Εικόνες
Μέλη του πληρώματος του σοβιετικού πυρηνικού παγοθραυστικού «Λένιν» παίζουν σκάκι στη θάλασσα του Μπάρεντς. Φωτογραφία του 1961, του Ρώσου φωτογράφου Γεβγένι Χαλντέι, που είχε γίνει γνωστός από την περίφημη σκηνή που τράβηξε με τον σοβιετικό στρατιώτη να υψώνει τη σημαία με το σφυροδρέπανο στο πυρπολημένο Ράιχσταγκ.
Κι όμως αυτή η φωτογραφία ήταν «κάλπικη». Σε συνέντευξη της στη γερμανική «Bild», η κόρη του Χαλντέι είπε ότι το Ράιχσταγκ είχε καταληφθεί από τους Σοβιετικούς αρκετές ημέρες προτού τραβηχτεί η φωτογραφία. Στις 2 Μαΐου, όταν το Βερολίνο είχε πια παραδοθεί, η ηγεσία του Κόκκινου Στρατού εξέδωσε μυστική διαταγή: να σκηνοθετηθεί ξανά η κατάληψη ώστε να εικονογραφηθεί ο θρίαμβος. Έτσι οι Ρώσοι φαντάροι οι οποίοι επελέγησαν για να υποδυθούν τους συναδέλφους τους, τους ήρωες του Ράιχσταγκ, ανέβηκαν στην οροφή και ύψωσαν την κόκκινη σημαία στο κτίριο-σύμβολο του χιτλερισμού. Κανένα κτίριο δεν κάπνιζε διότι οι βομβαρδισμοί είχαν τερματιστεί. Οι διακρινόμενοι καπνοί προστέθηκαν αργότερα με φωτομοντάζ. Όπως «σβήστηκαν» και τα δύο ρολόγια που φορούσε στο χέρι του ο ένας από τους σοβιετικούς στρατιώτες, τα λάφυρα.
18 σχόλια:
Καλημέρα...γειά και χαρά παλληκάρια..
Εντύπωση μεγάλη μου κάνει,στη πρώτη φωτο,οτι,μέλη πληρώματος παγοθραυστικού....ε,μάλλον φιλική παρτίδα θ'άταν...κι'όμως παίζαν με χρονόμετρο!!...μηχανικά της εποχής...Διακρίνεται καθαρά ο λευκός,προφανώς ολοκλήρωσε τη κίνηση και πατά το ρολόι...μόνο το κλίκ δεν ακούγεται....εξαιρετική φωτο Γάτε...
Για τη δε δεύτερη,ειναι γεμάτη η ιστορία της ανθρωπότητας,είτε με ..ευσεβείς πόθους,είτε με ..ξέχειλη την ανθρώπινη ..ματαιοδοξία!...
Δεν αρκείται στον Θρίαμβο,αλλα τον θέλει και στημένα εικονογραφημένο!!
Οχι μόνο απο τόσο παλιά,αλλα και σύνχρονα...με τις στημένες φωτο,απ'τις .."αποκαθηλώσεις" των αγαλμάτων του Λένιν στη μετασοβιετική Ρωσία...
Οιφωτο πουλούσαν και μετρούσαν στην τρίσχαρη Δύση κι'όχι οι αυθόρμητες(?)πράξεις που'γιναν δυό και τρείς μέρες πρίν...
Όπως και ν'άχει,κι'αυτή καταπληκτική φωτογραφία,ν'άχουμε να θυμώμαστε αυτές τις μικρές ...απατούλες!...
Γατε απιστευτη φωτογραφια η πρωτη,απορω που τις βρισκεις,αυτο το ασωματο προσωπο στο βαθος του καδρου εναι σαν να βγηκε απο εξπρεσσιονιστικη Γερμανικη ταινια τρομου,των αρχων του περασμενου αιωνα.
Πολυ ενδιαφερουσα δουλεια πανω στους μυθους οι οποιοι "στηνονται" πανω σε φωτογραφιες-συμβολα που εξυπηρετουν τους σκοπους των εκαστοτε ισχυρων(οποια σημαια κι αν ανεμιζουν)εχει κανει ο Cl.Eastwood στο Flags of our fathers(2006).
H ταινια αναφερεται στην διασημη φωτογραφια των Αμερικανων στρατιωτων που υψωνουν την Αστεροεσσα στην κορυφη της Ιβοζιμα,φωτογραφια που συμβολοποιησε τον Αμερικανικο ηρωϊσμο στη μαχη του Ατλαντικου,και χρησιμοποιηθηκε απο την κυβερνηση των Η.Π.Α. για να ενισχυσει το πατριωτικο συναισθημα του,κουρασμενου απο τον πολεμο,Αμερικανικου λαου(ο οποιος ποτε δεν ηταν πολυ ενθουσιωδης με την εμπλοκη της Αμερικης σ'αυτον)και να τον πεισει να χρηματοδοτησει την συνεχιση του πολεμου καθως το Δημοσιο Ταμειο ειχε αδειασει.
Στην προσπαθεια ενισχυσης του μυθου γυρω απο την φωτογραφια η κυβερνηση φερνει πισω απο την Ιβοζιμα τους 3 ζωντανους οπλιτες, απο τους 6 που εμφανιζονται σ'αυτην,και ενω οι μαχες στο νησι ακομα συνεχιζονται,τους βαζει να περιφερονται απο πολη σε πολη,μιλωντας στους απλους πολιτες με την αιγλη του "ηρωα" και εκβιαζοντας τους συναισθηματικα να χρηματοδοτησουν τον πολεμο..
Το προβλημα ειναι οτι οι τρεις δεν νοιωθουν καθολου ανετα με τα ψεματα που πρεπει να σερβιρουν στο κοινο τους(καθως η κρατικη μηχανη εχει στησει μια ωραιοποιημενη εκδοχη,πανω στο τι πραγματικα συνεβη στο νησι),ενω αισθανονται οτι προδιδουν και τους συμπολεμιστες τους (νεκρους και ζωντανους)αποδεχομενοι τιμες για πραξεις που δεν διεπραξαν.
Ενδιαφερον ειναι ακομα,οτι ο Eastwood γυρισε παραλληλα και το Letters from Iwo zima που εξιστορει την μαχη,αφηγημενη απο την πλευρα των Γιαπωνεζων που πολεμησαν εκει,και αγωνιστηκαν λυσσαλεα,παρ'ολο που ηξεραν οτι δεν υπηρχε περιπτωση νικης(οι Αμερικανοι κυριαρχουσαν πια απολυτα σε θαλασσα και αερα),καθως υπερασπιζονταν "ιερο" Γιαπωνεζικο εδαφος..Μια συγχρονη εκδοχη των Θερμοπυλων.
Τα δυο εργα,ιδωμενα μαζι,παρ'ολο που δεν στερουνται εκεινων των στοιχειων που ανεβαζουν την αδρεναλινη των νεαρων,οταν βλεπουν πολεμικες ταινιες,ειναι ικανα νομιζω να παρακινησουν τον καθενα να ξανασκεφτει,τι πραγμα τελος παντων ειναι ο καθε "εθνικισμος"(μηπως ειναι προτιμοτερο να γραψω το καθε οργανωμενο συστημα "πιστης";),απο ποιους και γιατι δημιουργειται,και κατα ποσο ο καθενας μας ειναι διατεθειμενος να υποστει τις συνεπειες,αν αφεθει στην γοητεια του..
Περιμενω..
Όπως είναι γνωστό, για λόγους προπαγάνδας, συχνά γίνεται παραχάραξη ιστορικών φωτογραφιών ή χρησιμοποίησή τους σε τελείως διαφορετικό από το αρχικό πλαίσιο. Γνωστή π.χ. η περίπτωση του "κορμοράνου" που τον εμφάνισαν οι Αμερικανοί (CNN και άλλα media) ημιθανή μέσα στα πετρέλαια, που υποτίθεται είχε πυρπολήσει ο Σαντάμ στο Κουβέιτ. Έγινε για να "δικαιολογήσει" στην κοινή γνώμη την επίθεση ενάντια στο Ιράκ, το 1991.
@μέτοικος: η σκακιστική φωτογραφία προέρχεται από το www.corbis.com που έχει πλούσιο αρχείο με σκακιστικές φωτογραφίες του παρελθόντος. Ρίξε μια ματιά!
,τι πραγμα τελος παντων ειναι ο καθε "εθνικισμος" <---;;;
(μηπως ειναι προτιμοτερο να γραψω το καθε οργανωμενο συστημα "πιστης";)
[ώστε... "σκέφτεσαι" κι όλας; Μή μάς πάθεις τίποτα!]
[ Την απάντηση την έδωσες ο ίδιος ήδη λίγο πριν, χωρίς μάλλον να το καταλάβεις: {.Μια συγχρονη εκδοχη των Θερμοπυλων. }!! Αλλά, προφανώς ξεχάστηκες!
Πρόσεξε καλά, γιατί οι αποπάνω σου θα σε θεωρήσουν σχεδόν αιρετικό. Άκου..."Θερμοπύλες"!
(Το να βλέπει κανείς τα τσαλίμια και τις γραμματολογικές κωλοτούμπες αυτών των ανθρώπων, εκτός από ρεζίλι, είναι και ένα είδος απόλαυσης. Για σένα και τους ομοίους σου το λέω, πού πήγε το "μυαλό" σου;)
Φαίνεται πως το "ξαναγράψιμο" της ιστορίας -που έχει γίνει ευρωπαϊκό σπορ εσχάτως- προϋποθέτει χοντρά ψέμματα.
Στην σημερινή καπιταλιστική ρωσία, για παράδειγμα, η προσπάθεια έγκειται στο να αφαιρεθεί -τι άλλο;- το σφυροδρέπανο από τη "σημαία της νικής".
Πρώτος το επεχείρισε ο Γέλτσιν που μαζί με τους βουλευτές του κόμματος της «Ενιαίας Ρωσίας» ισχυρίζονταν πως ότι δήθεν υπήρχαν «διαφορετικές σημαίες που υψώθηκαν στο Ράιχσταγκ» και πως το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους ήταν το κόκκινο χρώμα, ίσως και το κίτρινο αστέρι, όχι όμως σφυροδρέπανο.
Πληρωμένη απάντηση πήραν τότε (1997) στη βουλή από τον ίδιο τον
Βαλεντίν Ιβάνοβιτς Βαρένικοφ, γνωστός ως στρατηγός της Αντιφασιστικής Νίκης
επειδή σ' αυτόν εμπιστεύτηκαν την παράδοση της σημαίας της Αντιφασιστικής Νίκης, όταν αυτή έφτασε στη Μόσχα που είπε επί λέξη:
«Τι μας λέτε; Εγώ ήμουν εκεί και είδα το Ράιχσταγκ να καίγεται! Εκεί υπήρχαν πολλές σημαίες: μεγάλες, μικρές, χειροποίητες, πρόχειρα ραμμένες, ωστόσο σε όλες τους, όπως και στην κρατική σημαία της Σοβιετικής Ενωσης, απεικονίζονταν το σφυροδρέπανο και το αστέρι, ως σύμβολα του κράτους του εργαζόμενου λαού, ως σύμβολα της ενότητας των εργατών, αγροτών και του Κόκκινου Στρατού τους».
Ο Βερενίκοφ ήταν εκεί!
Οπως και ο ρώσος επιλοχίας Μιχαήλ Γιεγκόροφ και ο γεωργιανός λοχίας Μιλιτόν Καντάρια - και οι δύο παιδιά της ΕΣΣΔ- που σήκωσαν την κόκκινη σημαία με το σφυροδρέπανο, τη Σημαία της Νίκης, πάνω από τον κεντρικό Τρούλο του Ράιχσταγκ στις 30 Απρίλη 1945.
Αμέσως μετά, ο στρατηγός Β. Ι. Κουζνετσόφ, που παρακολουθούσε προσωπικά την ιστορική μάχη κατάληψης του Ράιχσταγκ, πήρε στο τηλέφωνο το κέντρο διοίκησης και ανακοίνωσε στο στρατάρχη Ζούκοφ: «Στο Ράιχσταγκ κυματίζει η κόκκινη σημαία! Ζήτω, σύντροφε στρατάρχη!» (Ζούκωφ, απομνημονεύματα).
Αλλά εδώ πάνε να φορτώσουν στην ΕΣΣΔ τη δολοφονία που διέπραξαν οι ναζιστές στο κατίν, και ονομάζονται εθνικοί ήρωες τα Βάφεν Εσ-Εσ με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην ιστορία της φωτογραφίας θα κολλήσουν;
Νίκος Σερετάκης
@Γατε ευχαριστω για το link
@Ανωνυμος:Λες να με απολυσουν κιολας;
Στο προσβλητικο κομματι δεν απαντω, γιατι δεν εχει νοημα,αλλα μια και διατυπωνεις κατι σαν επιχειρημα να εξηγησω οτι βλεπω μια αναλογια στις δυο μαχες,καθως ηταν εκ προοιμιου χαμενες και δοθηκαν για ιδεολογικους και οχι στρατηγικους η τακτικους στοχους.Φυσικα κανεις δεν ρωτησε τους ανθρωπους που σκοτωθηκαν κατα ποσο τους συγκινουσε η ιδεα να πεθανουν για την τιμη και μονο της πατριδας,ουτε κανενας στρατηγος εχασε τον υπνο του επειδη οδηγησε στρατιωτες σε βεβαιο θανατο..
Kαλα το 1961 για να εχουν σκακιστικο ρολοι μεσα στο παγοθραυστικο πρεπει να ηταν πολυ μπροστα.Και υπαρχει σκακιερα-τραπεζι.Απο την αλλη, την ηγεσια τους ποτε δεν τη γουσταρα...Απο φωτογραφιες στις μισες εχουν κανει μονταζ
Μη τους τα σφυροδρέπανα τάρρατε!
Το ιστορικό έγκλημα της σφαγής περίπου 20.000 Πολωνών στρατιωτικών στο Κατίν διαλευκάνθηκε μόλις πρόσφατα, πέρα από σοβαρές αμφισβητήσεις και η αλήθεια είναι πικρή για τους απολογητές των ΚΚ....
Από τα πολλά ενδιαφέροντα σχετικά άρθρα που μπορεί κανείς να βρει στο Διαδίκτυο, αναφέρω το
http://www.sek-ist.gr/EA/PDF/854/854-13.pdf, που υπογράφει ο (ιστορικός-δημοσιογράφος) Νίκος Λούντος στην εφημερίδα Εργατική Αλληλεγγύη. Μεταξύ άλλων, αντιπαρατίθεται και στην (δήθεν) επιχειρηματολογία του «Ριζοσπάστη»:
"Τα “ιστορικά” επιχειρήματα του Ριζοσπάστη δεν έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Παραπομπές στην εφημερίδα Πράβντα του 1943, σε δυο τρεις σταλινικούς ιστορικούς οι οποίοι με τη σειρά τους ξαναχρησιμοποιούν το τι έλεγε η Πράβντα, μαζί με μπόλικη συνωμοσιολογία για τους λόγους που οδήγησαν σοβιετικούς αξιωματούχους να αρχίσουν να παραδέχονται την αλήθεια.
Στην ουσία, το μοναδικό επιχείρημα είναι ότι όποιος κατηγορεί το Στάλιν για το Κατίν, είναι αντικομμουνιστής και αναπαράγει τους ισχυρισμούς των ναζί."
Αλλά, ....όποιος έχει παρωπίδες και βλέπει παντού.... αντικομμουνισμό (ποιος ασχολείται με το ΚΚ πια...) δεν μπορεί και να δει την αλήθεια...
Δεν εκπλήσσομαι διόλου που το ΣΕΚ χρησιμοποιεί τα επιχειρήματα του Γκέμπελς, ο οποίος ήταν ο πρώτος που πήγε να φορτώσει το έγκλημα στην ΕΣΣΔ...
..εξ' άλλου ο ιδεολογικός τους πατέρας έμμισθός τους ήταν...
Πραγματι με κάτι τέτοια αποκαλύπτονται οι οπορτουνιστές αναπαράγοντας την πιο μαύρη αστική προπαγάνδα και κάνοντας χυδαίο αντικομμουνισμό. Πόσο δίκιο είχε ο Λένιν όταν έλεγε ότι ο οπουρτινισμός μπορεί να εξελιχθεί σε ανοιχτα αντεπαναστατική δύναμη...
Υ.Γ. Και για όποιον πιάξει να βρει έστω και ένα στοιχείο σε αυτό το δημοσίευμα και σε άλλα παρόμοια απλά χάνει τον χρόνο του.
@Ανωνυμος:Λες να με απολυσουν κιολας;
Στο προσβλητικο κομματι δεν απαντω, γιατι δεν εχει νοημα,αλλα μια και διατυπωνεις κατι σαν επιχειρημα να εξηγησω οτι βλεπω μια αναλογια στις δυο μαχες,καθως ηταν εκ προοιμιου χαμενες και δοθηκαν για ιδεολογικους και οχι στρατηγικους η τακτικους στοχους.Φυσικα κανεις δεν ρωτησε τους ανθρωπους που σκοτωθηκαν κατα ποσο τους συγκινουσε η ιδεα να πεθανουν για την τιμη και μονο της πατριδας,ουτε κανενας στρατηγος εχασε τον υπνο του επειδη οδηγησε στρατιωτες σε βεβαιο θανατο..
22/5/09
Πρέπει να βλέπουμε το σωστό και να το ομολογούμε :
Γράφεις ασφαλώς καλύτερα από έναν αγρότη! Πάει αυτό, τελείωσε!
Δυστυχώς για σένα, το αναμάσημα αποσπασμάτων μιας συγκεκριμένης κασέτας είναι ολοφάνερο [α]... Ακόμα κα σε όσους έχουν μικρή μόνο πείρα με παρόμοιους ανθρώπους.
Επίσης φάνηκε ότι δεν το πολυκατέχεις το θέμα το ίδιο.[β]
Αν τώρα προσθέσουμε την επιρροή που δέχτηκες, (δηλαδή το [α]), με το [β] μαζί, καταλαβαίνει ο παρατηρητής γιατί σχολίασες και αντισχολίασες τόσο αδέξια.
Για σένα δεν υπάρχει κάποιος επίλογος θετικού τόνου. Μερικά πράγματα είναι πέρα από τις δυνατότητες κάποιου σαν εσένα να τα κατανοήσει.
Αυτά έτσι μένουν για πάντα!
Δήλωσε η τσούλα η ιστορία ότι γεράσαμε
τις εμμονές μας περισυλλέγουνε τα σκουπιδιάρικα
όνειρα ξένα ράκη αλλότρια ζητωκραυγάσαμε
και τώρα εισπράττουμε απ' την εξέδρα μας βροχή δεκάρικα
Ξέσκισε η πόρνη η ιστορία αρχαία οράματα
τώρα για σέρβις μας ξαποστέλνει και για χαμόμηλο
την παρθενιά της επανορθώσαμε σφιχτά με ράμματα
την κουβαλήσαμε και μας κουβάλησε στον ανεμόμυλο
Ώστε έτσι λοιπόν.
Ο πόλεμος δεν ήταν αντιφασιστικός και οι Άγγλοι και Γάλλοι μόνο τυπικά είχαν κηρύξει τον πόλεμο στη Γερμανία. Προσθέτουμε λίγο γαρνίρισμα από δίκες τις Μόσχας και από Τσετσένους, που κολλάνε και με σύγχρονα γεγονότα και είναι πιό αναγνωρίσιμοι έτσι, και έχουμε ένα ωραίο παραμυθάκι να σερβίρουμε.
Οι παραπομπές του Ριζοσπάστη έχουν λίγο ενδιαφέρον, όπως και όλες οι παραπομπές φαντάζομαι, αφου ο ευφάνταστος συγγραφέας δε χρησιμοποιεί καμία απολύτως. Δικαίως άλλωστε, μην αφήσουμε τα γεγονότα να μας χαλάσουν την πλοκή.
Είναι πράγματι εντυπωσιακή η αγωνία τους να παραχαράξουν την ιστορία τόσο περισσότερο, όσο ο καπιταλισμός γίνεται στυγνότερος και ρίχκνει τα φιλολαϊκά προσωπεία που το "αντίπαλο δέος" τον εξανάγκασε να φορέσει.
Το ότι όλα αυτά εμφανίζονται σε μιά φυλλάδα που ειρωνικά ονομάζεται "εργατική αλλυλεγγύη" δείχνει πιστεύω ξεκάθαρα ότι σημαντικό μερίδιο ευθύνης για το σημερινό χάλι έχουν οι διάφοροι, αυτοαποκαλούμενοι "αριστεροί", καρεκλοκένταυροι που ψάχνουν να βρουν το δάκτυλο αντί να δουν το φεγγάρι μέσα στο όλο και ποιό βαθύ ιδεολογικό σκοτάδι που μας περιστοιχίζει.
@ 1+1=3
Ωραίος ο Τριπολίτης· αιχμηρός, σαρκαστικός, βιτριολικός και κυρίως πρωτότυπος – π.χ. «Γράμμα απ’ τη λεγεώνα των ξένων», «Βελζεβούλ», «Κοντρόλ» – και περιεκτικός – π.χ. «Αγάπη», «Κάντιλακ», «Τζετ» –. Ο στίχος του «Η μαγκιά σου ναφθαλίνη με κασμήρι και λουστρίνι» στη «Νταλίκα» από το «Φράγμα» του Μούτση (1981) με τη Μπέλλου είναι απίστευτα πυκνός και εύστοχος και, φοβούμαι, παντός καιρού.
Πολύ καλά τα γράφει, σε σχέση με τη σφαγή στο Κατύν, η "Ακανόνιστη" για τη... Σταλινίτσα:
http://akanoniston.blogspot.com/2009/06/blog-post_26.html
Μιας κι'έχουμε (λυπάμαι, αλλά...)κι'αρκετούς σταλινικούς σ'αυτό το blog, τους προτείνω να δουν τις συγκλονιστικές φωτος, να διαβάσουν και τα νέα ντοκουμέντα που έχουνε βγει στο φως (μ'αφορμή την ταινία του Βάιντα) και κλείνω μ'ένα απόσπασμα απ'την εισαγωγή της:
όταν ένα άτομο…
που το παίζει «προοδευτικό» …
είναι καθ’ ουσίαν φασιστόμουτρο…
κρυμμένο πίσω από μία ταμπέλα….
και προσπαθεί να μου μάθει…
ιστορία….
Τσατίζομαι….
Ευχαριστούμε για το link.
Αποτελεί χαρακτηριστικά παράδειγμα blog όπου το επίπεδο της συζήτησης πάει χεράκι - χεράκι με την αξιοπιστία των επιχειρημάτων (ποιωωωών ???).
Αυτά, μεταξύ άλλων, είναι πολύ χρήσιμα για να εκτιμάμε την ποιότητα του blog που βρισκόμαστε και να μην ξεχνάμε ότι αποτελεί πραγματική όαση μπροστά σε αυτά που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο
Δημοσίευση σχολίου