Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2008

Η Κυρία της Σανγκάης




Το σκάκι στην ταινία του Όρσον Γουελς «Η Κυρία της Σανγκάης» (The Lady from Shanghai, 1948). Η ματιά του Γουελς στο φιλμ νουάρ, μέσα από την ιστορία ενός Ιρλανδού ναυτικού και μιας σαγηνευτικής γυναίκας, η οποία τον προσλαμβάνει στο γιοτ του συζύγου της και τον παρασύρει σε μια υπόθεση φόνων. Το θέμα δεν είναι σπουδαίο, το στόρι είναι αρκετά μπερδεμένο ("Ούτε εγώ κατάλαβα το βιβλίο" φέρεται να είχε πει ο ίδιος ο σκηνοθέτης), αλλά η κινηματογράφηση είναι εξαιρετική. Η συνάντηση στο ενυδρείο, η σεκάνς της δίκης, το κινεζικό θέατρο, ο τρόπος με τον οποίο είχε φωτίσει την τότε σύζυγό του, Ρίτα Χέιγουορθ, και βέβαια το φινάλε στην αίθουσα με τους καθρέφτες είναι μερικές σκηνές που έγιναν σημείο αναφοράς από τους μετέπειτα δημιουργούς. Ωστόσο, την εποχή που προβλήθηκε στις αίθουσες έπειτα από γενναίες περικοπές (η αρχική διάρκεια ήταν πάνω από δύο ώρες), η ταινία πήρε κακές κριτικές, υπήρξε παταγώδης αποτυχία και ο Γουελς αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Χόλιγουντ.

2 σχόλια:

dmast είπε...

Την έχω δει την ταινία και δεν μπορώ να ξεχάσω εκείνη τη μέρα.
Ήταν η πρώτη φορά που κοιμήθηκα στο σινεμά.

Ανώνυμος είπε...

Ασφαλως η αξια της ταινιας δεν μειωνεται επειδη αποκοιμηθηκατε απο την κουραση -το εχω παθει κι εγω.

Ο Ορσον Ουελες παιδι-θαυμα ( πολιτης Καιην υπεροχοι Αμπερσον, κο Αρκαντιν, τριτος ανθρωπος, κυρια απο τη Σαγκαη) ενας αναγεννησιακος ανθρωπος στον εικοστο αιωνα-με ανισο εργο κατα τη γνωμη μου-καταφερε να αλλαξει ολη την αισθητικη του κινηματογραφου με το πλανο σεκανς που χρησιμοποιησε στον Πολιτη Καιην.