Η μπαλαφάρα των τεσσάρων - Μέρος 4ο
Το 1ο μέρος εδώ:
http://skakistiko.blogspot.com/2008/10/blog-post_12.html
Το 2ο μέρος εδώ:
http://skakistiko.blogspot.com/2008/10/2_19.html
Το 3ο μέρος εδώ:
http://skakistiko.blogspot.com/2008/10/3_26.html
Κεφάλαιο 4, του SC
Ένας άνθρωπος που θα στοιχημάτιζες βλέποντάς τον, πως στη ζωή του δε συνέβη ποτέ τίποτε συνταρακτικό, ένας ήσυχος υπαλληλάκος μιας εταιρείας εισαγωγών-εξαγωγών και πρόεδρος του σκακιστικού συλλόγου της οδού Παλαμήδη 64, που φορούσε τραγικά ματομπούκαλα τα οποία τόνιζαν τη μηδαμινότητά του, καβάλα σε μια θεόρατη Πλύμουθ και ζωσμένος με ένα Σμίθ εντ Γουέσσον. Ακόμα και το όνομά του ήταν ασήμαντο, όνομα κοινό, τίποτα που να φέρνει σε Κομνηνό, Άννινο ή Κατακουζηνό. Γιάννης Οικονόμου, 47 ετών, άγαμος, γεννηθείς στην Αταλάντη Φθιώτιδας. Ο τύπος του ανθρώπου που το δίχως άλλο, τα μόνα ξενύχτια που έχει κάνει στη ζωή του είναι στο γραφείο της εταιρείας, κολυμπώντας στα παραστατικά και τα τιμολόγια, όταν έχει διαφανεί έλλειμα ενός ευρώ.
Ο Μπουλαξίζης παρακολούθησε την ανάκριση στη ΓΑΔΑ. Το αυτοκίνητο ήταν νοικιασμένο εδώ και πέντε μέρες, από ένα γραφείο ενοικιάσεως που διαθέτει κυρίως οχήματα μεγάλου κυβισμού και λιμουζίνες για ειδικές εκδηλώσεις. Αυτό αποδεικνυόταν τόσο από τον αριθμό κυκλοφορίας όσο και από την απόδειξη ενοικιάσεως που βρέθηκε διπλωμένη στο κάθισμα του συνοδηγού και που ήταν στο όνομα του Οικονόμου. Κανείς δεν σου απαγορεύει να νοικιάζεις αντίκες, αλλά είθισται να οφείλεις να δώσεις εξηγήσεις πως βρέθηκες αρματωμένος με ένα περίστροφο στα στενά του Πειραιά. Ο Οικονόμου, ο κατατρομοκρατημένος ανθρωπάκος της χτεσινής νύχτας ήταν αυτή τη φορά νηφάλιος και απαντούσε σταθερά στις ερωτήσεις. Δεν είχε δικό του αυτοκίνητο, αλλά με τις οικονομίες του, μια-δυο φορές το χρόνο έκανε το τρελό κομμάτι του, οδηγώντας πανάκριβα αμάξια που νοίκιαζε από το εξιδεικευμένο γραφείο. Ο ιδιοκτήτης του γραφείου, ένας ροδαλός φαλακρός, κλήθηκε και το επιβεβαίωσε. Το θέμα όμως ήταν το Σμίθ εντ Γουέσσον όπου ο Οικονόμου έφερε δικαιολογίες που ένας έμπειρος αστυνομικός μπορεί να τις εκλάβει μόνο ως προσβλητικές για την κοινή νοημοσύνη. Είπε, πως το όπλο ήταν «κληροδότημα» ενός δεύτερου ξαδέλφου του, του Πρόδρομου Ντίκα, ανθρώπου της νύχτας, ο οποίος είχε ρίξει μαύρη πέτρα στη Ελλάδα και εδώ και καμιά δεκαριά χρόνια τα ίχνη του χάνονταν στη Νότια Αφρική (ίσως) ή σε κάποιο νεκροταφείο (το πιθανότερο). Για κάποιον παράξενο λόγο ο Ντίκας ένιωθε συμπάθεια και στοργή για τον ασήμαντο συγγενή του, τον Οικονόμου, από την εποχή που παίζανε μαζί σκάκι στην Αταλάντη και λίγο πριν διαφύγει στο εξωτερικό με πλαστό διαβατήριο τον είχε επισκεφτεί στο διαμέρισμά του και του είχε παραδώσει το όπλο, σαν ενθύμιο, αφού δεν θα ξαναβλεπόντουσαν ποτέ και αφού δεν μπορούσε να το μεταφέρει με το αεροπλάνο. Ο Οικονόμου όλα αυτά τα χρόνια το διατηρούσε σε μια απόκρυφη γωνία της ντουλάπας του, ανάμεσα σε κάτι κατασκονισμένα μετάλλια και κύπελα της σκακιστικής του νεότητας. Μετά όμως από την τρομερή δολοφονία της αλλοδαπής στο εντευκτήριο του συλλόγου, το περασμένο βράδυ, ένιωθε πως και ο ίδιος βυθιζόταν στα ενδότερα μιας γκανγκστερικής ιστορίας που δεν μπορούσε να καταλάβει που θα οδηγούσε. Έτσι ανέσυρε το περίστροφο από τη ντουλάπα, για κάθε ενδεχόμενο, οσμιζόταν ότι κινδύνευε και η δική του ζωή. Και αγαπούσε ο καημένος την ασήμαντη ζωούλα του. Όταν είδε μέσα από τα τζάμια της Πλύμουθ τον Μπουλαξίζη, πεζό, έσπευσε να εξαφανιστεί, δεν θα μπορούσε να τον πείσει για όλα αυτά τα τρελά. Δεν τα κατάφερε όμως.
Τα εργαστήρια του εγκληματολογικού αποφάνθηκαν με πρωτοφανή ταχύτητα. Το Σμίθ εντ Γουέσσον δεν ήταν το όπλο του εγκλήματος. Αποκλείστηκε παντελώς η εκδοχή να έχει δολοφονηθεί η άτυχη αλλοδαπή με το συγκεκριμένο εργαλείο. Ο ανθρωπάκος θα περνούσε δεύτερη ανάκριση, από τους υψηλοαξιωματούχους της αντιτρομοκρατικής, σε λίγα λεπτά. Όταν κυκλοφορείς με νοικιασμένο αυτοκίνητο και κατέχεις ένα περίστροφο και έχεις τόσο άνοστη φάτσα, είναι πολύ πιθανό να είσαι τρομοκράτης και όχι μόνο τρομοκράτης, αλλά τρομοκράτης εν υπηρεσία. Στην υπηρεσία είχε σημάνει συναγερμός, γιατί τούτη εδώ, δεν ήταν μια τυπική περίπτωση με όπλα και ποινικούς. Μπορεί να βρίσκονταν στην αρχή ενός νήματος που θα χάριζε σημαντικά γαλόνια αλλά και καντάρια δόξας σε πολλούς.
Ο Μπουλαξίζης ζήτησε, πριν αρχίσει η δεύτερη ανάκριση, να συνομιλήσει μόνος του με τον Οικονόμου. Οι συνάδελφοί του δεν έφεραν αντίρρηση, έτρεφαν απόλυτο σεβασμό και θαυμασμό για τον Πιτ Μπουλ, όπως και κάθε απλός μπάτσος για το σπάνιο είδος του μορφωμένου και έξυπνου μπάτσου, που ενσάρκωνε ο Μπουλαξίζης.
«Ξέχασα να σου πω χτες, πως έχω κάποιον Αποστόλη Οικονόμου, δάσκαλο, σχεδόν αδελφικό φίλο. Είναι και αυτός από ένα χωριό κοντά στην Αταλάντη, καμιά φορά δεν ξέρεις...Μήπως έχεις καμιά συγγένεια;»
«Όχι κύριε αστυνόμε», απάντησε ο εξουθενωμένος Οικονόμου.
Στην πραγματικότητα ο Μπουλαξίζης δεν ήξερε κανέναν Αποστόλη Οικονόμου, απλώς ήταν ένα εύρημα για να σπάσει λίγο η απόσταση εξουσιαστή-ανακρινόμενου...
«Φίλε μου, αν θέλεις τη γνώμη μου, όλα αυτά που είπες στους συναδέλφους τα πιστεύω απόλυτα. Δεν είσαι ο άνθρωπος που έχει κάτι να κρύψει. Πιστεύω θα ξεμπλέξεις εύκολα, το δικαστήριο θα σου επιβάλλει μια ποινή με αναστολή για παράνομη οπλοκατοχή. Σιγά το πράγμα, αν ήταν τόσο τραγικά τα πράγματα όλη η Κρήτη θα έπρεπε να βρίσκεται στη στενή. Δεν κινδυνεύεις. Με την αντιτρομοκρατική θα είναι λίγο μπέρδεμα, γιατί αυτοί ξεψαχνίζουν όλες τις υποθέσεις, μπας και πιάσουν λαγό, αλλά θα είμαι και εγώ παρών, δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Δεν είχες ποτέ τίποτα σχέσεις με εξωκοινοβουλευτική αριστερά, έτσι;»
«Όχι κύριε αστυνόμε, ούτε έχω πάει ποτέ σε διαδήλωση. Έχω ψηφίσει μόνο Ανδρέα, Σημίτη και Καραμανλή, ποτέ τίποτα ύποπτο, μου λου και τέτοια»
«Αλλά το κατέχεις το μου λου» σάρκασε ο Μπουλαξίζης. «Δεν με ενδιαφέρουν τα πολιτικά σου πιστεύω» συνέχισε ο αστυνόμος, «ζήτησα να μείνουμε λίγο μόνοι για να μου πεις για τον Φίσερ. Οι σκακιστικές στήλες των εφημερίδων έχουν φτωχύνει πολύ από τότε που έφυγε ο Σιαπέρας και δεν έχω ενημέρωση, ούτε ίντερνετ και τέτοια κόλπα. Απλώς έμαθα πως πέθανε μισότρελος, στην Ισλανδία. Είδα και κάτι φωτογραφίες του, ήταν με γενειάδες, άπλυτος και με σηκωμένα μπατζάκια.Κρίμα ε;»
«Κρίμα δεν λέτε τίποτα κύριε αστυνόμε. Τον λυπήθηκε η ψυχή μου. Να σας πω την αλήθεια, το βράδυ που έμαθα πως πέθανε δάκρυσα, τον αγαπούσα πολύ»
«Στο σύλλογο, είδα πως έχετε στο κάδρο φωτογραφία του, όταν ήταν παιδάκι και έδωσε σιμουλτανέ στη Νέα Υόρκη»
«Ναι κύριε αστυνόμε, εγώ τον κορνίζωσα»
«Πιστεύεις πως αν συνέχιζε το σκάκι, θα κέρδιζε τον Κάρποβ;»
«Εκατό τοις εκατό» απάντησε ο Οικονόμου, που έδειχνε με τη σκακιστική συζήτηση να ξεχνάει το μπλέξιμο στο οποίο είχε βρεθεί και την ανάκριση που θα υποβαλλόταν σε λίγα λεπτά από την αντιτρομοκρατική υπηρεσία.
Οι δυο άνδρες συνέχισαν να συζητούν, όχι από ισότιμη βάση βέβαια, αλλά τουλάχιστον συζητούσαν για το παιχνίδι που αγαπούσαν. Ο Οικονόμου σκεφτόταν: «Τέλειωσαν να με κοροϊδεύουν ή τώρα αρχίζουν;»
Την ίδια ώρα, ο Υπουργός Τύπου, ο Ρωσίδης, ανέβαινε τα σκαλιά της ΓΑΔΑ με κάμποσους φουσκωτούς να τον συνοδεύουν. Δεν έμπαινε ποτέ σε ασανσέρ, υπέφερε από κλειστοφοβικό σύνδρομο. Δεσμώτης της σπηλιάς. Ήθελε να εξιχνιαστεί πάση θυσία η υπόθεση της νεκρής ξανθιάς αλλοδαπής με την οποία διατηρούσε περιστασιακή σχέση. Αλλά πάντα χωρίς δημοσιότητα γιατί το πολιτικό κόστος θα ήταν φοβερό. Η σύλληψη του Οικονόμου φαινόταν να λύνει το μυστήριο..Ο Μπουλαξίζης όμως, που δεν κατάλαβε ποτέ στην καριέρα του από πολιτικές πιέσεις και τα ρέστα, δεν θα μπορούσε να πάρει στο λαιμό του έναν αθώο, να κατασκευάσει δηλαδή έναν ένοχο. Ο υπουργός ενημερώθηκε από δουλοπρεπείς αστυνομικούς για την εξέλιξη της υπόθεσης και για το πόρισμα του εγκληματολογικού, πως ο φόνος δεν είχε διαπραχτεί με το Σμιθ εντ Γουόσσον. «Και πού είναι ο Μπουλαξίζης;» αναφώνησε. «Συνομιλεί με τον ύποπτο κύριε υπουργέ, αλλά θα τον διακόψουμε αμέσως, για να σας δει» απάντησε ένας αξιωματικός.
Ο Μπουλαξίζης δυσανασχέτησε σφοδρά όταν τον πληροφόρησαν πως τον ζητά ο υπουργός: «Πείτε του να περιμένει, έχω συζήτηση». Ο ατσαλάκωτος Ρωσίδης, με την περισσή οίηση που διακρίνει την εξουσία, έγινε έξαλλος με την απάντηση που τόλμησαν να του μεταφέρουν.
Όσο συνέβαιναν αυτά, σε άλλους παραλλήλους, σε ένα μαγαζί του Νόσι Μπε, στις ακτές της Αφρικής, ο Πρόδρομος Ντίκας, ο μακρινός ξάδελφος, με παρουσιαστικό Έλβις Πρίσλει, προσπαθούσε να πουλήσει ένα σκαλιστό μαχαίρι σε μια όμορφη Γερμανίδα τουρίστρια, μια τριαντάρα ξανθιά από το Βισμπάντεν...
25 σχόλια:
Καλημέρα Γάτε,
η μπαλαφάρα καλά κρατεί. Και με λίγη νουάρ ατμόσφαιρα πάω να παραστώ στην μπαλαφάρα της ΕΣΣΝΑ. Αλλά δυστυχώς εκεί τα πράγματα δεν έχουν μυστήριο· είναι προφανή, όχι μόνο για τον Μπουλ αλλά ακόμη και για τον βοηθό του Γεωργίου.
Χμμμ...μπηκαμε σε κλασσικους δρομους. Το τελευταιο καταφυγιο της...αμηχανιας.Ο...Στελιος ποτε θα...εμφανισθει ξανα?
Ειλικρινά, πολύ καλή προσπάθεια, αν και ήταν λογικό μετά από τόση δράση, κυρίως στο χώρο των αναμνήσεων, να ακολουθήσει υποτονικότητα. Προσωπικά δε νιώθω καμία ευχάριστη φόρτιση, όπως με την Εθνικάρα, στη θέα επιλεγμένων αναδρομών στο παρελθόν, στην εποχή του δέους απέναντι στο χωροφύλακα. Βεβαίως η/οι πολιτική/οί στη χώρα μας δεν είναι και το εντιμότερο πράγμα, αλλά δεν πιστεύω στο δόγμα της αντιεξουσιαστικής πάλης, τη στιγμή που ο άνθρωπος υποσυνείδητα διψά για εξουσία, επιβολή, κυριαρχία κάθε είδους, πρωτίστως στη Μητέρα-Φύση. Γιατί γελοιοποιούμε τις Αρχές, το Κράτος, την οργάνωσή του; Αφότου ήρθε στην εξουσία πανηγυρικά, που είναι η παιδεία της περίφημης γενίας του Πολυτεχνείου, η υγεία, η ποιότητα ζωής; Όλα μια απάτη, για γεμίσουν τα στομάχια τους λίγοι φιλόσοφοι ακόμα. Μήπως το ευρύτερο κληροδότημα της Μεταπολίτευσης είναι το "κάτω όλα", αυτή η γενική αμφισβήτηση; Τι κέρδισε ο Πολυνείκης στην πορεία του με τους Επτά επί Θήβας; Τον φάγανε τα σκυλιά, ενώ ο Ετεοκλής τάφηκε στη μνήμη της ιστορίας ως ο άξιος βασιλιάς. Καλοί οι αγώνες κάθε είδους και οι ανατροπές, αλλά πάν'απ'όλα η ποιότητα ζωής μας, ο αδελφός μας, η πατρίδα μας, ο άνθρωπος μας.
Αλεξήνωρ, ή αλεξικέραυνε ή πως διάολο σε λένε πέρα από το ότι από αυτά που γράφεις δείχνει ότι είσαι βαθιά άρρωστος, θα σταματήσεις να λες και μ....... ,Άντε παιδάκι μου,....
Ήμουνα βέρος Πειραιώτης μάγκας άντρας
και τώρα γάβρος στα κεντρικά της Αλεξάνδρας
Ω, μπαμπά πόσο μου λείπεις
κι ο παππούλης μου ο Χίτης που μισούσε όλους τους χίπις
Κι ο θείος ο Ορέστης που ήταν χέστης
που μας ντρόπιασε όταν πήγε πυροσβέστης
εγώ θα σας τιμήσω, θα χαίρεται όλο μου το σοι
θα ’μαι καβλόμπατσος δυο μέτρα μπόι
Θα κάνω βάρη, θα παίρνω τρείς και εξήντα
θα βγάλω το άχτι μου θα ’μαι συνέχεια στη σπήντα
θα αρχίσω σεμινάρια στα οικονομικά
θα δέρνω όποιον δεν λέει καλά τα Ελληνικά
Θα χώνομαι σε γιάφκες θα αφανίσω τα πρεζόνια
θα παίρνω μεταθέσεις παρέα με γαλόνια
θέλω η μάνα μου να βγει παράθυρο στο Σκάι
με τίτλο: «Μάνα μπάτσου που γαμάει»
Να σπάσουν τα τηλέφωνα οι Βλάχοι απ’ το χωριό
να λένε στη μανούλα μου για το λεβέντη γιο
δουλειές με φούντα, τα χρόνια που ’ν ’ τα
Γιατί δεν πρόλαβα γαμώτο μου τη χούντα
May I beg your pardon? Δεν έχετε ιδέα που ζείτε, κύριος. Ο ελληνικός στρατός ύπουλα χάνει υλικό, που καταλήγει στην κάθε 17Ν για τους "αγώνες". Αν πρυτάνευε το σωστό, οι Γοργοπόταμοι θά'ταν ο κανόνας, όχι οι Μελιγαλάδες. Γιατί αυτό που τιμήθηκε ως Αντίσταση, δεν ήταν παρά ο εξοπλισμός των μελλοντικών Πολυνείκηδων της πατρίδας. Τα όπλα των κατακτητών στόχευσαν Έλληνες στα χέρια Ελλήνων, πράγμα που το μεταφράζουμε και το εξωραΐζουμε ως πολιτικό έγκλημα στις μέρες μας. Και ποια η μεγάλη "Αλλαγή"; Οι καταλήψεις στα σχολεία, οι ορδές λαθρομεταναστών; Ή τυχαία οι στόχοι της "πάλης" και του πολιτικού εγκλήματος είναι πάντα οι "δεξιοί" της ΝΔ; Ούτε κατά διάνοια στόχος το ΠΑΣΟΚ! Και το θέμα του ασύλου στα ΑΕΙ δείχνει τουλάχιστον ΔΕΙΛΙΑ.
Αλεξηνωρ..με ολο τον σεβασμο...πρεπει να αλλαξεις μπαρ. Εχουν προ πολλου ληξει τα ποτα σ αυτο που πηγαινεις :)
Η φάση της μπαλαφάρας μου αρέσει. Σε πληροφορώ είμαι φαν του Andrea Camilleri (το "Αίτηση για τηλέφωνο" ανεπανάληπτο), της Patricia Cornwell μέχρι και της Ruth Rendell. Επίσης σου υποδεικνύω και τον Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι και Φίλπ Κερ (Γκριντάιρον κλπ). Με συγχωρείτε, δε σας κουράζω άλλο με τα πατριωτικά μου. Ερασιτέχνης σκακιστής είμαι ο άνθρωπος...
Το "Γκριντάιρον" ανέχεται κάθε σύγκριση με Άρθουρ Κλαρκ και τα τοιαύτα. Έχει και σκάκι μέσα. Επίσης από Φίλιπ Κερ σπουδαίο το "Ψοφίμι" και "Στην κορυφή του κόσμου". Προσωπικά έχω ευαγγέλιο τους "Άθλιους", την "Παναγία των Παρισίων", "Έγκλημα και Τιμωρία" κλπ, Ντόριαν Γκρέυ, Υπερηφάνεια και Προκατάληψη. Α, και ο Ρεβέρτε αξιόλογος. Η "Καθαρότητα του αίματος" με έκανε να μυηθώ κυριολεκτικά στα κείμενά του.
Οπ!!!
Εχουμε νεους χαρακτηρες εστω και καπως ξωφαλτασα.Το χιουμορ του συγγραφεα εχει αλλαξει ειναι πιο ας πουμε βαθους.
Εγω θα ελεγα οτι το σκακι -αυτο ειναι εξοφθαλμο -εκτος απο τις καταστασεις που εξαπτουν οπως αυτες που αναφερει ο Ελισσαιος και διαβαζουμε και στο αλλο thread αποτρεπει τις δολοφονικες διαθεσεις των ανθρωπων.
Βλεπεουμε επισης την εμμονη του συγγραφεα στον Φισερ :):)
Τελος αυτος ο ησυχος ανθρωπος της εταιριας εισαγωγων-εξαγωγων μηπως παραπεμπει και λιγο στον Μανολη Αναγνωστακη?
Εν συμπερασματι και σε απλα ελληνικα keep on going
Η ξανθιά από το Βισμπάντεν είναι προφανώς αναφορά στο τραγούδι "μιά ξανθιά από το Βισμπάντεν" του Μίκη Θεοδωράκη (στίχοι Φώντα Λάδη). Θα υπάρχει διαπλοκή με ναζί ξανθιά στην ιστορία;
Μια ξανθιά απ' το Βισμπάντεν
τους Ρωμιούς τους αγαπάει
γιατί ξέρουν στο κρεβάτι
να 'ναι ντούροι και βαρβάτοι
Μια καλή στη μπυραρία
τους Ρωμιούς τους αγαπάει
πιο πολύ κι από τον Χίτλερ
πιο πολύ κι απ' το Βισμπάντεν
Μια καλή απ' το Βισμπάντεν
τους Ρωμιούς τους αγαπάει
εδώ και μισό φεγγάρι
γίναμε τρελό ζευγάρι
@ espectador
Διόρθωση: ο πέμπτος τόμος των απάντων του Δημοσθένη Βουτυρά εκδόθηκε από τις εκδόσεις Στάχυ. Οι τέσσερεις πρώτοι από τις εκδόσεις Δελφίνι. Ο έκτος θα εκδοθεί από τις τον Φαρφουλά σε λίγο καιρό και ο στόχος είναι να ακολουθήσουν άλλοι επτά, με ρυθμό έναν ανά έτος.
Ωραιο το στιχουργικο πονημα του/της 1+1.
Απελευθερωστε τις καλιτεχνικες σας ανησυχιες και μην πλακωνεστε για πραγματα απλα και ασημαντα.
Θα μπορουσε να γινει ραπ.
Δεν ήξερα για το "Μια ξανθιά απ' το Βισμπάντεν".
Ήξερα όμως ότι "σ' ένα μαγαζί του Nosy Be / πήρες το μαχαίρι δυο σελίνια".
(Το ποίημα, είναι νομίζω "Ο σταυρός του Νότου" του Καββαδία, από την ομώνυμη συλλογή.)
Για όσους ενδιαφέρονται για το Nosy Be:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nosy_Be
:-)))))))
@Αλεξηνωρ
Ας ρισκαρω μια απαντηση παρά τη φανατίλα των γραφομενων σας
Οι ίδιοι άνθρωποι που μας επιβράβευαν με τα θερμότερα λόγια για τη συμπεριφορά μας στον πόλεμο μας επιφύλαξαν τα χειροτέρα δεινά.
Η Ελλάδα έχασε ένα πολύ μεγάλο δυναμικό από την εμφύλια σύγκρουση –σε σκληρότερες εποχές ξύλου, χαρτιού μετάνοιας, δηλώσεων νομιμοφροσύνης και τυλιγμένων εφημερίδων μέσα σε άλλες νομιμόφρονες. Το δυναμικό που ειχε αποκλειστεί ήταν η πρωτοπορία της εποχής και τα καλύτερα μυαλά του έθνους γιατί η Αριστερά πάντα έιχε πρωτοποριακές ιδέες –και ανθρώπους που ήταν έτοιμοι να θυσιαστούν γι αυτές. Η δεξιά κέρδιζε τις εκλογές αλλά οι ιδέες της αριστεράς επικρατούσαν στη κοινή γνώμη .Ένα άνοιγμα θεωρώ ότι έγινε με την Ένωση κέντρου στις αρχές του 1960 που μπήκαν νέοι άνθρωποι και εξέφρασαν ένα αίτημα ζωης όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη υπήρχαν κινήματα διαμαρτυρίας. Κατόπιν ανέλαβε η δικτατορία να το περιορίσει με αποκορύφωμα την τραγική καταστροφή της Κύπρου. Το ΠΑΣΟΚ που κυβέρνησε για μια εικοσαετία εκμεταλλευομενο τις αριστερές ιδέες το θεωρώ μια ιστορική ρεβάνς του ρεύματος του 60 . Σε μερικά πράγματα μας οδήγησε σε κομφορμισμό όπως την κυριαρχία των συνδικαλιστών .Αλλά αυτό είχε διατυπωθεί πολύ νωρίς από το Μάη του 1968 όπου είχαν καταλάβει ότι ούτε η δεξιά ούτε η αριστερά μπορούν να προχωρήσουν μπροστά τα πράγματα.
Αν συνεχίσετε να διαβάζετε διαβάστε και Θουκυδίδη για να καταλάβετε ότι ο πόλεμος διαστρέφει ακόμα και την έννοια των λέξεων. Κι αν πραγματικά διαβάζετε τον Σοφοκλή – όπως υπαινίσσεστε= μην αρκείστε μόνο στην αδελφοκτόνο σύρραξη αλλά προσέξτε την ουσία : μετά την καταστροφή που συμβαίνει η Αντιγόνη τολμάει να πάει κόντρα στην εξουσία όλων για να εκπληρώσει τον ανθρώπινο νόμο που έχει μέσα της για να θάψει και τον παράνομο αδελφό της -όχι μόνο τον υπερασπιστή της πόλης που τιμητικά κηδεύτηκε αλλά και το σφετεριστή.
Προσωπικά θεωρώ ότι είναι αδύνατο να ζούμε σε φυλετική καθαρότητα Τα αυτοκίνητα μας είναι ευρωπαϊκά και ιαπωνικά. Οι νέοι μιλάνε με μεγάλο ποσοστό αγγλικών λέξεων .Αυτό είναι προφανές αφού πρώτα διεισδύει το πράγμα κι έπειτα η λέξη του. Καταναλώνουμε μεταλλαγμένα τρόφιμα, φρούτα με υπολείμματα φυτοφαρμάκων, ζούμε σε μολυσμένο από τα οξείδια αέρα και θεραπεύουμε τις αρρώστιες μας με χημικές ουσίες φτιαγμένες σε εργαστήρια πολυεθνικών. Το ένα τρίτο από το λεξιλόγιο μας είναι τουρκικό και ιταλικό αφού η Ελλάδα δέχτηκε πολλές επιδράσεις. Ο υπολογιστές και τα κινητά είναι ασιατικής τεχνολογίας Και σε χωριά που δεν κατακτηθήκαν ποτέ από τους Τούρκους έχει πάει η κόκα κολα και τα κινητά τηλέφωνα κι έχω δει βοσκό να προσέχει τα πρόβατα του με εντουρο.
Αξιότιμε ανώνυμε, βεβαίως η νεότερη ιστορία μας δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή και τους "Επτά επί Θήβας". Συστήνω και τον "Ρήσο" του Ευρυπίδη. Εκτιμώ τους αγώνες της Αριστεράς για μια καλύτερη ποιότητα ζωής, αλλά ως εδώ. Κανείς δε θέλει να ξαναζήσει εποχές, όπου ο κόσμος έφευγε για το χωράφι χαράματα και γύριζε αργά το βράδυ, με λίγο ψωμί και τυρί όλη μέρα, οι γυναίκες με παιδιά στην κοιλιά ή στην πλάτη, οι άντρες καβάλα στο μουλάρι και οι γυναίκες πεζοπορία ζαλιγκωμένες ξύλα, με το φόβο του συζύγου-αφέντη κι όλα για ένα πιάτο φαΐ κι όχι κάθε μέρα. Σήμερα θεωρούμε φυσιολογικά κάποια πράγματα, όπως επιδόματα, απεργίες, συλλογικές συμβάσεις κλπ, αλλά όχι να απεμπολήσουμε ιερά και όσια. Η ανεκδιήγητη προσπάθεια των αριστερών για εξουσία σημάδεψε τη χώρα ανεξίτηλα. Φανταστείτε να ήταν άλλη η εξέλιξη του Εμφυλίου, φανταστείτε ο Δόλωνας να σκότωνε τον Οδυσσέα, θα έπεφτε άραγε η Τροία? Κάποτε βρίζανε σιχαμερά τον Καραμανλή ως προδότη, όταν έλεγε "η Ελλάς ανήκει εις την Δύσιν", μετά όμως ευχαρίστως καρπώθηκαν οι κ.κ. του ΠΑΣΟΚ τα ευρωπαϊκά πακέτα με μηδενική απορρόφησή τους, την ώρα που η Ισπανία, αρκετά μετά από εμάς μέλος της ΕΟΚ, όχι μόνο κάλυψε τη χασούρα του Φράνκο, αλλά σε έξι χρόνια από την ένταξή της διοργάνωσε ίσως τους καλύτερους Ολυμπιακούς όλων των εποχών. Ο δε Μιτεράν, κορυφαίος σοσιαλιστής ηγέτης, συνέχιζε το πυρηνικό πρόγραμμα της Γαλλίας στον Ειρηνικό, βυθίζοντας το καραβάκι της Γκρήνπης, κι ο Σρέντερ παραχωρεί το ΥΠΕΞ στους Πράσινους του Γιόσκα Φίσερ. Μόνο εδώ έχουμε διαστρεβλώσει το όραμα της Αριστεράς σε στείρο αντιαμερικανισμό με συμμαχίες άλλοτε π.χ. με τους "συντρόφους" Βούλγαρους, αμείλικτους εχθρούς διαχρονικά, άλλοτε με τον Αραφάτ, τον Καντάφι και δε συμμαζεύεται. Ποιος νοιάζεται, θα μου πείτε, για το όνομα των Σκοπίων, όταν τα ταμεία είναι μπάχαλο? Βεβαίως σοσιαλίστές, αλλά πρωτίστως όχι με ξεπούλημα της Ιστορίας μας. Κάποτε ο Κροίσος ανέκραξε "Σόλων, Σόλων πόσο δίκαιο είχες", αλλά ίσως εμείς πούμε "Δόλων, Δόλων" στη θέση του, εσύ που ήσουν πάντα στην τσίτα, γιατί δεν καθάρισες όταν μπορούσες, γιατί άφησες να πέσει η Τροία? Φυσικά και διαφωνώ απόλυτα με τους "Τρώες" του Καβάφη, αυτοί ουσιαστικά νίκησαν, γιατί απλά ήταν μια γροθιά πίσω από το υπόδειγμα, πατέρα και σύζυγο, Έκτωρα κι όχι τον τυχοδιώκτη Πάρη, που δεν τον ήθελε το ζάρι, όπως ανέφερε στο εδώ blog κάποιος άλλος θαμώνας παλιότερα.
Διαφωνώ διαρρήδην!
@ Schrödinger's Cat :
Σε άλλο θέμα αναφέρεις ότι δεν είσαι ικανοποιημένος από το μέρος σου στο Μ4.
Κατά τη γνώμη μου, το κομμάτι σου είναι το πιο ισορροπημένο και ομοιογενές από τα τέσσερα. Δεν έχει τις υφολογικές ακρότητες και υψηγορίες άλλων, ονόματα δεν λέμε και υπολήψεις δεν θίγουμε. Αποφεύγει ιδιοφυώς τη ζούλα (για να θυμηθούμε και τη σκακιστική μας υπόσταση) με τον οδηγό της Πλύμουθ και το Σμιθ εντ Γουέσσον χωρίς να πετάει τη μπάλλα στην εξέδρα για καθυστέρηση, ενώ παράλληλα προσθέτει προσεκτικά και μεθοδικά ψηφίδες στην ανάπτυξη του θέματος. Τα στερεότυπα του είδους έχουν αφομοιωθεί και χρησιμοποιούνται με μέτρο και γνώση. Επίσης, ανοίγει το παιχνίδι ίσα-ίσα όσο χρειάζεται, με την εμφάνιση του μακρινού ξάδελφου (νύξη για τη «Φωτεινή πλευρά της ζωής»;!). Τέλος, αφήνει στον κατά τεκμήριο πιο σχετικό με το καλλιτεχνικό σκάκι από τους τέσσερις, να αξιοποιήσει εκείνος τα σχετικά στοιχεία του τρίτου μέρους, αν κρίνει.
Με μια κουβέντα, διαφωνώ διαρρήδην (σιγά μην πω κάθετα ή έστω κατηγορηματικά) με την αυτοκριτική σου. Επιτέλους, ας αποπνέει κάποιο από τα τέσσερα μέρη επιμέλεια, τάξη και οργάνωση, νοικοκυροσύνη για!
(Άκου να μεταφέρει τη δράση στη Μαδαγασκάρη ο αθεόφοβος…)
γιατί ρε παιδιά την πέφτετε όλοι στον Αλεξήνορα;
απ΄ότι βλέπω τουλάχιστον σε αυτό το θέμα εκφράζει τις απόψεις του κοσμιότατα, ενώ μερικοί εδώ μέσα απλώς τον βρίζουν.
μπορεί η πλειοψηφία των αναγνωστών του ιστολογίου να έχουν αριστερά ανακλαστικά, αλλά είναι λόγος αυτός να φιμώνουμε άλλες προσεγγίσεις;
μερικές φορές δυστυχώς ο φασισμός δεν προέρχεται μόνο από την ακροδεξιά...
@καλοπροαίρετος: Στη Μαδαγασκάρη ήθελα να μεταφέρω τη δράση, αλλά ο Παναγιώτης, όσο διακρίνω από τα σχόλιά του σε άλλες αναρτήσεις, έχει άλλα σχέδια, θα μας στείλει στην 6η ήπειρο:)
@KLP, SC
Χαλαρώστε ρε φοβητσιάρηδες, πως κάνετε έτσι για λίγα ισοθερμικά μπουφάν παραπάνω;
Για να σοβαρευτώ, μη σκιάζεστε λεβέντες μου. Στην Ελλάδα θα μείνω. Εδώ θα γίνουν όλα. Εκτός κι αν κάποιος από σας καταφέρει να ξεθάψει ξανά όσα σκοπεύω να τοποθετήσω κάτω από ταφόπλακες.
Ξέρω ότι άρχισε να μαυρίζει το μάτι σας. αλλά εγώ το βιολί μου καθότι μαύρος ο καφές, μαύρος κι ο νέος πλανητάρχης (ένα μεγάλο ζήτω για τους Γιάνκηδες, που βάλανε μυαλό, αφού πρώτα η τράπεζα πήρε το σπίτι τους).
Κι επειδή αντιλαμβάνομαι ότι στο blog αυτό επιτελώ έργο θεάρεστο και όχι άδικα η διαγωγή μου στο σχολείο ήτο πάντοτε κοσμιοτάτη (ευχαριστώ για την κατανόηση αξιότιμε ανώνυμε, η εκτίμηση αμοιβαία), συνεχίζω με Nietzsche ("Also sprach Zarathustra"):
"Μία φορά -θαρρώ πως ήταν στον καιρό του δύο-
είπε η Σίβυλλα μεθυσμένη, δίχως να πιεί κρασί:
Όλα στραβά πηγαίνουν, τρισαλλοί!
Ποτέ δεν ξέπεσεν ο κόσμος τόσο.
Ξεπεσμός, τι ξεπεσμός!
Πόρνη κατάντησεν η Ρώμη και πορνείο.
Ο Καίσαρ κτήνος έγινε, κι έγινε Εβραίος ως κι ο θεός!"
Αλλού πάλι γράφει ("Nachlass"): Οι κίνδυνοι της εβραϊκής ψυχής είναι, πρώτον ότι ψάχνει ευχαρίστως κάπου να φωλιάσει παρασιτικά, δεύτερον ξέρει να προσαρμόζεται, όπως λένε οι φυσιοδίφες. Έτσι έγιναν (οι Εβραίοι) γεννημένοι ηθοποιοί, σαν τον πολύποδα, ο οποίος -όπως τραγουδά ο Θέογνις- δανείζεται το χρώμα του βράχου, όπου κολλά.
Ο δε Αδ.Χίτλερ έλεγε: "Οι κομμουνιστές υπόσχονται την ευτυχία επί της Γης -πράγμα που αποτελεί τη διαφορά μεταξύ Μαρξισμού και χριστιανικής θρησκείας-, αλλά την τοποθετούν στο μέλλον. Ο Μαρδοχαίος Μαρξ, σαν καλός Εβραίος, περίμενε τον Μεσσία, μετέφερε όμως τον Μεσσία του στον ιστορικό υλισμό, τοποθετώντας την γήινη ευτυχία στο τέρμα μιας εξελίξεως σχεδόν χωρίς τέλος".
Κατά τον Εβραίο Νόρμαν Κον, "ο Χίτλερ κατέληξε σε μια ιδιαίτερη φιλοσοφία της ιστορίας, η οποία δε στερείται από μία πλανερή πρωτοτυπία. Κατά τον Χίτλερ, η ιστορία των ανθρώπων αποτελεί ένα τμήμα τησ Φύσεως κι ακολουθεί τους δικούς της νόμους. Όταν η ανθρωπότητα επιλέγει λανθασμένο δρόμο, αυτό σημαίνει ότι κάποια δύναμη αντιδρά στις επιταγές της Φύσεως -κι αυτό πράγματι συμβαίνει από χιλιετιών. Η ανθρώπινη ιστορία είναι ένας μοναδικός (στη Φύση) μακρός εκφυλισμός. Η Φύση απαιτεί ανισότητα, ιεραρχία, υποταγή του χαμηλότερου στο υψηλότερο. Αλλά η Ιστορία σύγκειται από μίαν αλυσίδα ανατροπών αυτής της φυσικής τάξεως και το αποτέλεσμα είναι πάντοτε μία αυξανόμενη επιπεδότης. Αυτή η διαδικασία παρομοιάζεται με μία ασθένεια, με τη δράση ενός βακίλλου: ένας πολλαπλασιασμός του σ'ολόκληρη την γη, άλλοτε βραδύς, άλλοτε αλματώδης. Παντού αυτός απομυζά κι απομυζά. Αρχικά σφρίγουσα αφθονία, στο τέλος αποξηραμένες ικμάδες. Η κινητήρια δύναμη αυτής της ολέθριας διαδικασίας είναι το εβραϊκό πνεύμα".
Απαράμιλλος ο John Lukacs, από τους μεγάλους σύγχρονους ιστορικούς, στα "The Hitler of History" (εκδόσεις Ενάλιος) και "The Duel: 10 May-31 July 1940, the eighty-day struggle between Churchill and Hitler".
Πάντως θυμάμαι με νοσταλγία όταν φόραγα φουστανέλλα στο σχολείο μικρός (μια φορά δε και βράκα), ζωσμένος μια κουμπούρα-τσακμάκι απομίμηση.
Τέλος, επειδή λατρεύω το σλόγκαν "κάντε έρωτα, όχι πόλεμο", σας καλώ να εντρυφήσουμε στο βαθύτερο νόημα της ζωής, που βρίσκεται στον πίνακα του Courbet "Origin of the world"!
Συγγραφέας: Λυγερός Σταύρος
Κατηγορία: Πολιτικές επιστήμες
Εκδότης: Νέα Σύνορα Α.Α.Λιβάνη
Ημερ/νία έκδοσης: 2008
Αριθμός σελίδων: 366
Τιμή εκδότη: 18.00€
Το "Εν oνόματι της Μακεδονίας" έχει θέμα το δεκαοκταετή διπλωματικό πόλεμο για το όνομα (1990-2008). Ο συγγραφέας αναλύει συστηματικά τα γεγονότα με σκοπό να συνθέσει τη συνολική εικόνα, κατά τρόπο απλό και προσιτό για το μέσο αναγνώστη. Παρ' ότι η αποκάλυψη επιμέρους νέων στοιχείων δεν είναι κεντρικός στόχος, το βιβλίο προσκομίζει αρκετές νέες πληροφορίες για κρίσιμες καμπές της διπλωματικής διελκυστίνδας. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ανασκευάζει πολλές από τις κατεστημένες στερεότυπες αντιλήψεις της ελληνικής κοινής γνώμης και κυρίως της επίσημης εξωτερικής πολιτικής.
«Η Μακεδονία στους νεώτερους χρόνους είναι πολυεθνική. Δεν είναι η πατρίδα ενός και μόνο έθνους. Οι Σλαβομακεδόνες δηλώνουν ότι το όνομα είναι η ταυτότητά τους, επειδή μέσω αυτού νομιμοποιούν το ιδεολόγημα της "διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας"... Το ζητούμενο δεν είναι να βρεθεί μία οποιαδήποτε σύνθετη ονομασία για να ξεμπερδεύουμε. Ζητούμενο είναι να επιβληθεί η σύνθετη ονομασία που αντανακλά την πραγματικότητα. Δηλαδή, αυτή που ακυρώνει την προσπάθεια του Μέρους να σφετερισθεί το Όλον...
Η Ελλάδα δεν μπορεί να επιβάλει μονομερώς την αλλαγή του ονόματος. Μπορεί, όμως, να καταστήσει την άρνηση των Σκοπίων επιλογή με δυσβάστακτο πολιτικό κόστος. Το βέτο στο Βουκουρέστι έθεσε τους Σλαβομακεδόνες αντιμέτωπους με το πραγματικό δίλημμά τους: Από τη μία πλευρά, το συνταγματικό τους όνομα και η φαντασίωση της "Ενωμένης Μακεδονίας", που αυτό αντιπροσωπεύει. Από την άλλη, τα απτά οφέλη της ένταξής τους στους ευρωατλαντικούς θεσμούς. Τα οφέλη αυτά είναι κάτι πολύ περισσότερο από τη συμμετοχή σε δύο κλαμπ προνομιούχων. Αφορούν την επιβίωση της FYROM με τη σημερινή της μορφή».
«Το τουρκικό πολίτευμα. Το χωλό δημοκρατικό πρότυπο και οι θεσπισμένες παρεκκλίσεις του»
Συγγραφέας: ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΦΟΥΝΤΕΔΑΚΗ
Έκδοση: 2002
Σελίδες: 642
ISBN: 960-15-0700-0
Εκδόσεις: Αντ. Ν. Σάκκουλας
Τιμή: 55,00 €
Το βιβλίο ασχολείται με την ανάλυση του τουρκικού πολιτεύματος. Η ερμηνεία του τουρκικού Συντάγματος, κυρίως των διατάξεων για το εκλογικό σώμα, την Εθνοσυνέλευση, την Κυβέρνηση, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τα πολιτικά κόμματα, λαμβάνει υπ’ όψη της στοιχεία της συνταγματικής ιστορίας, την διάρθρωση της κοινωνίας, καθώς και την επιρροή της θρησκείας και του στρατού.
Η στρατοκρατική γένεση του ισχύοντος Συντάγματος του 1982, που έχει τροποποιηθεί πέντε φορές έως σήμερα ενώ εκκρεμεί και νέα αναθεώρηση, οδήγησε στην παραγωγή ενός συνταγματικού κώδικα με ηθελημένες αντιφάσεις και ασφυκτικούς περιορισμούς των συνταγματικών δικαιωμάτων, αφήνοντας ωστόσο πεδίο ελεύθερο για να αναδειχθούν οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των φορέων εξουσίας, αντιπαραθέσεις που ταλαντώνονται μεταξύ αυταρχικής παράδοσης και φιλελεύθερης προοπτικής.
Το τουρκικό πολίτευμα είναι περισσότερο περίπλοκο από τον απλοϊκό χαρακτηρισμό του ως “χουντικού” ή “δικτατορικού”. Οι εκλογές αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του τουρκικού πολιτικού πολιτισμού, η κοινωνία παρουσιάζει μία δυναμική που δεν συναντάται σε δικτατορίες, ενώ ο υπαρκτός κρατικός αυταρχισμός εμφανίζει πασίδηλες ρωγμές. Η συγγραφέας θεωρεί, πάντως, ότι οι κεμαλικές αρχές και η ισλαμική ροπή παρεμποδίζουν τη φιλελεύθερη και δημοκρατική λειτουργία του πολιτεύματος.
Η νομική ανάλυση δεν προσπερνά τα ακανθώδη ζητήματα που απασχολούν καίρια τον ζωντανό σημερινό διάλογο: την επιρροή του Ισλάμ, τη διαφθορά της διοίκησης και των πολιτικών, τις συγκρούσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον Πρωθυπουργό και τους στρατιωτικούς, τις αποσκιρτήσεις των βουλευτών, τις διασυνδέσεις των στρατιωτικών με την οικονομική εξουσία, τα κοινωνικά ρεύματα, τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων του ανθρώπου, την πραγματική και νομική κατάσταση των μειονοτήτων, το κουρδικό ζήτημα.
Δημοσίευση σχολίου