Πεκίνο 2008
Την ώρα που στην Αρχαία Ολυμπία μιλούσε ο κύριος Λιού Τσι της Ολυμπιακής Επιτροπής, κατά τη διάρκεια της (ναζιστικής πατρότητας και αισθητικής) «αφής Ολυμπιακής φλόγας», υψώθηκε το μαύρο πανό με το σύνθημα «Ελευθερία στο Θιβέτ, μποϋκόταρε τη χώρα που ποδοπατεί τα ανθρώπινα δικαιώματα» κάτω από τους παραποιημένους ολυμπιακούς κρίκους σε χειροπέδες.
Με αφορμή τη συμπλήρωση 59 χρόνων από την κινεζική εισβολή στο απροστάτευτο Θιβέτ, είναι καλό να θυμηθούμε κάποια πράγματα από τη ιστορία (το status της καταστολής εν έτει 2008 σε επόμενη δημοσίευση...)
Στο Θιβέτ οι σφαγές είχαν διαστάσεις γενοκτονίας. Εξοντώθηκε ο ένας στους 5 κατοίκους ως επακόλουθο της κινεζικής κατοχής. Τις ημέρες της εισβολής οι νεκροί ανήλθαν τις 10.000. Η αγριότητα του μαοϊκού Στρατού ήταν απίστευτη. Οι τραυματίες αφήνονταν χωρίς περίθαλψη και κατέληγαν να κατασπαράσσονται από αδέσποτα σκυλιά.
70.000 Θιβετιανοί πέθαναν από την πείνα μεταξύ 1959 και 1962. Η υποχρεωτική παράδοση προϊόντων στο κράτος είχε ως αποτέλεσμα μεγάλο λοιμό. Επίσης, η Κεντρική Κυβέρνηση εφάρμοζε παράλογα μέτρα με στόχο να ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΛΟΙΜΟ, ώστε να εξοντωθούν οι Θιβετιανοί. Καταργήθηκε η αγρανάπαυση, που ήταν απαραίτητη για φτωχά εδάφη που δεν λιπαίνονται, ενώ αντικαταστάθηκε το παραδοσιακό κριθάρι με άλλο λιγότερο ανθεκτικό, προκειμένου να επέλθει λοιμός. Το Θιβέτ εποικίστηκε από 200.000 Κινέζους στρατιώτες, ενώ 100.000 άτομα έγιναν πρόσφυγες εκτός Κίνας.
Μετά την εισβολή χτίστηκαν 166 στρατόπεδα συγκέντρωσης στα οποία άφησαν το κοκκαλάκι τους 170.000 άτομα. Πολλοί στάλθηκαν για εκδίκηση να δουλεύουν καταναγκαστικά στα ανθρακωρυχεία. Την περίοδο της Μεγάλης Παράνοιας (που κατ' ευφημισμόν αποκλήθηκε "πολιτιστική επανάσταση") εκατοντάδες σπουδαία μοναστήρια βεβηλώθηκαν και λεηλατήθηκαν από το Στρατό. Μόνο στο μοναστήρι Σοντ Γκάντεν Πεντελίγκ σκοτώθηκαν από τους βομβαρδισμούς των κινεζικών αεροπλάνων δύο χιλιάδες αθώοι βουδιστές μοναχοί και προσκυνητές. Αλλά υπήρξε και πολιτιστική γενοκτονία, αφού τελικά μετά τη λαίλαπα της Πολιτιστικής Επανάστασης απέμειναν να λειτουργούν μόνο 13 από τους 6.259 βουδιστικούς ναούς.
16 σχόλια:
Για ακόμα μια φορά, αυτή η «θαυμάσια ιδέα του δρος Γκέμπελς» -όπως έγραφε η «Εστία» ήδη από τον Αύγουστο του 1935- θα προσβάλει βάναυσα την αισθητική και την ιστορία του τοπίου της Ολυμπίας με ένα κακόγουστο τελετουργικό που δεν έχει καμιά σχέση με την αρχαιότητα, απλά μας υπενθυμίζει την ιδέα που είχαν οι ναζί του μεσοπολέμου για την Κλασική Ελλάδα: παρέλαση παρθένων, ύμνοι στον ήλιο, βωμοί, ιέρειες και πρωθιέρειες, χιτώνες και εσθήτες, κάτοπτρα και δάδες. Μια επαναλαμβανόμενη καταστροφή, χειρότερη κι από την πυρκαγιά που μαύρισε τον Κρόνιο λόφο το περασμένο καλοκαίρι.
Και θα ακούσουμε πάλι τη φοβερή επίκληση των αρχαίων θεών, σε σκηνοθεσία που θυμίζει Τσινετσιτά του '50: «Απόλλωνα θεέ του ήλιου και της ιδέας του φωτός, στείλε τις ακτίνες σου και άναψε την ιερή δάδα, για την φιλόξενη πόλη του Πεκίνου. Και συ ω Δία χάρισε ειρήνη σ' όλους τους λαούς της γης και στεφάνωσε τους νικητές του ιερού Αγώνα».
Διαβάστε το άρθρο του ΙΟΥ
http://www.iospress.gr/mikro2008/mikro20080322.htm
Αφήστε βρε παιδιά τη φλόγα να φύγει. Τι την κρατάτε; Αφού άμα την έχουμε εδώ τσουρουφλίζεται ο Έλληνας φορολογούμενος ( ταπεινή συνομοταξία από την οποία δε θα μπορούσα να λείπω). Και στο Πεκίνο και στη Γη του Πυρός να τη στείλουν, καλά είναι. Τα τελετουργικά είναι προς λαϊκή κατανάλωση. Σάμπως το φως του Απόλλωνα φώτισε έναν από τους προηγούμενους -και αναφέρομαι στον αξιότιμο κύριο Κουκοδήμο-λαμπαδηδρόμους ;
Γκαίμπελς, Στάλιν, Μάο, Μιλόσεβιτς κ.λ.π. δείχνουν ότι ο άνθρωπος είναι το πιο βρομερό σκουλίκι του πλανήτη, για να μην πάμε και πιο παλιά με τον Κορτέζ, τους Ευρωπαίους αποικιοκράτες στη Μαύρη Ήπειρο ή τον εξανδραποδισμό ολόκληρων φυλών ερυθροδέρμων της Αμερικής, το αίσχος του δουλεμπορίου των μαύρων κ.τ.λ., κ.τ.λ. Και όλα αυτά από πολιτισμένους Ευρωπαίους και Χριστιανούς το θρήσκευμα....!
Δεν ξέρω αν οι Θιβετιανοί θυσιάστηκαν σαν γενοκτονία ή σαν πρόβλημα της χαμηλής παραγωγικότητας εκείνης της εποχής αλλά αυτό που ξέρω πως ο καιρός που διαλέγουν κάποιοι να το προβάλλουν είναι πονηρός.
Ακριβώς. Είναι ο καιρός που επιτέλους πρέπει να βγουν στη φόρα τα αίσχη και αυτής της πλευράς μια και θα φάμε στη μάπα τις παράτες της. Όσο για τους Θιβετιανούς, αν θυσιάστηκαν για τη χαμηλή παραγωγικότητά τους αλλάζει το πράμα...Τι, θα τους έχουμε να τους ταϊζουμε τζάμπα κι αυτοί να προσεύχονται όλη μέρα; Άλλωστε στα καθεστώτα αυτά ο άνθρωπος είναι μια παραγωγική μηχανή, έτσι; Δε δουλεύει καλά η μηχανή, την πετάμε.
Όσον αφορά στο momentum των αντιδράσεων, θα συμφωνήσω με τον karpidis. Κάποιου είδους εθνικιστικές κινήσεις ίσως να είναι εντέχνως υποβολιμιαίες, χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει κάτι για το δίκαιο ή μη του πράγματος. Και φυσικά έχω στο νου μου την ιστορία του Κοσόβου. Για να είμαι πιο ξεκάθαρος, συμφωνώ με την αυτονόμηση και αυτοδιάθεση των ανθρώπων του Θιβέτ, αλλά αντιπαλεύω τις λογικές παρέμβασης "κάποιων" στις υποθέσεις ξένων χωρών με στόχο την αποσταθεροποίηση ολόκληρων περιοχών του παγκόσμιου χάρτη.
Το θιβέτ δεν ζητάει ανεξαρτησία. Ζητάει αυτονομία, και θρησκευτική ελευθερία. Και ίσως ζητάει απελευθέρωση διότι βρίσκεται υπο κινέζικη ΚΑΤΟΧΗ εδώ και 50 χρόνια.
@ανώνυμος
Αν το σχόλιο σας απευθύνεται στο δικό μου, δεν έχω να προσθέσω πολλά, παρά μόνο ότι συμφωνώ μαζί σας. Δεν έκανα ποτέ χρωματικές διακρίσεις. Όμως μου αρέσει να κοιτάω προς όλα τα σημεία του ορίζοντα. Και οι φωτιές που σιγοκαίνε στον πλανήτη είναι πολλές οι καταραμένες.
Ερώτημα...υπαρξιακής ανησυχίας: Η συνομοταξία των σκακιστών ανά τον κόσμο θεωρείται ότι ανήκει στις...παραγωγικές δυνάμεις αυτού του πλανήτη; Ή μήπως το επιτραπέζιο παίγνιο στο οποίο εντρυφούμε ενδελεχώς, είναι συνυφασμένο με τα...πανάρχαια ολυμπιακά ιδεώδη; Ποιά η οικουμενική, ή έστω η τοπική ανθρωπιστική συνεισφορά του αθλήματός μας; Ποια η κοινωνική προσφορά της FIDE στα παγκόσμια προβλήματα; Με εξαίρεση τον Ernesto Guevara παλαιότερα και τον Gary Kasparov πρόσφατα, δεν μπορώ να ανακαλέσω στο πενιχρό μου μνημονικό κάποιον άλλο σκακιστή που να έχει αφιερώσει ένα κομμάτι της ζωής του σε κοινωνικούς αγώνες για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής σε κάποιο μέρος αυτού του πλανήτη! Φρονώ ότι όλοι μας έχουμε ιδέες και αξίες, για τους περισσότερους από μας όμως αυτές εξαντλούνται (φευ!) στην επιβολή της ατομικότητάς μας και στο διαχωρισμό του μικρόκοσμου μας από τους άλλους... Διορθώστε με, αν κάνω λάθος...
"Αιρετικό" το σχόλιο. Λοιπόν, είναι γνωστό ότι η βασική κοινωνική συνεισφορά του σκακιού είναι, απλά, το ότι αποτελεί μια "υγιή", πνευματική ενασχόληση, που προσφέρει πολλά στον μέσο άνθρωπο -και ιδιαίτερα στα παιδιά- βελτιώνοντας σειρά από ικανότητές τους, ανάμεσα στις οποίες και η συμμετοχικότητα, η κοινή προσπάθεια και η συλλογικότητα.
Στις δύσκολες σημερινές κοινωνικές συνθήκες, το σκάκι προσφέρει μια σοβαρή διέξοδο στη νεολαία, που απειλείται από πολλούς κινδύνους, όπως η βία και τα ναρκωτικά.
Oti na nai.. Valame mazi ton Che me ton Kasparov!! ELEOS!
Mipos, leo mipos, mperdevoume tis vourtses me tis p..tses? (sorry gia tin ekfrasi)
Proton, fisika to skaki prosferei stin koinonia san athlima kai tehni, opos ola ta alla (athlimata kai tehnes). "Amesa" sti paragogi fisika de prosferei.
Fisika kai skakistes (opos kai zografoi, athlites ktlp) ehoun asholithei me ti politki. I enasholisi tous me ti politiki de einai panta "prosfori sti koinonia" (e.g. seira megalon Naziston kalitehnon, pou os kalitehnes prosferan alla os politkoi...). Analoga me tis apopseis tou, kaneis mporei na theorei ton Che tromokrati eite ton megalitero epanastati. Ara, ta peri koinonikis prosforas einai ipokeimenika. Gia emena, aspoume, o Kasparov kathe allo para koinoniki prosfora kanei (pupet of US, einai genikos gnostos sti Rossia aspoume, me oti afto sinepagetai)...
Oso gia ti "βία και τα ναρκωτικά." pou apeilon ti neolea... Pali ELEOS!
Vasika, i neolea apilitai apo tin apohavnosi, tin apopolitikopoiisi, tin anergia, tis dismeneis koinonikes metarithmiseis, tous polemous pou dimiourgoune oi "megaloi kai sofoi" ktlp...
Fisika kai ta narkotika einai vlavera gia mia koinonia, opos aloste kai o alkolismos. Alla apehoun poli apo to na einai to vasiko provlima tis koinonias mas, eite tis neoleas ...
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας!...
Τα της εκπαιδευτικής αξίας του σκακιού τα γνωρίζω, όπως και των υπολοίπων αθλημάτων (με εξαίρεση ίσως το κατς...) και προσπαθώ να τα μεταδώσω κι εγώ στους μαθητές μου στον ελάχιστο βαθμό που μπορώ, αν και πιστεύω ότι το εν λόγω άθλημα συντελεί περισσότερο στη βελτίωση της αυτοσυγκέντρωσης, της ικανότητας μνήμης, της κριτικής αντίληψης και της δημιουργικής λήψης αποφάσεων μεταξύ πολλαπλών επιλογών. Τώρα όσον αφορά τη συλλογικότητα και την κοινή προσπάθεια, αυτό πιστεύω ότι είναι περισσότερο δουλειά των σωματείων, παρά των σκακιστών κατά μόνας...
Παρ'όλα αυτά, κάποια ερωτήματά μου παραμένουν αναπάντητα...ας υποθέσουμε ότι τα ατομικά κίνητρα του καθενός είναι όντως υποκειμενικά (σ.σ. εγώ βέβαια προσωπικά δεν εξετάζω τα κίνητρα, αλλά το ιστορικό αποτέλεσμα. Όμως αυτό είναι ένα άλλο θέμα...) Η Παγκόσμια Ομοσπονδία τι κάνει; Πως δραστηριοποιείται κοινωνικά; Μήπως εφαρμόζει το ρητό γνωστού ευτραφή δημοσιογράφου: "Εμείς δε δίνουμε λεφτά, μόνο παίρνουμε;" Έχει σκεφθεί π.χ. να διοργανώσει ένα τουρνουά για φιλανθρωπικό σκοπό; (έστω και για το θεαθήναι;...) Ή η δουλειά της εξαντλείται μόνο στη συλλογή παραβόλων, παραγωγή νέων κανονισμών, ηλεκτρονικών προγραμμάτων και χρονομέτρων, καθώς και στην ανεύρεση παχυλών χορηγιών για τη διοργάνωση αγώνων, για να γεμίσει τα ταμεία της; Και εν κατακλείδι, ας πούμε ότι κάποια στιγμή συμβαίνει αυτό...υπάρχουν σκακιστές, πρώτης γραμμής ή μη, που θα δέχονταν αφιλοκερδώς να συμμετάσχουν σ'έναν τέτοιο σκοπό;
Ehoune ginei polles ekdiloseis gia "anthropistikous" skopous kata kairous. An den apatomai, persi ena tournoua pou epaize kai o Topalov, itan tetoiou haraktira.
Pantos, opoies tetoies protovoulies, exartontai apo tous anthropous pou vriskontai stis antistoihes theseis kai den ehei na kanei me to skaki afto katheafto.
Mia pagosmia omospondia, prepei na krata isoropoies kai epomenos ehei ligoteri eleftheria gia "politikes paremvaseis". Oso kai na to ithela, de mporo na fantasto enan pagosmio organismo tipou FIDE na katadikazei as poume ton polemou tou Iraq. Edo o U.N. de to ekane. Omoios, de mporei na katadikasei tis viaiotites tis Kinas sto Thivet (pou einai mia pragmatikotita, ashetos pou to ditiko endiaferon (MME/kiverniseon, enoo) gia to zitima einai ontos ipokritiko).
Antithetos, eimai sigouros oti tipota de se empodizei Betoveen, na organoseis ena tournoua, i ena simultane, i kapoia ekdilosi sto silogo sou, gia opoiodipote skopo theoreis esi axio.
Συμφωνώ ότι κάθε είδους προσπάθεια για ανθρωπιστικό έργο και κοινωνική προσφορά έχει να κάνει με τους ανθρώπους που βρίσκονται στις κατάλληλες θέσεις και μπορούν να "κινούν τα νήματα". Ούτως ή άλλως εγώ δε μίλησα για το παιχνίδι, παρά μόνο για την εκπαιδευτική του αξία και τη σχέση του με τα "ολυμπιακά" ιδεώδη... Δεν ξέρω αν είναι κακό που το σκάκι δεν είναι "ολυμπιακό" άθλημα και δεν ξέρω αν πρέπει να προβληματιζόμαστε γι'αυτό.
Παρεμπιπτόντως
τυχαίνει να γνωρίζω σκακιστές που είναι εθισμένοι σε ουσίες (λίγοι είναι...) όπως γνωρίζω και σκακιστές που είναι εριστικοί και "πάντα έτοιμοι" για καβγά μέσα και έξω από τη σκακιέρα (αυτοί είναι περισσότεροι!...) Όλα είναι θέμα σωστής εκπαίδευσης σε γνώσεις, αξίες και αρχές ζωής, αυτοπειθαρχίας και αλληλοσεβασμού (σκόπιμα δε χρησιμοποιώ εκφράσεις όπως "παιδεία", "πολιτισμός", κλπ.)
Όσον αφορά την Παγκόσμια Ομοσπονδία θα ήθελα να συμφωνήσω με τον derida, αλλά ειλικρινά δε θυμάμαι τη θέση της FIDE απέναντι στο περίφημο ματς του Sveti-Stefan, ούτε τη στάση της απέναντι στους Γιουγκοσλάβους σκακιστές που δυσκολεύονταν την εποχή του εμπάργκο να παίξουν σε διεθνή τουρνουά...
Eκείνο που έχω να παρατηρήσω όμως, είναι ότι λείπουν από τον σκακιστικό κόσμο άνθρωποι καταξιωμένοι, που να μπορούν (και να θέλουν) να λειτουργήσουν ως θετικά πρότυπα για μια ιδέα ή έναν ανθρωπιστικό σκοπό.
Τώρα όσον αφορά την πρότασή σας, αγαπητέ derida, για την οργάνωση κάποιας εκδήλωσης, εστέ βέβαιος ότι θα το έκανα αν μου το επέτρεπαν οι σωματικές, συστημικές και οικονομικές μου δυνατότητες...μέχρι τότε περιμένω τις πρωτοβουλίες κάποιων πιο ικανών και άξιων από μένα, στις οποίες με χαρά θα συμμετείχα!...
Λέει ο derida: Vasika, i neolea apilitai apo tin apohavnosi, tin apopolitikopoiisi, tin anergia, tis dismeneis koinonikes metarithmiseis, tous polemous pou dimiourgoune oi "megaloi kai sofoi" ktlp...
Λυπάμαι, διαφωνώ. Ναι, η βία και τα ναρκωτικά είναι το πρόβλημα για τη νεολαία - κι'εδώ βοηθάει η ενασχόληση (και) με το σκάκι. Αντίθετα, η αποπολιτικοποίηση π.χ. είναι μια υγιέστατη κατάσταση, ο κόσμος (κι'όχι μόνο η νεολαία) έχει καταλάβει πια την... παραμυθία και τα φούμαρα των πολιτικών κομμάτων. Όσο για την ανεργία, βεβαίως και είναι σοβαρό πρόβλημα, αλλά κοινωνικό-οικονομικό, όπου το σκάκι δεν μπορεί να βοηθήσει πολύ...
Kala krasia, anonime :-)
Poios sou eipe oti politikopoiisi seimainei enasholisi me ta politika kommata? Simainei enasholisi me ta koina. Einai to endiaferon gia ti koinonia Versus tis apolitis apathias. Einai oti pername tis ores mas vlepontas hazoekpompes sti TV kai Eurovision, eno adiaforoume (i de kanoume tipota) gia tous polemous pou ginontai, tin anergia, tis afxanomenes koinonikes anisotites, ti exathliosi tis dimosias paidias (i Ellada, dinei to mikrotero pososto sti paidia apo oli ti palia evropaiki enosi kai apo tis perissoteres nees hores, kai afto fisika den allaxe me ton neo nomo) kai igias, ktlp.
Afti einai i politikopoiisi file anonime ... Kai fisika den eipa oti to skaki voithaei se afta :-)
Δημοσίευση σχολίου