Μαφάλντα
Η Μαφάλντα είναι η πρωταγωνίστρια μιας μακράς σειράς σχεδίων του Αργεντινού σκιτσογράφου Κίνο (Quino).
Οι ιστορίες χαρακτηρίζονται από την ενήλικη αντίληψη της Μαφάλντα μαζί με μια παιδική αφέλεια και περιέργεια.
Συχνά αναρωτιέται και προβληματίζεται για μεγάλα προβλήματα του κόσμου όπως ο πόλεμος και η πείνα (οι ιστορίες είναι γραμμένες το 1960-70 και έτσι κυριαρχούν ο Ψυχρός πόλεμος και ο Πόλεμος του Βιετνάμ στις ειδήσεις που ακούν οι ήρωες), άλλες φορές ειρωνεύεται τα προβλήματα της χώρας, τις κακές υποδομές και την κακή οικονομία (τα οποία συχνά μοιάζουν με παρόμοια προβλήματα της Ελλάδας της εποχής - αν και κάποια από αυτά είναι ακόμη επίκαιρα) και συχνά απλά προσπαθεί να βρει τρόπο να αποφύγει να φάει την σούπα που τόσο σιχαίνεται και συνεχώς φτιάχνει η μητέρα της.
Η Μαφάλντα υπήρξε πολύ δημοφιλής στη Λατινική Αμερική και στην Ευρώπη. Στη Βόρεια Αμερική δεν διαδόθηκε τόσο, ίσως επειδή μερικοί την έβλεπαν παραπλήσια στον Τσάρλι Μπράουν, ίσως επειδή έχει μια ιδιαίτερη αργεντίνικη οπτική που δεν γίνεται κατανοητή από βορειοαμερικάνους.
Κύριοι χαρακτήρες:
Σουσανίτα: Φίλη της Μαφάλντα που θέλει όταν μεγαλώσει να παντρευτεί έναν πλούσιο και όμορφο άντρα, να κάνει πολλά παιδιά και να γίνει νοικοκυρά.
Φελίπε: Καλός φίλος, ένα χρόνο μεγαλύτερος. Έχει αιωνίως άγχος λόγω των σχολικών του υποχρεώσεων, είναι δειλός και δεν έχει αυτοπειθαρχία. Διαβάζει μονίμως το κόμικ "Μοναχικός Καβαλλάρης" και καμιά φορά μπερδεύει τη φαντασία με την πραγματικότητα.
Μανολίτο: Φίλος των Σουσανίτα και Φελίπε, γιος του μπακάλη Δον Μανόλο. Ονειρεύεται να ανοίξει όταν μεγαλώσει διεθνή αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Τα ενδιαφέροντα του είναι οικονομικά, είναι φιλοχρήματος και έχει μεγάλα προβλήματα σε οποιοδήποτε μάθημα εκτός των μαθηματικών. Συχνά λογομαχεί με τη Σουσανίτα, η οποία τον σνομπάρει.
Μιγκελίτο: Νεώτερος και πιο αθώος από τους άλλους. Ταυτόχρονα πολύ εγωκεντρικός και με ιδιαίτερη προσωπικότητα.
Γκίγιε ή Νάντο: Ο μικρός αδερφός της Μαφάλντα. Είναι ακόμα νήπιο, αλλά του αρέσει η Μπριζίτ Μπαρντό.
Ελευθερία: Είναι κοντούλα και αποτελεί έμμεσο σχόλιο για την πολιτική κατάσταση της εποχής στην Αργεντινή.
Χρονολόγιο:
15 Μαρτίου 1962: Ο Κίνο πρωτοσχεδιάζει την Μαφάλντα για μια διαφημιστική εκστρατεία πλυντηρίων, η οποία τελικά δεν εκδίδεται.
1964. Τα πρώτα στριπ της Μαφάλντα στο ένθετο Γρεγόριο του περιοδικού Λεοπλάν.
29 Σεπτεμβρίου 1964: Το στριπ "Μαφάλντα" αρχίζει να εκδίδεται δυο φορές την εβδομάδα στο περιοδικό Πριμέρα Πλάνα. Εμφανίζονται η Μαφάλντα και ο πατέρας της.
6 Οκτωβρίου 1964: Εμφανίζεται η μητέρα.
19 Ιανουαρίου de 1965: Εμφανίζεται ο Φελίπε.
15 Μαρτίου de 1965: Ο Κίνο πάει στην εφημερίδα Ελ Μούντο και η Μαφάλντα πάει στο νηπιαγωγείο.
29 Μαρτίου 1965: Εμφανίζεται ο Μανολίτο.
6 Ιουνίου de 1965: Εμφανίζεται η Σουσανίτα.
Φεβρουάριος 1966: Εμφανίζεται ο Μιγκελίτο.
Αύγουστος 1967: η μητέρα της Μαφάλντα είναι έγκυος.
22 Δεκεμβρίου 1967: Κλείνει η Ελ Μούντο (πραξικόπημα στην Αργεντινή) και η Μαφάλντα εξαφανίζεται για έξι μήνες.
21 Μαρτίου 1968: γεννιέται ο Γκίγιε.
2 Ιουνίου 1968: 'Επανεμφανίζεται η Μαφάλντα στο “Siete Días Ilustrados” 4 φορές την εβδομάδα.
Τέλη 1969: Ο πατέρας αγοράζει αυτοκίνητο.
Φεβρουάριος 1970: Εμφανίζεται η Λιμπερτάδ.
25 Ιουνίου 1973: Το τελευταίο στριπ της σειράς.
1976: Ο Κίνο φτιάχνει μια αφίσα για τα δικαιώματα του ανθρώπου με χαρακτήρες της Μαφάλντα.
(στοιχεία από το ελληνικό τμήμα της wikipedia)
Μαφάλντα και Σκάκι από το «Μαφάλντα -1», έκδοση της Ars Longa:
Κλικ για μεγέθυνση
Κλικ για μεγέθυνση
Κλικ για μεγέθυνση
Κλικ για μεγέθυνση
5 σχόλια:
Όλη η Μαφάλντα είναι 12 αλμπουμάκια. Την ατάκα του Μανολίτο "Μα πού μπαίνουν οι μπαταρίες;" τη θεωρώ θεϊκή -παλιότερα το καρεδάκι αυτό το είχε η Κάισσα πάνω στις πλαστικές της τσάντες.
Το έχει ακόνη το καρεδάκι η Κάισσα, τουλάχιστον το είχε πριν 10 ημέρες που είχα ψωνίσει κάτι -:)
Θρυλικό, σήμα κατατεθέν.
Στριπάκια της Mafalda είχα χρησιμοποιήσει στο βιβλίο μου "Σκάκι και Σύγχρονη Κοινωνία" (εκδόσεις Δελφίνι, Αθήνα 1995). Υπάρχουν πολλά τα οποία αναφέρονται στο σκάκι, με προσωπικά πιο προσφιλές μου αυτό που βρίσκεται στη σελ.66.
Ηλίας Κουρκουνάκης
Αγαπητε κε Κουρκουνακη.
Το βιβλιο σας αυτο εχει γινει δυσευρετο τουλαχιστον στην πολη που ζω.
Να θυμισω και το διήγημα το σκακι απο το βιβλιο ΄ο μικρος Νικολας και η παρεα του ΄ του Γκοσινι δημιουργου του Αστεριξ.
Η Μαφάλντα στο βιβλίο του Κουρκουνάκη, και αριθμολαγνεία σε μερικά μη-βασικά άπιονα φινάλε
Μέτρησα 14 στριπάκια της Μαφάλντα στο «Σκάκι και σύγχρονη κοινωνία» : σελίδες 30, 48, 51 (δύο), 55, 66, 68, 69, 70, 73, 92, 105, 115, 152.
Στον συγγραφέα αρέσει περισσότερο αυτό της σελίδας 66. Εμένα, παρ΄ότι δεν αναφέρεται στο σκάκι, αυτό της σελίδας 105 : βρίσκω την εφαρμογή του οικουμενική και διαχρονική...
Με τη ευκαιρία, ξαναξεφύλλισα (δεν είμαι πια για επαναναγνώσεις : συνωθούνται στην ουρά ένα σωρό αδιάβαστα βιβλία) το έξοχο αυτό βιβλίο και ξαναθαύμασα, έστω και τροχάδην, τον αριστοτεχνικά δομημένο λόγο, τη ρέουσα, χωρίς να χάνει σε επιστημονική ακρίβεια, γλώσσα και την επαγωγική ικανότητα του συγγραφέα στις τέσσερις αυτόνομες πραγματείες που το αποτελούν. Αναμφίβολα, θα προκάλεσαν αίσθηση όταν πρωτοεκφωνήθηκαν.
Μού [ξανα]κίνησε το ενδιαφέρον η σημείωση 59 στη σελίδα 189, όπου αναφέρεται ότι, με τη βοήθεια υπολογιστών, αποδείχθηκε ότι :
2Α έναντι Ι κερδίζουν σε 66 κινήσεις
Β έναντι 2 Ι κερδίζει σε 63 κινήσεις (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων ισόπαλης θέσης)
Β έναντι 2 Α κερδίζει σε 71 κινήσεις (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων ισόπαλης θέσης)
Π+Α έναντι Π κερδίζει σε 59 κινήσεις (αλλά εδώ εξαίρεση είναι οι κερδισμένες θέσεις)
Το βιβλίο εκδόθηκε το 1995. Από τότε, οι δυνατότητες των υπολογιστών έχουν πολλαπλασιαστεί, οπότε μπορεί τα παραπάνω να έχουν αλλάξει.
Ερώτημα : Έχει υπόψη του ο κ. Κουρκουνάκης, ή άλλος επισκέπτης, αν οι παραπάνω αριθμοί ισχύουν ακόμα ή έχουν αναθεωρηθεί, και αν υπάρχουν παρόμοιες αποφάνσεις για άλλους συσχετισμούς δυνάμεων, π.χ. Π+Α έναντι 2Ι, Π+2Α έναντι Π+2Ι ή Β+Ι έναντι 2Π;
Δημοσίευση σχολίου