είμαι ο προηγούμενος άγνωστος)
ΑπάντησηΔιαγραφήBάσιμες οι υποψίες του Mamedyarov όντως όλες οι κινήσεις είναι πρώτες επιλογές της Rybka3 και αν τα συνδυάσεις με παλτό και συνεχείς επισκέψεις στην τουαλέτα...Δε δέχθηκε και νούλα από τόσο μεγαλύτερο έλο όλα είναι πιθανά.Βέβαια έκανε διαμαρτυρία όσο παίζανε ακόμη θεωρία αλλά αν τον έβλεπε να πηγαίνει συνέχεια τουαλέτα καλά δεν έκανε?
ΑπάντησηΔιαγραφήΜερικές παρατηρήσεις για το
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΕΡΟΦΛΟΤ - Ανοιχτό
( που μερικοί το ονομάζουν και ορεν ):
Για να δείξει ενοχλημένος ο Μαμετζιάροφ σε μιά πρώιμη φάση, παραπέμπει στο ότι ο παίκτης θα πρέπει να ήταν προϊδεασμένος για τον αντίπαλό του - μόνο αυτόν ή την Ρυμπκα ή και άλλους!
β) Κάκιστη οργάνωση! Γιατί να μην έχουν ορίσει χώρο για κάπνισμα, και να υπάρχουν υποψίες ότι κάτι έκνομο μπορεί να συμβεί σε τουαλέτα? Παιδικές γιορτούλες μη καπνιστών διοργάνωναν μέχρι τότε?
γ) Έχουν δει πολλά, τα μάτια όχι μόνο τών 1600άρηδων, αλλά και ερασιτεχνών, στο μεταξύ διάστημα.
Ξεκινήματα, τελειώματα, σοβατίσματα, επιδιορθώσεις και ακροβατικά ( αθάνατες τών Άντερσσον και Πέτροφ, Αλιέχιν, σιδηρόδρομοι Μποντβίνικ κλπ )!
δ) Οι επιτηρητές κώφευαν εξοργιστικά στις διαμαρτυρίες που απέβαιναν εις βάρος ενός Αζερμπαϊτζανού - έναντι ενός Ρόσσου. Απαράδεκτοι!
ε) Κάθε διαμαρτυρία πρέπει να αντιμετωπίζεται με καλή θέληση, και κάθε καχυποψία να διαλύεται με επαγγελματική στάση και ψυχραιμία -
αφού προλαμβάνονται μελλοντικές εξάρσεις και εκτροχιασμοί παικτών με τυχόν παρόμοιες εξωφρενικές συμπεριφορές ψευδαισθήσεων!
f)...
g)...
h)...
Καταλάβατε τίποτα;
@
Με καλύπτει πλήρως το σχόλιο της Πόλγκαρ στο μπόγκ της http://susanpolgar.blogspot.com/2009/02/strict-rules-are-needed-now.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν κατάλαβα καλά, στη φωτογραφία που παραθέτει η Polgar ο Kurnosov όχι μόνο καπνίζει, αλλά συζητάει κιόλας. Αν όντως είναι έτσι, πράγματι παρέβη τους κανονισμούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συνήθεια να μιλάμε την ώρα της παρτίδας είναι πολύ διαδεδομένη και στην Ελλάδα. Μπορώ να παραθέσω αμέτρητες ιστορίες με παίκτες που συζητούσαν παρτίδες τους, οι οποίες ήταν σε εξέλιξη εκείνη τη στιγμή, αλλά δυστυχώς δεν υπήρξαν κυρώσεις. Ειδικά όταν πρόκειται για ισχυρούς παίκτες, ελάχιστοι διαιτητές αναλαμβάνουν την ευθύνη να κάνουν έστω και μια παρατήρηση, πόσο μάλλον να μηδενίσουν εξώφθαλμους παραβάτες.
" o Kurnosov όχι μόνο καπνίζει"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι θα πει "όχι μόνο"; Το κάπνισμα σε χώρο όπου δεν ισχύει η απαγόρευση είναι παράβαση κανονισμού;
Η σύγκριση ήταν παραθετική και χωρίς κανένα υπονοούμενο. Αν αυτό είναι πιο αποδεκτό, ας αλλάξουμε τη διατύπωση σε "δεν περιορίζεται στο να καπνίζει".
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ κ. Κουρκουνάκη για την αναδιατύπωση (ένας πρώην καπνιστής).
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ουσία του άρθρου της Πόλγκαρ είναι ότι το σκάκι κινδυνεύει τόσο από αυτούς που κλέβουν όσο και από όλους αυτούς του παρανοϊκούς που θα προκύψουν λόγο της νέας τεχνολογίας και θα αρχίσουν να κατηγορούν και να υποψιάζονται όλο το κόσμο,...τώρα αν αρχίσουμε και δημοσιεύουμε και φωτογραφίες ποιος καπνίζει και ποιος μιλάει όπως έκανε η ίδια, πολύ φοβάμαι ότι θα το χάσουμε τελείως το παιχνίδι,...
ΑπάντησηΔιαγραφή"ο Kurnosov όχι μόνο καπνίζει, αλλά συζητάει κιόλας."
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα έλεγα ότι ο τύπος όχι μόνο καπνίζει, αλλά τους παίζει χαλαρά και τους κοπανάει κιόλας!
Τεχνικώς ορθό το σχόλιο του Ηλία για τη συνομιλία (που τυπικά απαγορεύεται), αλλά σας διαβεβαιώ ότι μέχρι τώρα στη ζωή μου, με 3 Πανευρωπαϊκά Ανδρών, 3 Αεροφλότ, ένα σωρό άλλα μεγάλα διεθνή όπεν, Πανευρωπαϊκά Εθνικών Ομάδων και μια Ολυμπιάδα, δεν έχω δει ποτέ να υπάρχει αυστηρή εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης. Πολύ απλά, είναι σαν να μην υπάρχει και κανείς δεν τη σέβεται - ούτε καν οι επικεφαλής διαιτητές. Να μη βγάλουμε τον Κουρνόσοβ απατεώνα επειδή μίλαγε κιόλας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ γρήγορη ισοπαλία με τον Κινέζο εξηγείται απλούστατα από το γεγονός ότι ο τύπος ήταν επηρεασμένος από την όλη φασαρία και δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί - λογικό. Επίσης, αφού βρέθηκε μόνος πρώτος, γιατί να ρισκάρει αφού δεν είναι σε καλή ψυχολογική κατάσταση? Δεν πιστεύει φυσικά κανείς ότι ο Κουρνόσοβ χρειάζεται τη βοήθεια προγράμματος για να παίξει μια σταθερή παρτίδα με τα Λευκά χωρίς να ρισκάρει...
Προσπαθήστε όλοι να καταλάβετε κάτι. Ο Κουρνόσοβ δεν παίζει στο Αεροφλότ για να δείξει το ταλέντο του ή να προσφέρει κάτι στο σκάκι. Παίζει για να τσεπώσει τα πολλά λεφτά στα έπαθλα. Το ίδιο κάνουν σχεδόν όλοι οι παίκτες αυτού του τουρνουά - είναι απλά το μόνο που μετράει, τα λεφτά και η πρόκριση στο Ντόρτμουντ. Έχοντας ξεκινήσει το τουρνουά με λευκά, που σημαίνει ότι λογικά θα παίξει 5 λευκά και 4 μαύρα, ο Κουρνόσοβ θα χάνει σε όλες τις ισοβαθμίες (που επηρεάζουν ΚΑΙ τα έπαθλα). Είναι μονόδρομος να κυνηγά νίκες (ομοίως βέβαια και άλλοι 20 παίκτες). Σε αυτά τα τουρνουά με τα τεράστια έπαθλα, ή ρισκάρεις, σου βγαίνει και γίνεσαι πλούσιος, ή παίζεις νορμάλ σκάκι και φεύγεις με αναμνηστικό δίπλωμα.
Στο κάτω-κάτω, είναι τόσο περίεργο να κερδίσει ο Κουρνόσοβ τον Μαμεντιάροβ? Σιγά τον παίκτη. Ο Κοτρωνιάς δεν τον έχει πελάτη? ΟΚ, σύμφωνοι, ο Βασίλης είναι σπουδαίος παίκτης, αλλά και ο Κουρνόσοβ δεν είναι κανένας περαστικός. Μεγαλύτερο Έλο από το Βασίλη έχει, κέρδισε πρόσφατα και 1-2 καλά τουρνουά (πχ. το Χάστινγκς). Δηλαδή θεωρείτε ότι όταν ο Βασίλης παίζει Μαύρα με πχ. τον Νακαμούρα, θα πρέπει να δέχεται νούλες όποτε ο αντιπαθής Ιαπωνο-Αμερικανός προτείνει?
Και που θα βρει ο Κουρνόσοβ καλύτερη ευκαιρία να ρισκάρει στο τουρνουά, από μια παρτίδα εναντίον του εξαιρετικά ασταθή Μαμεντιάροβ, πεσμένου το τελευταίο διάστημα, σε μια περίπλοκη "1Χ2" βαριάντα, την οποία ενδεχομένως ξέρει καλά και έχει αναλύσει?
Όσο για τα υπόλοιπα, περί εθνικιστικών προτιμήσεων και εσκεμμένης αδιαφορίας των διαιτητών, είναι τρίχες και συγγνώμη προς αυτόν που τα έγραψε. Φταίνε μεν οι διοργανωτές, διότι παραδοσιακά δεν έχουν αρκετούς διαιτητές, αλλά ΟΚ, ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει ένα πρόβλημα αν θέλει.
Τέλος, σίγουρα δεν είναι λογικό να κατηγορείται κάποιος επειδή το Rybka συμφωνεί 100% με τις επιλογές του σε 5-6 κινήσεις, σε θέση με φορσέ τακτικό χαρακτήρα. Οι κινήσεις δεν ήταν δύσκολες, το αντίθετο μάλιστα, δεν ήταν εξωφρενικές, δεν απαιτούσαν τη φαντασία του Ιβάντσουκ. Λίγο καλό μέτρημα ήθελαν. Όλα τα άλλα είναι για τη μάχη των εντυπώσεων. Έπαιξα πέρυσι μια παρτίδα, στο χειρότερο τουρνουά που έχω κάνει εδώ και χρόνια, εναντίον ενός Ισπανού ΙΜ, όπου στην κρίσιμη φάση παίζω επί 10+ κινήσεις τις πρώτες επιλογές του Rybka, με θυσίες πιονιών και ενδιάμεσες κινήσεις. Και όσοι με ξέρουν μπορούν να επιβεβαιώσουν ότι είμαι ανίκανος να μετρήσω βαριάντα τριών κινήσεων.
Όντως, Σωτ, μέχρι δυόμισυ κινήσεις το πολύ! :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως η photo στο blog της Susasn Polgar δεν νομίζω να είναι από το φετινό Aeroflot.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκτός πια αν το έχει συνήθεια ο Kurnosov να κυκλοφορεί έξω με κοντομάνικο, Φεβρουάριο μήνα στη Μόσχα.
Η φώτο είναι φετινή. Το ίδιο ακριβώς κοντομάνικο φορούσε στην παρτίδα με τον Μαμεντιάροβ, αλλά και νωρίτερα στο τουρνουά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆσε που το να σου προτείνει ο αντίπαλος νούλα στη 14η κίνηση σε μια τόσο περίπλοκη θέση συνήθως εκλαμβάνεται σαν σημάδι ότι δεν του αρέσει η θέση, δεν την ξέρει καλά, βλέπει κάτι που τον ανησυχεί, φοβάται... Ένας λόγος παραπάνω να μη δεχθείς, αν είσαι φιλόδοξος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαίρεση στα παραπάνω αποτελεί φυσικά ο Ρατζάμποβ - προτείνει νωρίς νούλες με τα Λευκά σε κάθε είδους θέση :-p
Κάτι πρέπει να γίνει τελικά με τους Αζέρους - και ο ένας και ο άλλος διαρκώς κλαίγονται και γκρινιάζουν ότι όλος ο πλανήτης συνομωτεί εναντίον τους. Νισάφι πια...
ΑΕΡΟΦΛΟΤ γράφεται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟύτε καν καλοί μίμοι δεν είναι, πολλοί εδώ μέσα!
Επίσης, νουλ σημαίνει μηδέν. Επομένως όταν λέτε νουλα, σημαίνει ότι σκέπτεστε τον μηδενισμό!
Σε ένα διεθνές ανοιχτό τουρνουά, ο όρος, κατανοητός και αποδεκτός από όλους, είναι ρεμί.
Στα ελληνικά, λέμε ισοπαλία.
Αυτά τα λίγα για όσους ξένους τριγυρνάνε εδώ μέσα.
Σκεφτείτε επίσης ότι σε μιά ισοπαλία με έναν από τους 20 καλύτερους παίκτες στον κόσμο, όχι μόνο θα ήταν αδιανόητο να χρησιμοποιηθεί η έννοια "μηδενισμός", αλλά ο παίκτης - ο άσημος από τους δύο - θα δεχόταν συγχαρητήρια σαν να είχε κατορθώσει μιά περιφανή νίκη!!
Οι σκακιστές είναι μιά κοινότητα ανθρώπων τών οποίων το επίπεδο κυμαίνεται από το ένα άκρο στο άλλο. Οι περισσότεροι απ' αυτούς το μόνο που έχουν να κάνουν, είναι να παίζουν - και να ακούν! Ό,τι μπορέσουν και μάθουν στο αγωνιστικό περιβάλλον, θα είναι κέρδος τους. Η συνάντηση μορφωμένων και αμόρφωτων, σ' αυτό το άθλημα, έχει πάρα πολύ πλάκα βέβαια. Όλοι έχουν να κερδίσουν από τους άλλους, αρκεί να ξέρει ο καθένας τη θέση του!
Με ποιόν συζητάει, με την σκιά αυτού που φεύγει;
ΑπάντησηΔιαγραφήАэрофлот, Aeroflot και Αεροφλότ, και δύο νεοπαγή τριτόκλιτα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος Ανώνυμο που υποστήριξε ότι «ΑΕΡΟΦΛΟΤ γράφεται» :
Η ορθή γραφή στα ρωσσικά είναι με э, ώστε να προφέρεται ‘αεροφλότ’ (αν γραφόταν με е θα προφερόταν ‘αγιεροφλότ’). Επίσης, δεν είναι ακρωνύμιο, όπως SABENA (Société Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aérienne) ή QANTAS (Queensland and Northern Territory Aerial Services), ώστε να γράφονται με κεφαλαία όλα τα γράμματα, αλλά, όντας προδήλως σύνθετη λέξη από το πρόθεμα аэро- (π.χ. аэродинамика, аэродром, аэростат, λέξεις που νομίζω δεν χρειάζονται μετάφραση) και το Флот, από το γαλλικό flotte, στόλος, γράφεται με το πρώτο γράμμα κεφαλαίο και τα υπόλοιπα πεζά, όπως Alitalia, Lufthansa, Ολυμπιακή.
Συνελόντι ειπείν : Аэрофлот στο αλφάβητο της χώρας έδρας, άρα Aeroflot στο λατινικό αλφάβητο –όπως ορθώς γράφει ο Γάτος στον τίτλο– και Αεροφλότ στο ελληνικό, και πάντως σε καμία περίπτωση ΑΕΡΟΦΛΟΤ, ούτε АЕРОФЛОТ (αν υποτεθεί ότι θέλατε να το γράψετε στο κυριλλικό, δεν βρίσκατε το κυριλλικό λάμδα -эль για τους ρωσσόφωνους και τους ρωσσομαθείς- στο πληκτρολόγιο, και γράφετε Λ εννοώντας Л). Αν θέλουμε να είμαστε ακριβολογείς, που λέει και μια ψυχή.
(Τι τα θέλεις, τα τριτόκλιτα έχουν άλλη αίγλη. Όπως έγραφε και ο «Ριζοσπάστης» προ ετών, «Παραμένουν ενεργείς οι δικογραφίες του Εμφυλίου»...)
Είμαι ο χθεσινός ανώνυμος που μίλησε για το ότι η συνέχεια θα δείξει την αλήθεια!Ο Kurnosov, έκανε γρήγορη νούλα χθες και ήττα σήμερα, χωρίς καν να παίξει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι απευθύνομαι στον Middlewave κατ'αρχιν, σεβόμενος την εμπειρία που αναφέρει πως έχει από αγώνες: εκείνος που κατηγορείται για κάτι σπεύδει να αποδείξει το αντίθετο, δεν τα παρατά... Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για το βιοπορισμό του!! Επιπλέον είναι καλό να δείχνουμε που και που σεβασμό σε άτομα του σκαιστικού χώρου, ιδιαίτερα όταν έχουν δώσει τόσα στο άθλημα όπως είναι ο Νακαμούρα και ο Ρατζάμποβ. Όπως απαιτούμε σεβασμό από τους άλλους πρέπει να δείχνουμε κιόλας προς αυτούς! Όσον αφορά τους διαιτητές, αν ο διοργανωτής θέλει να θεωρείται το τουρνουά του ποιοτικό και αμερόληπτο, τότε καλό θα είναι να δώσει αρκετή βαρύτητα στο θέμα "διαιτητής". Δεν είναι θέμα ιδιοτροπίας, είναι θέμα αρχής!!! Επιπλέον σπεύδω να συμφωνήσω με τον κύριο Κουρκουνάκη στο θέμα "ομιλία".
Το 3 φίλε μου μπορεί να μπερδέψει πολύ κόσμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρέπει να γίνει κατανοητό ότι το αλφάβητο που το λένε "κιριλικό", δεν είναι καν ενιαίο με την έννοια ότι είναι κατανοητό στο σύνολό του από όλους τούς σλαβικούς, γερμανικούς και μογγολικούς λαούς που το κονόμησαν και το δέχτηκαν για ίδια χρήση.
Γενικά προφέρεται σαν ζ παχύ. Μη ρωτάς πόσο παχύ` είναι θέμα συσκευής μέτρησης σε πανεπιστημιακά ιδρύματα φωνολογίας, ΣΙΑ, Εφμπιαϊ και λοιπών ενδιαφερομένων.
Υπάρχει κάποιος Ρόσσος που αυτό το 3 δεν μπόρεσε καν να αναγνωρίσει ότι πρόκειται για ροσσικό γράμμα!
Το μή ενιαίο στην όλη υπόθεση είναι που οδήγησε στην εσφαλμένη διόρθωση. Έχει καλώς!
Καλώς έκανες μεν και υπέθεσες ότι εάν μπορούσα θα ήθελα να το έγραφα στα "κιριλικά", αλλά σου διέφυγε το νόημα τής παρέμβασης, ήτοι να γράφεται κάτι στα ελληνικά πάντα όποτε δεν συντρέχει κανένας λόγος να μην γίνεται έτσι! Αφού λοιπόν κατά μία ΜΗ-σύμπτωση το ΑΕΡΟΦΛΟΤ δεν περιέχει κάποιο κιριλικό τερατούργημα, τόσο το καλύτερο για τον έλληνα σχολιαστή ή συντάκτη!
Ας προσεχτεί ότι οι Ρόσσοι δεν έχουν το i (ι), το έχουν όμως οι Ουκρανοί!
Επιπροσθέτως να δοθεί σημασία και στο άλλο μισοάγνωστο δεδομένο ότι υπάρχουν περιοχές ( ή έστω, περιοχή ) στην Ουκρανία, όπου συνυπάρχουν Ρόσσοι και Ουκρανοί, οι οποίοι ερίζουν για το άλφα ή το βήτα ζήτημα.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ, ούτε καν στην ίδια χώρα δεν είναι τα πράγματα τόσο κατασταλλαγμένα όσο θα νομίζαμε ή θα μας βόλευε να είναι.
Το φλοτ είναι γερμανικό ( το φλοτα στους Άγγλους ), και απορώ τι δουλειά μπρορεί να έχει εδώ μέσα.
Το αεροστάτ, που βεβαίως είναι μιά μη ελληνική εφεύρεση ως αντικείμενο / μηχανή ιπτάμενη, καλά κάνει και γράφεται έτσι (αερόστατο )- και θα γράφεται έτσι εσαεί.
Δεν υπάρχει "χώρα-έδρα", αλλά κράτος - έδρα.
Αν υπήρχε κάποιος Τσιουπτσιάκ ινδιάνος εδώ, θα είχε ξεκαρδιστεί στα γέλια για το τι λέμε για τη χώρα "του"!
Το θέμα με τα κεφαλαία είναι άξιο να συγκινήσει, αφού και για τα ελληνικά δεν λείπει η πρακτική τους σημασία - προς το παρόν όμως, όχι επαρκώς αναγνωρίσιμη.
Βλέπεις, οι "φιλόλογοι" ενδιαφέρονται κατά κύριο λόγο για τα σκαμπανεβάσματα τών μισθών τους.
Μερικοί απ' αυτούς, υποθέτω τώρα, θα είχαν γίνει άριστοι πολιτικοί μετεωρολόγοι, που μυρίζονται στον αέρα πόσες καταλήψεις προμηνύονται για το τρέχον αντιδιδακτικό τους έτος και με πόσα αραλίκια μπορεί αυτό να ισοδυναμεί!
Την ελληνική γλώσσα την εχθρεύονται πολλοί - το ότι μερικές φυλλάδες ακόμα δεν έδειξαν ανοιχτά το θράσος να προτείνουν το "κιριλικό" -κατευθείαν μέσα από τη σάρκα τού "λαού" - αλφάβητο, δεν ξέρω πού ακριβώς οφείλεται.
Πού ξέρεις... μπορεί να προηγείται κάποια ονομασία!
Θα ήθελα να διευκρινήσω πως δεν ακολουθώ ενιαίο πρότυπο γραφής των ξένων κύριων ονομάτων, στο ιστολόγιο. Άλλες φορές έχουμε να κάνουμε με τον Fischer, άλλες με τον Φίσερ, εδώ βλέπουμε τον Mamedyarov, που από απόφαση της στιγμής δεν έγινε Μαμεντιάροβ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνωρίζω πως είναι ορθότερη η αναγραφή των ξένων ονομάτων με ελληνικούς χαρακτήρες, στα απλά κείμενα. Ο λόγος που προκρίνω πολλές φορές τη λατινική γραφή έχει να κάνει με τις μηχανές αναζήτησης. Ο Έλληνας σκακιστής που θέλει να πληροφορηθεί για την εξέλιξη του τουρνουά Αεροφλότ, θα γράψει στο google "Aeroflot Chess" και όχι "Αεροφλότ" ή "ΑΕΡΟΦΛΟΤ". Το google, στα αποτελέσματα της αναζήτησης, εμφανίζει σε ψηλές θέσεις τις ιστοσελίδες που προέρχονται από τη χώρα του χρήστη. Έτσι είναι πιθανότερο ο χρήστης να οδηγηθεί ΚΑΙ σε ελληνική σελίδα όταν κάνει μια σκακιστική αναζήτηση με λατινικούς χαρακτήρες, αποτέλεσμα που πιθανότατα επιθυμεί και ο ίδιος.
Μερικές φορές η χρήση της λατινικής γραφής είναι σχεδόν επιβεβλημένη, π.χ. στις κεφαλίδες των παρτίδων, για να διευκολύνεται ο επισκέπτης στην αναζήτηση περισσότερων πληροφοριών για τον παίκτη (στις βάσεις παρτίδων και σε ξένες σελίδες στο ίντερνετ).
Προσπερνώντας τα γλωσσολογικά σχόλια, θα αναφερθώ σε αυτά που έχουν να κάνουν με την ουσία του συγκεκριμένου ποστ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν και δεν αντιλαμβάνομαι τι ακριβώς έχουν προσφέρει στο άθλημα ο Ρατζάμποβ και ο Νακαμούρα (αντίθετα, αντιλαμβάνομαι πλήρως τι έχουν προσφέρει σκακιστές όπως πχ. ο Μπελιάβσκι, ο Χαλιφμάν ή ο Κοτρωνιάς), η αναφορά σε αυτούς δεν έγινε με μειωτική διάθεση εκ μέρους μου - όλα όσα είπα είναι αυταπόδεικτα. Σε κάθε περίπτωση, αν σας ενόχλησε το σχόλιό μου τότε αγνοήστε το - έτσι κι αλλιώς δεν είχε άμεση σχέση με το θέμα μας!
Μικρή παρένθεση: όλοι οι Ρώσσοι που έχω γνωρίσει τονίζουν το όνομα της αεροπορικής εταιρίας στο Α, δηλαδή Άεροφλοτ.
Τώρα, όσον αφορά στα τελευταία αποτελέσματα του Κουρνόσοβ, οφείλω να παρατηρήσω πως η ζωή δεν είναι όπως στις ταινίες του Χόλιγουντ. Στη ζωή, ο βραχύσωμος Αμερικανός πυγμάχος Ρόκυ Μπαλμπόα τις τρώει άγρια από τον θηριώδη Ιβάν Ντράγκο στο 99% των περιπτώσεων, και το γεγονός ότι έχει το ηθικό δίκιο με το μέρος του, επειδή ο Ντράγκο ντοπάρεται ή επειδή έδειρε μέχρι θανάτου το φίλο του, ουδόλως επηρεάζουν το αγωνιστικό περιεχόμενο του αγώνα. Παρομοίως, ο Κουρνόσοβ δεν είναι ο Μπόμπι Φίσερ και η πιθανότητα να ηττηθεί σε μια παρτίδα από τον αξιόλογο γκρανμέτρ Πασικιάν είναι μεγαλύτερη από το να τον κερδίσει, με τα μαύρα, τουλάχιστον αν λάβουμε υπόψη μας τα Έλο. Το γεγονός ότι έχασε από τον Πασικιάν ενώ κέρδισε τον Μαμεντιάροβ δεν σημαίνει απολύτως τίποτα - τα σκακιστικά αποτελέσματα δεν είναι αναλογικά. Ένα πρόσφατο παράδειγμα, πάλι με το Βασίλη Κοτρωνιά: στο Γιβραλτάρ κέρδισε Νακαμούρα και Χαρικρίσνα, και μετά έχασε από έναν διεθνή μετρ με Έλο 2187 (ΟΚ, απατεώνα που πουλάει το Έλο του, αλλά και πάλι σίγουρα κατώτερο παίκτη από τους προαναφερθέντες).
Η δε δίψα για να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας δεν αρκεί για να κάνει τον Κουρνόσοβ υπεράνθρωπο που κερδίζει τους πάντες στο διάβα του. Ειδικά στο σκάκι, μια τέτοια ψυχολογική κατάσταση μάλλον επιβλαβής μπορεί να αποδειχθεί. Σας έδωσα μια λογικότατη εξήγηση για τη σύντομη ισοπαλία του 7ου γύρου, τόσο από τη σκοπιά της ψυχολογικής αστάθειας μετά από αυτή τη φασαρία όσο και από τη σκοπιά του βαθμολογικού συμφέροντος, αφού ξαφνικά βρέθηκε μόνος πρώτος. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Κουρνόσοβ προσπάθησε όσο μπορούσε χθες, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η προσπάθεια αρκεί. Η όντως χαμηλή ποιότητα της παρτίδας εκ μέρους του μάλλον αποδεικνύει το πόσο άσχημα έχει επηρεαστεί από τα τεκταινόμενα, παρά ο,τιδήποτε άλλο.
Φυσικά συμφωνώ απόλυτα με την παρατήρησή σας για τους διαιτητές και θέλω απλά να προσθέσω ότι σχεδόν σε όλα τα τουρνουά, ακόμη και τα υψηλού επιπέδου (και μεγάλου ρίσκου, αφού εκεί κρίνονται υψηλά έπαθλα και σημαντικές διακρίσεις) η διαιτησία και η επόπτευση είναι ελλιπείς.
Όσο για το θέμα της ομιλίας, εννοείται πως δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συζητούν οι παίκτες την παρτίδα τους όσο αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη - όταν έγραψα ότι η απαγόρευση συνομιλίας δεν τηρείται πουθενά, δεν εννοούσα αυτό αλλά την απλή συνομιλία μεταξύ παικτών για άλλα θέματα. Εγώ προσωπικά έχω υπάρξει μάρτυρας παρανομίας αρκετές φορές (ο Βαγκανιάν είναι ο πιο "δραστήριος" όλων όσων έχω γνωρίσει). Πάντως, από μια ολοκληρωτική απαγόρευση θα προτιμούσα απλά μια επαρκή επόπτευση - δεν μου αρέσει η πολλή "αστυνόμευση". Φοβάμαι όμως ότι δεν μπορούμε πάντα να στηριζόμαστε το fair play όλων...
Και μια επισήμανση: δεν έχει υπάρξει κανένα απολύτως στοιχείο που να αποδεικνύει τους ισχυρισμούς του Μαμεντιάροβ. Κανένα. Και όμως (δεν αναφέρομαι σε εσάς προσωπικά), αναλωνόμαστε όλοι σε μια προσπάθεια να αποδείξουμε ότι ο Κουρνόσβ είναι αθώος. Έχουμε δηλαδή ημι-καταδικάσει τον Κουρνόσοβ στο μυαλό μας, και γιατί? Επειδή κέρδισε έναν καλύτερο παίκτη, επειδή ο καλύτερος και διάσημος αυτός παίκτης διαμαρτύρεται, επειδή στις μέρες μας υπάρχει γενικά μια υπερβολική ευαισθησία στο θέμα του computer cheating. Αν ο Κουρνόσοβ κατηγορούσε τον Μαμεντιάροβ, θα είχαμε τις ίδιες αντιδράσεις? Δεν νομίζω. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να είμαστε πιο αντικειμενικοί, και ας απαιτήσουμε από τον Μαμεντιάροβ να αποδείξει ότι έχει δίκιο - ο Κουρνόσοβ είναι αθώος μέχρι αποδείξεως του εναντίου.
Είναι θετικό που κάποιος - ο Στρέντινγκερ - θεώρησε καλό να τοποθετηθεί στο θέμα με τη γραφή στα επίθετα ξένων σκακιστών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως, αν έχει κάποιος κότσια, ας βάλει ένα μικρό στοιχηματάκι μαζί μου:
Γράψτε ΑΕΡΟΦΛΟΤ στο Γκουγκλ και δείτε αν βγει κάτι από ξένη ιστοσελίδα.
Αν κερδίσετε, θα έχετε από μένα 10 000 ευρώ, αν χάσετε θα πληρώσετε μόνο 5.000 ευρώ!
Συμβουλή: μην ποντάρετε ποτέ στην φαντασία, η πραγματικότητα πάντοτε θα σας κερδίζει 7 - 0!
Αν γράψετε λοιπόν ΑΕΡΟΦΛΟΤ, θα βγει αεροφλοττσεσσ.κομ!
Αυτό σημαίνει ότι η δήθεν "λατινική" γραφή δεν είναι καθόλου το απαραίτητο και μοναδικό κλειδί για αναζητήσεις
στο Γκουγκλ - ούτε και τα κιριλικά!!!
Μιά και προκλήθηκε αβίαστα αυτό το ενδιαφέρον για τα περιφερειακά πράγματα που αφορούν ΤΟ σκάκι, ας πούμε και κάτι ακόμα.
Φίσερ, Fisher ή Fischer?
Ή μήπως και Phisher / Phischer?
Όσοι είναι παθιασμένοι με οτιδήποτε ξένο - ασφαλώς ξένης καταγωγής και οι ίδιοι! - δεν χρειάζεται να μας τρελαίνουν και μας τους υπόλοιπους. Εδώ δεν εννοώ αυτή την άκρως συμπαθητική ιστοσελίδα.
Μπορούν λοιπόν όλοι αυτοί να κάτσουν και να γράψουν κανένα μυθιστόρημα στη γλώσσα τους και ν' αφήσουν τις άλλες γλώσσες στην ησυχία τους. Όλο και κάποιος συμπατριώτης θα τους εκδόσει το δημιούργημά τους για να καμαρώνουν πόσο καλά κατέχουν τη μητρική τους γλώσσα! Μπράβο τους κι από μένα!
Αν πάλι θέλουν σώνει και καλά να ερευνήσουν πόσο άσχημα είναι τα ελληνικά και η ελληνική γραφή, ας κάνουν τον κόπο και ας υπογράψουν όπως θέλουν. Ακόμα και ως Phiser!
Διότι όλοι μας έχουμε ανάγκη το γέλιο σ' αυτή τη ζωή!
Χρήσιμη η παρατήρηση για τον τονισμό - ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι στο περιλάλητο "λατινικό" αλφάβητο δεν υπάρχει η δυνατότητα τονισμού!
Πρέπει να διακόψω. Ίσως να επανέλθω.
Ειλικρινά και χωρίς καμία διάθεση ειρωνείας, η γλωσσολογική αυτή συζήτηση στην αρχή μου φάνηκε σαν ενοχλητικό αστείο, διαπιστώνω όμως ότι τελικά αυτοί που συμμετέχουν σε αυτήν την αντιμετωπίζουν σοβαρά. Τα τελευταία σχόλια μάλιστα παρουσιάζουν αρκετό ενδιαφέρον και μου τράβηξαν την προσοχή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜία ερώτηση όμως: επειδή δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το θέμα αυτού του ποστ, μήπως να μεταφερθεί από το Γάτο σε ένα νέο, σχετικό ποστ? Για να μπορούν οι αναγνώστες να παρακολουθήσουν πιο εύκολα τη συζήτηση περί Κουρνόσοβ, Μαμεντιάροβ κλπ.
Αναγνωρίζω ότι με δική μου παρέμβαση το θέμα παρεκτράπηκε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚανονικά τώρα θα έπρεπε να είχαμε βρει κι άλλες λεπτομέρειες που οδήγησαν στην απρόσμενη αποχώρηση ενός Αζερμπαϊτζανού σκακιστή.
Μόλις κάποιος αποκτήσει νεώτερες πληροφορίες, ας γράψει.
Πουθενά δεν δόθηκε η εντύπωση ότι δεν υπάρχει άλλη δικτυακή επιφάνεια για να αναρτηθούν κι άλλα - όσο γίνεται περισσότερα - στοιχεία για τον Κουρνόζοφ.
Αλλά γιατί να στενοχωριέται κανείς όταν ως γνωστόν το ΦΠΑ για αναρτήσεις είναι 0%?
Τελικά όλες οι μανίες έχουν κοινά χαρακτηριστικά. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, όλο και κάποιος θα ασχολείται με τις επιγονατίδες κάποιου Τσέζαρε που παίζει στην Τσέλσυ ή στην Ουρουγουάη. Αλίμονο αν κάποιος τον διακόψει για να του μιλήσει για το νέο χρυσαφί κουπέ που έβγαλε ο κορεάτης Κιμ Σουνγκ!
Δεν θ' αργήσει να εμφανιστεί κάνας λοστός που έχει μαζί του κάθε οπαδός που σέβεται τον εαυτό του!
Ο καθείς και η... αρένα του!
Αλλά ας τ' αφήσουμε αυτά... Τι έγινε τελικά με τον Κουρνόζοφ? Πήγε ή δεν πήγε στα μπουζούκια μετά?
Απαντώντας στον middlewave: Δεν προσφέρουν μόνο οι παλαιότεροι σκακιστές στο άθλημα, και η νέα γενιά έχει προσφέρει πολλά(παρεμπιπτόντως μιας που αναφέρατε και Κοτρωνιά, αξίζει να σημειωθεί πως και κείνος έχει φύγει αρκετές φορές από τουρνουά στο παρελθόν...)!! Συγκεκριμένα οι δύο αυτοί σκακιστές έχουν μετατρέψει παρτίδες τους σε "πίνακες ζωγραφικής" με τις πλούσιες ιδέες τους! Έχουν κάνει το σκάκι μορφή τέχνης σε πολλές περιπτώσεις και μια αναζήτηση μέσα στην chessbase, θα επαλήθευε την άποψη μου... Άρα δεν είναι κακό να τους σεβόμαστε που και που... Κάποτε, ονόμασαν το Νακαμούρα "νέο Φίσερ", και μόνο αυτό λέει πολλά. Και φυσικά όπως ξαναείπα, όταν κάποιος παίζει σκάκι για να ζήσει, αν δεν έχει κλειστά τα αυτιά του σε σχόλια, λεφτά δε θα βγάζει και δε θα φτάσει ποτέ εκεί που τον βοηθούν οι ικανότητές του να φτάσει. Ο πραγματικός επαγγελματίας είναι εκείνος που στα δύσκολα θα δείξει τις ικανότητες του και μια σύντομη αναδρομή στο ματς Κασπάροβ-Καρπόβ όπου ο Κασπάροβ βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο και δεν το έβαλε κάτω, είναι μεγάλο δίδαγμα!!! Και δεν είναι εξωπραγματικά αυτά για κάποιον που έχει ασχοληθεί με το σκάκι και από την ψυχολογική του πλευρά. Ας μη λέμε λοιπόν για Ράμπο κλπ και ας κοιτάξουμε καλύτερα το γιατί ένας σκακιστής του βεληνεκούς του Μαμεντιάροβ έφυγε από ένα τουρνουά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛέει ο τελευταίος ανώνυμος: "Και φυσικά όπως ξαναείπα, όταν κάποιος παίζει σκάκι για να ζήσει, αν δεν έχει κλειστά τα αυτιά του σε σχόλια..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΓι'αυτό ζητάμε ένα σημείο αναφοράς, αγαπητέ, για να μπορούμε να καταλαβαίνουμε ... ποιος από τους πολλούς ανώνυμους είστε! Ώστε να μπορεί να προχωρήσει και η συζήτηση.
Καταρχήν, μάλλον μιλάμε για διαφορετικό Νακαμούρα. Ή έχουμε εντελώς διαφορετική αντίληψη για το σκάκι. Εγώ επιμένω να πιστεύω πως ακόμη και ο Νακαμούρα της Σέλτικ (ο ποδοσφαιριστής) έχει μεγαλύτερη προσφορά στο σκάκι από τον Χικάρου. Όσο για το ότι τον απεκάλεσαν "νέο Φίσερ", σας συμβουλεύω να αντιμετωπίζετε τέτοια σχόλια με μεγαλύτερη κριτική διάθεση. Ποιός εξάλλου το είπε αυτό? Έχετε μια ιδέα, υποθέτω, σε πόσους νεαρούς βραζιλιάνους έχει αποδοθεί ο χαρακτηρισμός "νέος Πελέ"... Σε κάθε περίπτωση, αφού πρόκειται για διαφωνία προοπτικής ας μην συζητήσουμε αυτό το θέμα περισσότερο, αφού δεν θα συμφωνήσουμε (και καλά κάνουμε!).
ΑπάντησηΔιαγραφήΟφείλω να παρατηρήσω ότι σκέφτεστε λανθασμένα σχετικά με την ήττα του Κουρνόσοβ. Φέρνετε για παράδειγμα μια πολύ εξαιρετική περίπτωση και έναν πολύ εξαιρετικό άνθρωπο και σκακιστή, για να προσπαθήσετε να εξηγήσετε μια εντελώς κοινότυπη κατάσταση με πρωταγωνιστές δύο εντελώς κοινότυπους ανθρώπους. Ναι, ο Κασπάροβ το κατάφερε. Γι αυτό έγινε αυτό που έγινε. Κάποτε το κατάφερε και ο Φίσερ. Και πριν από αυτόν ο Μποτβίνικ. Ε λοιπόν, ο Κουρνόσοβ δεν είναι ούτε Κασπάροβ, ούτε Φίσερ - προφανώς. Ένα νεαρό παιδί είναι, που βρέθηκε στο επίκεντρο μιας φασαρίας, με την οποία εκτέθηκε και κατηγορείται ως απατεώνας από την κοινή γνώμη, χωρίς να υπάρχει κανένα στοιχείο. Τι περιμένετε να κάνει δηλαδή? Να σφίξει τα δόντια και να πει "τώρα θα σας δείξω εγω"? Οι έντονες καταστάσεις επηρεάζουν πάντα αρνητικά έναν σκακιστή, είτε αυτές είναι ευφορίας είτε δυσφορίας. Δεν του επιτρέπουν να αυτοσυγκεντρωθεί και να έχει την ψύχραιμη και αντικειμενική θεώρηση των πραγμάτων που χρειάζεται. Όσο για το παράδειγμα του Κασπάροβ που αναφέρετε, αν και επιμένω ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί η μία εξαιρετική περίπτωση σαν παράδειγμα, σας υπενθυμίζω ότι ο Κασπάροβ επί δύο μήνες έκανε σύντομες νούλες με τα Λευκά και υπέφερε με τα Μαύρα, προκειμένου να ηρεμήσει και να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του. Αντιλαμβάνεστε τη διαφορά.
Επιπλέον, προσέξτε ένα άλλο λάθος που κάνετε. Επηρεασμένος από το συμβάν, έχετε επιτρέψει στον Κουρνόσοβ να γιγαντωθεί στο υποσυνείδητό σας. Θεωρείτε ότι μια ήττα από τον Πασικιάν είναι αδικαιολόγητη. Γιατί? Ακόμη και αν ο Κουρνόσοβ ήταν σε τέλεια ψυχολογική κατάσταση, δεν είναι αρκετά πιθανό να χάσει από τον Πασικιάν σε μια παρτίδα? Ή επειδή κέρδισε τον Μαμεντιάροβ θεωρείτε ότι οφείλει να κερδίσει τους πάντες?
Όσο για το ερώτημα που τιθεται, δηλαδή "η αποχώρηση ενός Αζέρου από το ρωσσικό τουρνουά", κινείται σε εντελώς λάθος κατεύθυνση. Για μένα η εξήγηση είναι πολύ απλή: ο Μαμεντιάροβ συγχίστηκε, ίσως πίστευε όντως ότι ο Κουρνόσοβ έκλεβε, ίσως απλά τον κατηγόρησε εν βρασμώ ψυχής. Σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να περισώσει τον εγωισμό και την τιμή του αποφάσισε να κρατήσει σκληρή (και συνεπή) στάση. Δεν υπάρχει απολύτως τίποτα στην υπόθεση που να σχετίζεται με την εθνικότητα των παικτών. Σας διαβεβαιώ δε ότι για το διοργανωτή, τον αξιότιμο κο Μπαχ (δεν υπάρχει αγενέστερος και πιο αλαζόνας άνθρωπος στον πλανήτη, είμαι σίγουρος...), ο Μαμεντιάροβ είναι πολύ σημαντικότερος από τον Κουρνόσοβ. Ούτε να υποθέτει κανείς ότι οι διαιτητές ευνοούν κανέναν - οι περισσότεροι στο τουρνουά αυτό είναι υπερήλικες (70+) και απλά μαζεύουν παρτιδόφυλλα. Σας μιλάω εκ πείρας...
Ο λόγος που αποφάσισα να αναμιχθώ στη συζήτηση εξ αρχής, αυτό που με πείραξε δηλαδή σε όσα είχα διαβάσει ως τότε, ήταν η εντελώς άδικη αντιμετώπιση του Κουρνόσοβ. Με προβληματίζει δε το ότι εξακολουθούμε να συζητάμε περί ανέμων και υδάτων, και κανείς δεν δίνει σημασία στο γεγονός ότι ένας άνθρωπος γίνεται ρεζίλι και δακτυλοδεικτούμενος στο χώρο που δραστηριοποιείται (και σε όλη τη σκακιστική υφήλιο), χωρίς να υπάρχει ίχνος αποδεικτικού στοιχείου εναντίον του, απλά και μόνο επειδή αυτός είναι ένας άγνωστος και ο κατήγορος μια διασημότητα - διότι, μην το αρνηθείτε, αυτό σίγουρα επηρεάζει πολύ τον κόσμο, σε κάθε τομέα της ζωής: για κάποιο αδιευκρίνιστο λόγο, υποσυνείδητα, ο διάσημος και διακεκριμένος γίνεται αυτόματα και πιο αξιόπιστος. Οι εντυπώσεις όμως δεν αρκούν για να καταδικάσουν έναν άνθρωπο. Αν θέλουμε να μείνουμε πιστοί στο πνεύμα του Δικαίου που εφαρμόζεται στον κόσμο μας, δεν θα έπρεπε τώρα να αναζητούμε δικαιολογίες για όσα κατηγορεί ο Μαμεντιάροβ τον Κουρνόσοβ, αλλά να απαιτούμε από τον Αζέρο γκρανμέτρ αποδείξεις για όσα λέει - ή να ανακαλέσει. Κάνω λάθος?
Είμαι ο ανώνυμος που έγραψε τα σχόλια 8 και 10... Από δω και πέρα θα γράφω κάτι από κάτω για να είναι εφικτή η ροή της συζήτησης:
ΑπάντησηΔιαγραφή"commentor"
Τι κακή συνήθεια είναι αυτή που έχετε μερικοί να γράφετε σαν ανώνυμοι και να μην βάζετε ένα απλό ψευδώνυμο;
ΑπάντησηΔιαγραφή1)Ανέφερα το παράδειγμα του Κασπάροβ γιατί είναι πιο γνωστό σε σχέση με παραδείγματα πιο ανώνυμων σκακιστών που θα μπορούσα να πω...
ΑπάντησηΔιαγραφή2)Δεν ξέρω γιατί, αλλά μου φαίνεται αδιανόητο ένας άνθρωπος που βγάζει λεφτά από ένα σπορ, να κάνει μια τόσο μεγάλη απερισκεψία και να εκτεθεί τόσο... Μιλάω φυσικά για το Μαμεντιάροβ, του οποίου η κίνηση ίσως και να του κοστίσει πολύ... Γι'αυτό πιθανολογώ πως ίσως και να μην έγινε από το πουθενά και χωρίς λόγο.
3) Προφανώς και τέτοιες καταστάσεις επηρεάζουν έναν οποιονδήποτε άνθρωπο, αλλά δεν έχω δει και πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που το "βάζουν στα πόδια" με το παραμικρό... Και πόσο μάλλον με κάτι από το οποίο ούτε καν έχουν κάποια επίπτωση... Έχω δει σκακιστές που ξεκινούν με πολύ αρνητικό σκορ(όπως πχ σ'αυτό το τουρνουά ο Predojevic) και στη συνέχεια η ψυχολογία τους και μόνο τους φτάνει στην κορυφή.(εντάξει βέβαια ίσως ο Kurnosov να είναι εντελώς άλλου χαρακτήρα...).
4)Η ήττα από τον Αρμένιο, φυσικά και δεν προξενεί έκπληξη σαν αποτέλεσμα, προξενεί έκπληξη το παιδαριώδες παίξιμο, ύστερα από αριστουργηματικές παρτίδες!
5) Όσον αφορά τη δημοσιότητα-το αν επηρεάζει ή όχι,φυσικά και είναι λογικό να κάνει αίσθηση η αποχώρηση του μεγαλύτερου έλο του τουρνουά... Όμως κανείς από τους διοργανωτές δεν τον δικαίωσε, ένδειξη του ότι δεν επηρεάστηκε κανείς από το πόσο διάσημος είναι ο Αζέρος... Όσον αφορά τα στοιχεία, ας δώσουμε έστω μια μικρή πιθανότητα στο ενδεχόμενο να μη μπορεί να βρει τα απαραίτητα στοιχεία για να υπερασπιστεί τον εαυτό του...
"commentor"
Δεν χρειάζεται να βρει κανένα στοιχείο ο Κουρνοσοβ για να αποδείξει οτι είναι αθώος. Αντίθετα πρέπει να βρει στοιχεία ο κατήγορος του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι δυνατόν να μην επηρεάσει η κατάσταση αυτή τον Κουρνόσοβ? Απο πέτρα είναι?
Τώρα αυτό που θα πω είναι άσχετο με το θέμα, αλλά ομολογώ ότι είχα πολύ καιρό να εμπλακώ σε συζήτηση σε μπλογκ. Ο λόγος ήταν ότι συνήθως αυτές εκφυλλίζονταν από παιδαριώδη σχόλια και ενοχλητικούς spammers.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι λοιπόν ιδιαίτερα ευχάριστο ότι εδώ, σε ένα μπλογκ όπου δεν ασκείται κανένας λογοκριτικός έλεγχος, μπορεί να διεξαχθεί μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, με εκατέρωθεν επιχειρήματα και απόψεις, σε αξιοπρεπέστατο επίπεδο.
Ακούγονται αστεία ίσως όλα αυτά, αλλά πραγματικά είμαι πολύ χαρούμενος και νιώθω τη διάθεση να γίνω λίγο πιο δραστήριος!
Συμφωνώ στα περισσότερα από αυτά που γράφει ο middlewave, σε εκείνο όμως που διαφωνώ είναι το γεγονός ότι πολλές φορές έχω διαβάσει να γράφει απαξιωτικά για κάποιους σκακιστές και σκακίστριες και το κάνει αυτό όχι γιατί αυτοί δεν είναι καλοί σκακιστές όσο γιατί δεν είναι καλοί χαρακτήρες. Κι εγώ δεν συμπαθώ τύπους όπως ο Ρατζάμποβ ο Νακαμούρα ή ο Μορόζεβιτς αλλά δεν έχω το "δικαίωμα" να τους κρίνω σκακιστικά μόνο και μόνο γιατί δεν τους συμπαθώ. Να θυμίσω μόνο ότι Έλληνας σκακιστής όχι μόνο δεν τους έχει φτάσει αλλά δεν τους έχει καν πλησιάσει σε απόδοση. Το γεγονός ότι ο Κοτρωνιάς (τον οποίο θεωρώ κορυφαίο Έλληνα σκακιστή) και κάποιοι άλλοι Έλληνες σκακιστές έχουν κερδίσει τέτοιου βεληνεκούς σκακιστές δεν μου λέει και πολλά πράματα, αυτό που νομίζω είναι το ζητούμενο σε ένα τουρνουά δεν είναι η απόδοση σε μία ή δύο παρτίδες αλλά το συνολικό αποτέλεσμα. Επί πλέον έχουν σχεδόν τα μισά χρόνια από παίκτες όπως ο Μπελιάβσκυ - Χάλιφμαν - Κοτρωνιάς ας περιμένουμε για να δούμε τι θα προσφέρουν σκακιστικά και ας μη βιαζόμαστε να τους κρίνουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉρωνας
Πολύ σωστά τα λέει ο προηγούμενος ανώνυμος. Η ευκολία με την οποία κάποιοι απορρίπτουν πανίσχυρους σκακιστές εχει να κάνει με εξωσκακιστικά κριτήρια.Βέβαια καποιες φορές υπάρχουν και προσωπικοί λόγοι, ακόμη χειρότερο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάποιος επέβαλε να παίζει σκάκι σε τουρνουά ξαπλωμένος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνας άλλος πάλι, έγινε έξαλλος επειδή έχανε, και απαίτησε να ξαναπαιχτεί η παρτίδα με το επιχείρημα ότι κάποια φιγούρα ( στα τελευταία δευτερόλεπτα αγωνιώδους μάχης )έπεσε στο πάτωμα!
Ο γηραιός αντίπαλός του δέχτηκε την επανάληψη τής παρτίδας σαν κύριος, την έχασε και μαζί έχασε τον τίτλο τού πρωταθλητή και το γενναιότατο έπαθλο!
Ο νεαρός που έδειξε αυτή την κάκιστη εικόνα ονομάζεται Γασπαριάν, και το μικρό του, Γκάμπριελ!
Η κρίση αυτού τού σκακιστή μπορεί να είναι διττής φύσεως, χωρίς καμιά αμφιβολία.
Όταν παίζει έξοχα ( Κασπάροφ - Τόπαλοφ, πχ ), τότε είναι άξιος προς έπαινο, όταν κάνει ζαβολιές, δεν μπορείς να σφυρίζεις αδιάφορα.
Πάμε αλλού τώρα...
Κάποιος σπουδαίος παίκτης έχει έναν άσημο αντίπαλο. Ο Παίκτης κερδίζει σε λίγο τη Βασίλισσα.
Ο άσημος, λίγο αργότερα παίρνει απαρατήρητος τη βασίλισσα και την ξανατοποθετεί στη σκακιέρα!
Ο Παίκτης το αντιλαμβάνεται.
Δε λέει τίποτα, αλλά την ξανακερδίζει μετά από λίγο...
όμως αυτή τη φορά... την βάζει στην τσέπη του!!!
Το όνομά του: Φίσερ
( ή Fischer ή Fisher ή Phiser ).
Χαίρομαι και γω middlewave, η συζήτηση που κάναμε ήταν όντως επιπέδου!
ΑπάντησηΔιαγραφή"commentor"
ο Μamedyarov δε μπορεί να αποδείξει τους ισχυρισμούς του,απλά δυσφημίζει τον αντίπαλο του και το τουρνουά..το ότι αποχώρησε το κάνει ακόμα χειρότερο,ένας σοβαρός παίκτης συνεχίζει να αγωνίζεται στη σκακιέρα αντι να λασπολογεί,
ΑπάντησηΔιαγραφήτο θέμα είναι ότι πρέπει να προστατευτεί το άθλημα απο τέτοια φαινόμενα..η χρήση 'βοηθημάτων' κατά τη διαρκεια της παρτίδας αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια..χρειάζεται έλεγχος και αυστηρές ποινές στους παραβάτες
το δε φαινόμενο να 'σφυρίζονται' κινήσεις λύνεται εύκολα με μερικούς φιλότιμους διαιτητές..
Η Chessbase παρουσιάζει το θέμα στο:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=5257
και φαίνεται οτι όλοι οι σχολιαστές συμφωνούν πως ο Κουρνόσοφ δεν έκλεβε. Απαράδεκτος ο Μαμεντιάροβ, έχει γίνει "ρόμπα" με τις αστήριχτες κατηγόριες του...
Dear Colleagues and chess lovers,
ΑπάντησηΔιαγραφήWith regard to the discussions in the press of Mamedyarov's letter, I must explain the situation. I present the game Mamedyarov-Kurnosov from round six of the Aeroflot Open, with my brief notes:
1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.f3 d5 4.cxd5 Nxd5 5.e4 Nb6 6.Nc3 Bg7 7.Be3 0–0 8.Qd2 Nc6 9.0–0–0 f5 10.h4 fxe4 11.h5 gxh5. A well-known theoretical position, which I consider to be better for Black. Here my opponent played a move which was new to me. 12.d5 Ne5 13.Bh6 Nec4. I also looked at Rf7, but I did not like the fact that after Rh5 the knight is attacked with tempo: 13...Rf7?! 14.Bxg7 Rxg7 15.Rxh5. 14.Qg5 Rf7. The only move. 15.Bxc4. This move seemed dubious to me, but objectively, it is not bad. 15...Nxc4. After thinking over his previous move for 40 minutes, my opponent now offered me a draw. However, I considered that I had a serious advantage, and saw no grounds for taking a draw. 16.Rd4? It seemed to me as though the move Qd6 gave me a serious initiative. It turns out that instead, Nb2 led to a decisive advantage, but I did not consider this move. Just think how much I would be to blame if I had analysed this position at home!? 16...Qd6?! 17.Bxg7 Rxg7. The only move! 18.Qxh5 Qf4+. Also forced, and mate was threatened, and the knight en prise. Now I would invite any competent player to give themselves three minutes on the clock, and try to find Black's next three fairly straightforward moves. I think the majority of people would manage this! 19.Kb1 Bf5 20.fxe4 Bg4 21.Nge2? Losing immediately. 21.Qh6 Qf2. 21...Qd2! 0–1. Black has a winning position. Here, my opponent stopped the clocks and, without shaking hands or signing the scoresheet, approached the arbiters' table. The rest you know yourselves...
I believe that every chessplayer, regardless of titles or ratings, should have respect for himself and his colleagues, and should not make accusations of computer use, without any foundation or evidence whatsoever. Especially when they have played the game quite weakly! Mamedyarov's claim, that I left the playing hall after every move, taking my coat with me, and went into the toilet, does not correspond with the facts. During the first twelve moves, which we played quite quickly, I did not once leave the hall. Whilst my opponent was thinking for 40 minutes over his 15th move, I twice went to the smoking area, which was located just two metres from the door into the hall, and where there were always quite a few other players, arbiters and also security guards. I also several times went and splashed cold water over myself, without ever speaking to anyone. Neither before, nor after, the protest did the arbiters show any unusual interest in me, as claimed in the press. I behaved exactly as I always do. Whilst my opponent is thinking, I find it easier to think about the position whilst walking round, without looking at the board. As far as I know, most other chessplayers do exactly the same.
Unfortunately, all these negative things could not but have an effect on my play in the rest of the tournament... I should like to thank all those who supported me on the pages of the Internet, or in personal conversations. I should also like to make the following proposals:
That the organisers of top tournaments install metal detectors and other such devices at the entrance to the playing hall, so as to exclude the possibility of players receiving outside help, and also to rule out unfounded and insulting accusations, which can seriously impact on a player's reputation.
That the international chess organisation adopt a rule, under which serious sanctions would apply both to those who use outside help, and also to those who make unfounded accusations of such, against other players.
GM Igor Kurnosov
Following the chess media, I noticed that there are a lot of things about the game with GM Kurnosov that are still unclear and I would like to bring some clarification. After the end, I once again carefully reviewed the games with GM Kurnosov played up to round 6 and afterwards as well. As a result there are facts. In the second round in the game Onischuk - Kurnosov, Onischuk applied a novelty on move 13 and after this move until the end of the game (27 moves total), Kurnosov makes moves strictly from the first line of Rybka and wins in a beautiful style.
ΑπάντησηΔιαγραφήTwo rounds after he again has black and again it is a Gruenfeld in the Moiseenko - Kurnosov game. Moiseenko makes a novelty on move 12 and again until move 25 Kurnosov plays the first line of Rybka. But in this game he could not win as Moiseenko had a very simple position without risks. But I also think that the latest position of the black could play to win...
In the 6 th round, against me Kurnosov plays again and wins playing on the first line of Rybka. In all the three games, very few moves were made on the second line of Rybka. In my game and Onischuk's game we sacrificed pawns, and in such positions the computer needs several moves to build good defence and wins thanks to counterattack.
Thus, in the 8th round after Kurnosov was under close scrutiny of judges and chess fans, he played at a very low level and suffered a defeat. And it seems to me that this is clear indication that Kurnosov used a computer program, leaving the tournament hall practically after every move and having such confidence in himself declining a draw offer at move 14 against me in a practically equal position.
I hope that all of these details will be analyzed and understood by all chess fans I have no doubt that in the future, organizers of tournaments will take into account such nuances, that affect negatively the image of chess.
GM Shakhriyar Mamedyarov